Äta efter op
Nu är det bara 8 veckor kvar till min operation och har lite funderingar kring vardagen efter operationen. Jag har en 6 mån bebis samt en 3 åring hemma och har det således lite halvtajt med tid ibland. Äter en macka på stående fot, kastar i mig mat för att hinna till förskolan och hämta, äter frukost på 5 min medan det är barn-tv osv. Nu efter op ska ju varje måltid ta 30 min(!). Kan man gå runt och småäta lite (ex sippa på en yoghurt eller småäta vad-det-nu-är-till-middag) medan man gör annat eller måste man sitta ner och ta det superlugnt? Och äter man verkligen på 30 min/gång? Jag kan inte riktigt se hur jag ska få vardagen att gå runt om jag ska sitta stilla och äta 3 timmar/dag…
Det är rekommenderat att det tar så lång tid att äta, ja. Annars får man ofta ont i magen eller dylikt. Så kasta i dig mat bör du absolut inte göra. Däremot går det bra att äta någon tugga här, någon tugga där. Jag brukade göra saker samtidigt som jag åt. Spela datorspel var mest populärt. Då tog jag en tugga, spelade en stund, tog en tugga, spelade, osv. Tog kanske 30-40 minuter för mig att äta upp en portion. Du kan ju använda dig av samma metod fast det snarare är att ta en tugga, ta på bebis en tröja, ta en tugga, plocka upp leksaker, ta en tugga, osv.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Åh vad bra! Det var precis den strategin jag tänkte att jag får köra med. Ta en tugga här och en tugga där medan jag gör annat. Absolut inte kasta i mig maten, beskrev bara dagens matsituationer. :-) Men då kan man ha en termos soppa och småsippa på medan man plockar disk/hänger tvätt etc. Skönt!
Däremot i början kan det vara jobbigt att röra sig samtidigt som du äter. Jag kunde inte göra det för då mådde jag illa på en gång och fick ont i magen. Men det går ju att göra lugnare sysslor, och inte så att man flänger runt samtidigt som man äter. :)
Jag säger bara; ljummen eller kall nyponsoppa i termos! Det räddade mig massor de första dagarna. Bra näring och lättdrucket! :) Jag gjorde också lite annat under matsituationen….men just de tre första dagsrna var jobbiga och jag var trött även om jag överlag mådde bra. Man är ju nyopererad och sjukskriven så att säga. Då var det skönt att göra ngt än "bara" sitta still och äta i så lång tid… :)
#4 Kan vara bra att tänka på att nyponsoppa är otroligt sött. Jag kunde inte äta nyponsoppa på nästan ett år efter op:en för det var för mycket socker i så jag mådde bara illa.
Ja just det! Men jag köpte sockerfritt :)
Dåså. :)
Tänkte bara som fotnot, en del har inte koll på hur mycket socker det är i vissa produkter. Jag hade inte heller det innan op:en. T:ex så hade jag noll koll på hur sött vin egentligen är och hur mycket kalorier osv som är i det. :P
Vindruvor är bland det värsta man kan stoppa i sig i sockerväg.. :(
Socker finns dolt på de mest udda ställen - vem tänker på socker när man äter matjessill t ex? klarar 2-3 gaffelbitar, sedan är det tack och godnatt. Men det är rätt OK, det är ändå såsen som är godast 🤤
Efter några års harvande på LCHF (gick ner 18 kg en gång, synd att jag aldrig pallat att hålla en diet) så har jag stenkoll på gömt socker i maten. Så det kommer inte bli några problem i alla fall. Själva mathållningen efter en gastric bypass känner jag mig relativt safe med, det är själva rutinerna och logistiken runtomkring jag oroar mig för. Att hinna, att orka, att man måste osv. Och att inte kunna dricka till maten! Jag dricker vatten konstant. Har ni som är opererade haft problem med att få i er tillräckligt med vätska? Om man blir supertörstig, räcker det med en munfull vatten för att släcka törsten?
