Gastric sleeve erfarenheter?
Någon här inne som gjort en gastric sleeve och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Fick du själv välja vilken typ av operation du ville göra? Vad fick dig att välja just sleeve?
För-/nackdelar som du upplevt? Bieffekter positiva och negativa?
Hur såg återhämtningen efter operationen ut?
Hur har det sett ut med viktnedgången för dig?
Om du opererats för något år sedan, har du lyckats hålla nere vikten eller har du efter en tid börjat gå upp i vikt igen? Varför tror du det blev så?
Orsaken till att jag fråga är att jag själv på läkares inrådan börjat fundera på viktoperation och försöker läsa på så mycket jag kan om de olika typerna, men har hittat mest folk som skriver om sina erfarenheter med bypass eller gastric band och vill därför även veta mer om sleeve också.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hej
Jag är inte opererad, men förhoppningsvis är jag det om några månader :)
Det finns flera grupper på facebook där man kan hitta ganska mycket information.
Jag var på en ny gruppinfo igår, jag skickade om min remiss med hjälp av det fria vårdvalet för att jag känner att Sleeve är min väg att gå.
Varför, framförallt för att man lämnar tarmarna intakta och man riskerar inte att få vitaminbrist. Man vet inte vad som händer i framtiden.
Det finns flera här inne som gjort bypass som är väldigt nöjda, men min magkänsla säger att jag ska göra sleeve, så den tänker jag lyssna på.
Nu har jag varit på två gruppinfon, en i Örebro och en på st.Görans och på båda så säger man "att sannorlikt ger sleeve en något mindre viktnedgång" men om man läser andra patientberättelser, så ja bypassopererade går ner mer under första året, sleeve kommer man ner i samma vikt men ungefär på två år.
Bra eller dåligt, det beror ju på vilka behov man har från start.
För mig känns det som positivt, då kanske huvudet hänger med..vilket verkar vara ett ganska stort problem överlag när man går ner mycket i vikt, snabbt.
Din läkare på vårdcentralen kan skicka en remiss till ditt sjukhus så blir du kallad till en gruppinfo, där får man väldigt bra information, man får chansen att ställa frågor. I Örebro pratades det iofs knappt ingenting om Sleeve, men på st. Görans var det lika mycket prat om båda operationerna på ett väldigt objektivt sett.
Under båda informationen så får man en lapp att fylla i, om man vill gå vidare eller träffa en kurator för att ventilera sina frågor eller inte vill gå vidare med en operation. Det är alltid du som har sista ordet när det gäller en operation av det här slaget.
Om du känner nån som ska på en gruppinfo så kan du följa med, då hör du ju informationen 🙂
Sen tror jag knappt att man gör gastric banding längre.. det var vanligare förr.
Lycka till!
höll på att glömma..
Igår sa dr. att i snitt går man ner 30% av kroppsvikten med bypass och ca 28% med Sleeve. Men det finns både de som har gått ner betydligt mer och mindre.
På informationen kom det både en bypass och en sleeve-opererad och berättade lite om hur det varit för dom. Väldigt bra.
Bypasspatienten hade gått ner mer än 50% av sin startvikt, sleevepatienten 32%
(Då hade sleevepatienten varit opererad i 1 år och 3 månader, bypass nästan 5 år
och från start så vägde sleevepatienten nästan 30kg mindre än bypasspatienten.)
Hej! Jag gjorde en Sleeve för 4 v sedan och mår superbra idag! Direkt efter op var det svårt att gå i sig dryck i ca tre dagar men sen vände det. Inte jätteont ngn gång utan bara lite gaser i tarmarna. Men masserade så det gick bra. Började faktiskt äta efter 11 dagar och det gick jättebra! Har nu gått ner 7 kg och mår som sagt super! Är så glad över att äntligen känna mättnadskänsla :)

Fick ni betala operationen själva eller stod landstinget för kostnaden?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag har betalat min själv :)
Jag har betalat min själv :)
Och jag fick min via landstinget. Opererades för 10 dagar sedan och mår i stort sett bra nu.