Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett09-allmänt
Läst 3761 ggr
trullan
1

sahlgrenska /Västra Götaland

Hej. Ny här. Har precis fått min remiss mottagen på sahlgrenska. Ringde och hörde vad som händer nu och det enda jag fick veta var att jag kommer kallad på en gruppinfo före 28 juni. På remissbekräftelsen står det att det är en Egenremiss gnm läkaren…..men det var ju läkaren som skrev remissen, konstigt. Vad händer nu? Tog ju en hel radda med prover till remissen tas det fler ? Hur lång tid tar det från remiss till op? Givetvis är det olika men ni som gjort op i VG - REGIONEN, hur har det sett ut för er?

hotflower
0

Nu är inte jag opererad så jag kanske inte ska svara MEN när jag pratade med KSS i Skövde för några veckor sedan sa dom att de inte hade någon kö. Så om det går vägen för dig ska det väl inte ta alltför lång tid. Men vänta på infomöte ända till slutet av juni är kanske lite segt?!

trullan
0

Det är ju senast i juni för att hålla vårdgarantin. Så det kan ju bli före. Läste att det är max 4 veckors väntetid i Jönköping och det ligger ganska nära här. Ungefär som till skövde, man kan kanske ta op där. Borås ligger annars närmast (3,5 mil) och sen Göteborg med 8 mil ungefär. Skövde är mina gamla hemtrakter och jag känner många som jobbar på sjukhuset, jag har valt att ligga väkdigt lågt med att jag gör detta så jag vet inte hur det skulle kännas att stöta på nån man känner där…men.skit samma egentligen. Jag undrar mest vad som händer efter mötet. I en del trådar pratas det om att man tar massa prover i samband med mötet. Och en del verkar träffa läkare och dietister enskilt då också. personligen är jag så peppad nu att jag skulle vilja köra i gång med flyt direkt men är orolig att jag blir nekad op om jag gått ner "för mycket " tills mötet

trullan
0

I morgon är det dags för infomötet då…är ju rätt påläst känner jag så jag tror inte det blir ngr stora överraskningar. Jag hade ju hellre haft ett personligt samtal med en läkare men det är ju inte funktionellt när det är så många som söker sig till kirurgin. Det jag vet är att de kallar 100 st åt gången och att ca 80-90% av dessa vill ha operation, resten vill ha annan hjälp eller avstår helt. Nån som har någon aning om när jag kan förvänta mig någon form av besked? förstoch främst gäller det ju om jag blir godkänd. Borde bli det men jag är gärna lite skeptisk för att sen få en positiv överraskning. Vet nån vilka dagar de har de där mötena där de beslutar på sahlgrenska?

trullan
0

Alltså. …det mötet kunde lika gärna kvittat. En lång föreläsning om vad fetma orsakar. En ännu längre om pulverkurer och hur bra det är. Tre minuter om fetmamedicin och slutligen några minuter om gbp. Lite om biverkningarna och aen fick vi jryssa i om vi var intresserade av op, kostrådgivning eller pulverkurer. …

hotflower
0

Men…fy 😕

Ingen vidare info vad som händer nu då?

trullan
0

Nu får jag avvakta besked. De har sk obesitaskonferens en gång i veckan. Då går de igenom de journaler på oss som önskat operation. Har man aom jag gptt genol vårdcentralen är ju prover tagna, annars blir man kallad till provtagning. Det kan ta ngr veckor innan besked för de kanske inte hinner igenom alla. Så får man ett brev hem att man blivit godkänd (förhoppningsvis ) . Sen är det ytterligare väntan på tid hos kirurg på opererande enhet. Kirurgen kan avslå operation också om ngt nytt framkommer men det är tydligen extremt ovanligt. Och sen får man en tid då…

trullan
0

När kan man börja ringa o fråga om de hunnit med min rwmuss?? Jag läate någonstans att om man ringde så kunde man få besked om att man är godkänd mycket tidigare än om man ska vänta på brev. …☺

trullan
0

Fan va otålig jag är..ringde kontaktpunkten nu..och där säger de en månads väntan på besked. Gaaah. .fast å andra sidan sköter de inte utskicket från kirurg och utskick med besked. ..får ringa kordinatorn nästa gång. Tror jag räknas som en jobbig patient 😊

[Aralia]
0

Det kanske tar extra tid eftersom de inte brukar operera på sommaren? Men jag håller absolut med dig, man vill veta NU! :)

trullan
0

Fast det ska ju inte ta tid att godkänna för op. Det ska ju göras snarast liksom…får jag bara besked ATT det blir av så får jag lite lugn….men sen kommer ju nästa omgång av väntan

[Aralia]
0

Japp, ett fasligt väntande är det, man blir aldrig nöjd eller tillfreds.. ;)

trullan
0

jag blir alldeles snurrig av att läsa om folk här som väger 58 kg.. så lite har jag inte vägt sedan mellanstadiet, minns att efter hälsokollen i sexan vägde jag 69 kg, jag tyckte inte det var sååå farligt (var 165 cm redan då) för jag jämförde mig med vuxna jag kände som vägde ungefär så och var i min längd, men det var nån som läckte min vikt (vi gick ju in tre och tre till sköterskan) och helt plötsligt blev jag "fettot" för alla… var till och med några som kallade mig 69 kilos bomben :-( Så att väga 58 är liksom utom räckhåll, men om jag skulle lyckas gå ner under 70 så skulle hela min värld vändas upp och ner, på ett positivt vis.