Jag drack vatten i kopiösa mängder innan open och dricker ff mycket, fast inte lika mycket. Det är 2 månader sen min op och nu börjar jag hitta min rytm i både mat och dryck, antar att det har att göra med att jag kan äta mer varierat. Nu kan jag äta det mesta igen och då funkar det på ett helt annat sätt.
Jag blir riktigt mätt på mina måltider och det är sällan jag äter mellanmål men det brukar kunna bli kaffe och en macka på em. Törsten släcks med 3-4 klunkar vatten.. Jag har aldrig slängt i mig maten vilket gör att jag äter i stort sett samma takt som förut.. beror lite på vad jag äter, hur kroppen tar till sig det. Helt kött får jag vara lite försiktig med tex.
Numera lever jag i stort sett som innan open i fråga om maten, portionerna är mindre bara. Till maten dricker jag mjölk, innan var det vatten, jag tycker inte om sås, så jag vill skölja ner maten. Och mjölk har mer näring än vatten..
Så det är ju en viss övergångstid då man måste anpassa sig tills kroppen hittar sin rytm men det har aldrig vart ett problem.
Ja drack kopiösa mängder vatten innan min op. Var alltid uppe och kissade på nätterna=ganska kass sömn… Idag sover jag hela natten ;) Får i mig ca 1 dl vatten Max vid varje tillfälle…. Har alltid druckit till maten ändå efter op-måste tycker att det blir så torrt annars, och det gick bra. Förr drack jag kanske 1 L vatten till varje måltid nu knappt ett glas… Det bästa är ju att slippa kissa så mycket :) håller mig läääänge idag vilket är ganska skönt. Förr drack jag också kanske kaffe fyra-fem ggr per dag, idag blir det Max två gånger och en liten kopp… Ja, det är mkt som förändrar sig- till det positiva :)
Det verkar som att op:en påverkar folk väldigt olika, och det är väl fullt naturligt att det är så, vi fungerar ju helt enkelt olika. Jag kan äta snabbt, men inte så mycket åt gången. Äter jag en macka räcker det, men jag kan äta den i samma takt som innan utan några som helst besvär.
Dricka kan jag också göra, men inte inom 20-30 minuter från det att jag ätit, det kan nog ingen (åtminstone inte dem som dumpar). Men jag kan dricka ganska stora mängder, så länge det inte är kolsyrat. Ett vanligt dricksglas kan jag dricka i ungefär samma takt som innan, man får låta det rinna bort innan man dricker mer bara, kroppen är väldigt bra på att säga ifrån.
Annars småäter jag nötter, yoghurt, hårdbröd och sådant. Lassa på pålägg när du äter bröd, och ju mörkare desto bättre har jag märkt. :)
Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee
Jag kan dricka till maten men låter bli det för att det går ner mer mat med vätska, för mig. Äter inte så långsamt man kanske bör göra men tuggar ordentligt och äter inte så mycket per måltid. Äter i princip alltid 6ggr en normal dag, fler om det blir en lång dag. Mängden varierar så som det är tänkt från början, har jag ätit riktigt bra i ett par dagar äter jag mycket lite en dag. Dvs den totala mängden på sikt är självreglerande. Vatten har det tagit runt 8 månader att få ordentligt flöde på, nu dricker jag okej. Använder flaska så jag har koll på mängden.
Knäckebröd före mjukt bröd för mig. Mycket trevligare känsla i magen. Oavsett vilken sorts mjukt.
Ja jag dumpar på mjukt vitt bröd (fast att jag inte "ska" på en Sleeve…) Knäcke är bäst! :)
Jag dricker aldrig till maten om det inte är VÄLDIGT torrt och det har jag inte gjort på flera år. Tänker att det måste vara en fördel inför operationen, att inte behöva vänja bort det menar jag. :D
Följ min viktresa: http://melineya.wordpress.com