Min tur!
Hej på er!
Jag satte o läste ikapp lite, och jag insåg att jag är SÅ glad för att jag hittade hit.
Nu kommer ett skitlångt inlägg, läs om ni vill 😉
Igår var det min tur att träffa kirurgen på St. Görans, jag var så sjukt nervös innan..så mitt blodtryck bara skenade.. 160/95, sköterskan tittade på mig och frågade om jag brukar ha högt blodtryck, nej aldrig sa jag..Jag hade det när jag var gravid sista gången. Men jag är nervös. Hon verkade nöja sig med den förklaringen.
Fick vänta lite till, och då kunde jag inte tänka på nått annat än mitt blodtryck, så var det dax att träffa läkaren.
Han började som vanligt med att presentera sig, så frågade han
"jaha..du är ifrån kumla, vart ligger det..Västmanland?"
haha..nej sa jag, Närke.
-"Nej, jag är nog inte smartare än en 5:e-klassare" 🙂
Så skrattade vi lite, och isen var bruten.
Han förklarade väldigt bra om båda metoderna, om konsekvenserna. Jag frågade en del om blödningar. Då berättade han att på St. Görans har de opererat ca 2000 bypass och haft ca 15 patienter som fått blödningar. För ca 1½ år sen slutade de att ge blodförtunnande innan operationen, och sen dess har de inte haft det problemet. Utan det ger man direkt efteråt. Nu när jag tänker på det kanske jag skulle ha frågat om blodpropprisken ökar, men så långt tänkte jag inte igår.
Så frågade han mig vad jag tror är orsaken till min fetma.. och jag sa att jag har en tanke om 80-talet.
Då lutade han sig lite lätt framåt och sa..få höra.😎
Nu kommer den korta versionen.
Jag har en tanke om alla lightprodukterna som verkligen poppade upp då har skapat en fetmaboom. Min bonusmamma, som för övrigt alltid har bantat..köpte ju hem allt light som gick, vi åt lättsmör, minimjölk, licghtflingor, lightchips, allt som gick var ju light, det man glömde bort var att man bredde minilätta på AK-limpamackor. kolhydrater+socker ihop med lightprodukterna är ju rent teoretiskt inte en bra kombination.
Han tittar på mig och säger, vet du vi har precis den här diskussionen oss emellan här, för vi är inne på samma linje.
Han frågade om jag hade sportat nått som barn, ja sa jag..massor jag spelade fotboll och red, dans och truppgymnastik. Men jag var alltid den rulltigaste. Och vissa saker slutade jag med för att jag blev retad..framför allt dansen och gymnastiken. Att stå som målis lite knubbig det gjorde ingenting.
Sen frågade han om jag hade halsbränna, ja sa jag..det har jag i perioder.Men jag vet att den försvinner när jag går ner i vikt, det har den alltid gjort.
Så sa jag att jag tyckte att några av deras frågor i formuläret var lite konstiga..
ok, sa han vilken då..
Bland annat så fick man fylla i hur och när man hade gått ner i vikt, om man hade gjort det med viktväktarna, mediciner, primärvården, annat, om man hade gjort det själv.. Då sa jag till honom, jag har hållt på o bantat sen jag var 15, det finns inte en diet eller kalori som jag inte har räknat, jag kan inte komma ihåg alla gångerna..
Då skrattade han till och sa, vet du.. nu är det slutbantat.😃
Så sa han,klart du ska ha operationen.Jag ser inga problem med att göra den på dig, du är väl förberedd och du har läst på. Jag tycker att du ska välja Sleeve, vilket är den operationen jag hade valt om jag haft det behovet.
Jag blev alldeles varm inombords och sa Tack.
Den jublande WOW-känslan som jag fick, ungefär samma som när man klarade körkortet.Det syntes nog på hela mig.För han bara log. Så sa han vi har inga tider inför sommaren, det gör inget sa jag..helst vill jag bli opererad typ v. 35-36.
Tittade han sådär klurigt på mig igen, varför då?
För då slipper jag flyta på semestern, "men självklart!" kom svaret.
Så den 1/9 är det min tur att få en minimage.
Åh, vad kul! Vad glad jag blir för din skull.. visst är känslan underbar när man vet att man får open? Man lättar hel och hållen på nåt vis… :)
Kanoners att du fick så bra kontakt med läkaren, guld värt det..
Kul läsning, och välkommen hit! Sleeve är en operation som ökar allt mer i popularitet, och jag har nog bara hört bra saker om den, det kommer säkerligen bli riktigt bra.
Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee
Åh vad roligt-grattis! Då blir vi Sleeve-kompisar :)
Det här var verkligen härligt att läsa, och det gjorde mig bara ännu mer säker på att jag vill tillbaka till S:t Görans! Gratulerar, och lycka till! 😃
Följ min viktresa: http://melineya.wordpress.com