DÄRFÖR är jag så otroligt otålig, stackars de på Sahlgrenska, jag kommer ringa kordinatorn så snart jag får tid. Lite mycket på jobbet nu och svårt att komma undan och ringa i lugn o ro.

trullan
0

Jag måste säga att jag verkligen gillar personalen på Sahlgrenska… inte kontaktpunkten för den kan ju dra nåt gammalt över sig men på obesitasmottagningen.

Ringde nu för att luska…hur går det? Har min remiss varit uppe för bedömning ännu? Fick pratat med en riktigt go sköterska, kordinatorn var inte på plats denna veckan men sköterskan tittade på min remiss, konstaterade att den kommer upp på konferansen nästa fredag för på fredag är det ingen. Hon sa att med tanke på hur de brukar bedöma så kommer jag bli godkänd "Men är du väldigt nyfiken så ring på måndagen efter så får du höra, det tar nämligen ett par veckor för ett brev med besked att komma"

Sen kunde jag prata med kordinatorn då för hon kunde ge mig besked om ungefär NÄR i tid det kunde bli operation, men augusti september trodde sköterskan för det är ju inga operationer under sommarmånaderna. Jag hade siktet inställt på september så det passar ju finfint.

MEN jag frågade den brännande frågan…om jag går ner i vikt nu innan operationen, vad händer? Då sa hon att det är högst noterad vikt som räknas, men jag ska INTE sätta igång med pulver nu bara för att jag är otålig utan vänta med det "för du kommer få nog av pulver ändå det lovar jag dig" sa hon. Jag har ju hittat två sorter som jag kan varva med nu som jag inte spyr av eller blir sjuk av, jag vet inte varför jag inte klarar de "vanliga" typ nutrilett eller allevo, modifast funkar en gång, kanske två sen börjar jag hulka av dem också. Jag mår skit rent ut sagt redan vid första klunken, även om jag tycker den är god (nutrilett hade en förut iaf som smakade kaffe som man även kunde ha varm, den var mumsig) och får frossa och illamående. Men nu har jag hittat en via ett företag som kallar sig kosttillskott, och sen funkar en av naturdiets sorter så jag ska nog klara mig… men jag är sååå otålig.

trullan
0

I dag tas min remiss upp på konferens…på måndag ska jag ringa och få besked. Då kan jag också få en ungefärlig tidsplan……

[Aralia]
1

Håller tummen allt jag kan.. :)
Risken är dock stor att det inte blir gjort förrän eftersommaren då de inte opererar sommarmånaderna.

trullan
1

Nej det vet jag. Sköterskan jag pratade med sist sa troligen slutet av augusti början av september men kordinatorn har bättre koll sa hon. Hon sa också att det FINNS tider före sommaren kvar så omöjligt är det inte. Tydligen säger många nej tack om de får en tid i anslutning till semestern för de vill kunna frossa då. …inte jag😉 så vi får väl se men jag håller siktet inställt på september

[Aralia]
1

ahhhh du kanske du har tur och får komma in rätt snabbt? Hur underbart vore inte det?? :)

trullan
1

Ringde kordinatorn och jo jag är godkänd för operation😂

Dessutom så sa hon att hon sätter upp mig i stort sett direkt på Borås då det ligger närmast mig (4 mil ca, övriga ställen är ungefär lika långt till runt 8-9 mil) för de vill börja inskrivningar redan under sommaruppehållet så att de kan köra i gång med operationer direkt första veckan i september. KAN alltså bli så att jag måste leva på pulver under vår lilla resa, men det ska jag nog klara. (3 dagar till Norrköping så det är ingen direkt kulinarisk upplevelse jag missar)

Det rullar på med andra ord…..

[Aralia]
0

Grattis! Då är ju allt redan klart och det är bara finliret kvar… 🙂

trullan
0

Missat samtal på både hemtelefon, privat mobil och jobbmobil. ….när jag väl kunde ringa så hade anknytningen gått för dagen……….gissa om jag undrar nu och pessimist som jag är tror jag något är fel så klart

[Aralia]
0

Inget är fel… ny vardag i morgon, ring då. Allt kommer att bli bra i slutändan..

trullan
0

Nä det var bara en läkare som frågade om jag ville vara med i forskningsprojektet basun☺

trullan
0

….och i dag fick jag alla papper. Fått en kontaktperson på sjukhuset så nu är det på riktigt verkligen. Ivrig som jag är funderar jag på om man kan ringa kontaktpersonen och höra hur tidsplanen ser ut

[Aralia]
0

Känner igen den där ivern.. :)
Ring och prata med KP du, alltid bra att få veta så mycket som möjligt…

Kul att allt löser sig för dig och att det rullar på. :)

trullan
1

Pratade med min kontaktperson. …6 eller 13 juli får jag komma på förberedande möte hos kirurgen. Då beslutas också vilken typ av operation det blir. Fick jätteskön känsla för sköterskan, hon var personlig och frågade saker om mitt jobb och sånt.