Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett14-efter-operation
Läst 3557 ggr
hotflower
0

Räkna kalorier?

Hej på er! Har en fråga: räknar ni kalorier efter er op? Läste på ett annat forum där de skulle äta Max (!) 1200 kalorier om dagen… Alltså…jag har nog missat något för ingen har sagt något om att räkna till mig, eller hur har ni andra det?

[Aralia]
0

Inte ett ljud om nåt sånt.. var det inte före open det då? Nu ska vi ju äta det vi orkar och se till att vi får i oss all näring vi kan. Den som skrev det måste ha fattat det fel?

hotflower
0

Nä det var efter op och de var Sleeve- opererade som jag är… Jag som tänkte att det var slut med allt tänk när det gäller mat nu, ja, förutom att viss mat mår man sämre av osv… Konstigt men nåväl, då kanske det var något eget de hade :)

Davbjo
0

Vad jag vet är det absolut inte en rekommendation, jag har aldrig hört talas om någon som fått den rekommendationen från professionellt håll.

För mig var det faktiskt tvärt om egentligen, min dietist sade rakt ut att jag inte är på en kur nu och att jag bara ska fokusera på att äta bra osv. Då har jag gjort en GBP, men det bör absolut inte vara någon skillnad.

Det jag kan tänka mig är att det är svårt för många att släppa det gamla tänket, men jag anser att det är ett fokus som bör justeras.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Ladyninjas
0

Har en kompis som gjort Sleeve  (för rätt länge sedan) och nu är på god väg att återta sin tidigare "storhet".  Vet inte om det är ett enstaka fall, men han säger att han ångrar sin Sleeve och önskar att han gjort en GBP istället just för att han fått uppfattningen att vi (jag har alltså gjort GBP) har betydligt lättare att hålla vikten efteråt. Själv gick jag ned 15 kg före op och 15 direkt efter och står nu sedan ett drygt år efter att sista kg föll stilla på -30 och det verkar inte spela någon större roll hur jag äter, vikten är stabil. Äter jag allt för tokigt så säger kroppen till. Socker ger hjärtklappning efter ganska måttligt intag, särskilt i vissa kombinationer. Värst av allt verkar lustigt nog Matjessill (som jag älskar) vara. Två-tre gaffelbitar och sedan får jag inta soffläge en stund. Räknar inte kalorier men efter en halv livstid av kalori-, kolhydrat- etc räknande så har jag ändå ganska god koll och skulle säga att 1200-1500 kcal är vad jag får i mig en normal dag baserat på hur små portioner som numera ryms och att suget efter "dålig" konsumtion som choklad, kakor, bullar, chips etc är närapå bortfluget och ersatt med längtan efter knäckebröd, biff, fisk, ost etc  Den mängd av det "dåliga" som kroppen accepterar är, i alla fall än så länge, inget hot mot vare sig hälsa, vikt eller plånbok så när andan faller på så äter jag utan att fundera på effekter på vågen - däremot på att för mycket av det goda kan ge obehag.

Davbjo
0

#4: Det kan vara så att det är lättare att hålla vikten efter en GBP, det saknas ju data över lång tid för Sleeve, eftersom det är en så pass ny operation i jämförelse. Dock vet jag flera som gjort Sleeve, och de behåller alla vikten och är mycket nöjda.

"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

hotflower
0

Det finns ju en del som ökat i vikt oavsett om de har gjort en gbp eller en Sleeve op. Det är klart att äter du bara "dålig" näring och/eller tvingar i dig den där stora portionen fast du egentligen mår dåligt av det, så ökar väl vikten till slut… Men jag tror ändå att det gäller väldigt få människor. MEN intet att förglömma-operationen var en stor grej men själva viktresan är ju nu efteråt då du ska förändra många invanda dåliga vanor och inställning till mat/godis osv. Alla kämpar nog på sitt sätt och kanske de som räknar kalorier måste göra det för att det ska fungera i vardagen?! Nåväl…jag personligen tycker att det är så himla gött att slippa tänka på vad jag stoppar i mig. Automatiskt gör jag bättre val idag men så blir jag ju också mätt :)

Davbjo
0

#6: Så är det absolut, nyckeln (åtminstone med GBP) är att inte tvinga sig igenom en massa dumpningar och lyssna på kroppen. Jag känner "bara" en person som gått upp i vikt efter op, så jag tror inte heller det är speciellt vanligt, men det är klart att det förekommer.

Dock är inte open ogjord för det, det går ju att gå ner igen i samma takt som man gick ner första gången.

lil-sis
0

Vi "ska" inte räkna kalorier men jag håller koll ändå. VAD jag äter är dock viktigare för mig än hur mycket.