Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett14-efter-operation
Läst 1975 ggr
trullan
2015-06-07 15:52
0

mens efter operationen?

Sen jag gjorde en joniserande på livmodertappen 2001 pga cellförändringar fick jag helt plötsligt både mensvärk och pms. Visst har jag känn av det innan men absolut inte så att jag ens behövt ta värktabletter. 2004 föddes mitt första barn och då blev det ännu värre. Och rejäla blödningar…mycket…så mycket att jag behövde dubbla nattbindor vissa nätter. Tampong är inte att tänka på. Jag tål inte hormonpreparat så p-piller och minipiller går bort. 2012 föddes nästa barn och guess what??? Jo ännu värre. Jag har mensvärk en vecka före och dag ett har jag så kraftiga sammandragningar att jag får flashbacks till förlossningen Ni som opererat er, har er mens förändrats sen ni började gå ner? Personligen får mensen gärna försvinna helt för jag är så less på skiten men det är man ju för ung för.

[Aralia]
2015-06-07 20:47
0

Det där låter ju inte alls bra! Vad säger läkarna då, de måste väl kunna hjälpa dig? Själv har jag inte mens och har inte haft på många år så jag kan inte hjälpa dig..

trullan
2015-06-07 21:52
0

Fullt normalt. Att mensen ändrar karaktär efter förlossningen är fullt normalt. Jag har i alla år inbillat mig att jag har mer ont bara för att jag har mer mage att ha ont i så att säga…är ju garanterat inte så men kanske mensvärk förändras iaf för hormonbalansen förändras ju.. Vi genomgick IVF för att få vår dotter. Då gick jag ju ner 30 kg för att få göra det. Då sa läkaren att slemhinnor äggledare. Och livmoder såg helt perfekta ut och att jag ägglossade som en 21 - åring. ..sen märktes det ju att äggen inte hade så bra kvalitet men jag var ju 39 så det får man ju räkna med. Men mensvärk är ju normalt liksom….tydligen

annia1
2015-06-07 22:33
2

Nu vet inte jag nå hur det är efter en viktoperation, men för mig låter det väldigt konstigt om en sån op skulle påverka mensen på nåt sätt. När det gäller jonisering så genomgick jag en sån för flera år sen, (nu är jag i klimakteriet så mensen slutat), men jag kommer inte ihåg att mensvärken påverkades efteråt.

Så för mig låter det som det är nåt fel. Nu vet jag inte heller hur de som har endometrios får efter tex graviditet, men det finns en sajt här på iFokus om endometrios så kanske ställa frågan därinne om graviditet kan påverka mens/mensvärk på det sätt du skriver om man har endometrios. Annars ställa frågan inne på gravid hur om deras mens påverkats efter graviditet och hur den i så fall ändrats för dom. Eller för den delen så finns ju även sajten barn. Visst många äter ju p-piller både före och efter graviditet så de kanske inte kan ge riktigt bra svar, men går ju att prova.

Att mensvärk påverkas av ändrad hormonförändringar kan nog däremot vara normalt, men när hormonerna är återställda så ska ju mens/mensvärken gå tillbaka till hur den var förut.

.

trullan
2015-06-08 05:14
1

Alltså. .det är fullt normalt att ha det så här. Det råder det inget tvivel om. Jag har frågat läkare och barnmorskor. Endometerios har jag inte. mensvärk är normalt och även om jag blöder mycket är det inte onormalt. Så det är liksom inget att gräva i. frågan var om det förändras vid viktförändring

lil-sis
2015-06-23 20:36
0

Har inte haft ägglossning sedan operationen i oktober förra året och iom det en väldigt konstigt blödningsmönster. Har ätit en kur provera för att hjälpa livmodern på traven, ska träffa fertilitetsläkare nästa vecka. Så än så länge bara strul.

trullan
2015-06-24 08:12
0

Låter illa Lil-sis. För min del får skiten gärna försvinna helt. Har liksom ingen funktion för mig längre.

lil-sis
2015-07-06 18:41
0

Hade bara 2 folliklar på ena äggstocken och 3 på den andra.

Har iaf fått en spontan mens med start i lördags men ingen ägglossning för det.

Vi får väl se hur det blir, börjar väl acceptera kanske att det inte blir några barn trots IVF, har jag inga ägg kvar blir det ju svårt.  Jag fick prio genom hela väntetiden inför GBP pga låg äggreserv men det kanske var för sent.

trullan
2015-07-07 19:52
0

:-( kan inte ens föreställa mig hur det känns. ..funderat på äggdonation? Hoppas verkligen inte det är för sent.