Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett05-kost
Läst 1416 ggr
[Aralia]
0

Mattider och dålig aptit..

Jag har ingen aptit! Eller kanske är det mer rätt att säga att jag helt enkelt inte är hungrig.. Lagar inte riktig mat utan jag "småäter" på mina tider… 1 ägg, 2 korvar, några skivor kalvsylta, lite ost och skinka.. och så där håller jag på. Inser ju att jag inte får i mig den näring jag så väl behöver men vet inte vad jag ska göra åt det? Gjorde en riktig måltid en gång och den står mig ff i halsen. 

Jag äter frukost kl 8, mellis 10.30 och lunch kl 12,30. Mellis efter 15 och middag vid 18 tiden… är det för tätt mellan måltiderna, hur och när äter ni andra?

Davbjo
0

För mig är det så att jag har aptit, men jag blir inte hungrig. Det går mer på automatik, jag vet när jag borde äta och känner direkt när jag absolut måste göra det.

Den maten du äter låter ändå näringsrik, det finns mycket bra saker i ägg osv, så jag tror inte du behöver oroa dig för att få näringsbrist. Vad man snarare inser är vad lite kroppen faktiskt behöver för att gå runt.

Var bara noga med att just variera kosten och håll koll på att du äter så ofta du ska! Att du småäter är bara bra. :)

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Aralia]
0

Så att det inte blir "riktig" mat spelar ingen roll just nu? Märker att kroppen mår bra på det hela men känns fel iaf… men det felet lär ju sitta i huvudet det.

Davbjo
0

Hmm. Ägg, korv, ost, skinka, vad är "riktig" mat om inte det? ;)

Du behöver balansen bara, först protein, sedan kolhydrater och sist det övriga (grönsaker osv). Vitaminer och sådant får du ju via tabletter, så fokusera på att äta protein, fett, kolhydrater osv så ska du se att du håller ångan uppe.

"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Aralia]
0

Jag menar en riktigt måltid, med alla beståndsdelar.. som det är nu kan jag ta en skinkskiva med ost på och det räknar jag inte som en måltid. Kolhydrater undviker jag i och med diabetesen, äter dom ändå men inte särskilt ofta eller mycket.

Davbjo
1

Aha, jag äter vad jag ser som hela måltider numera, alltså samma komponenter, fast betydligt mindre. Det dröjde dock länge innan jag började med det, jag åt som du gör nu i kanske sex månader.

[Aralia]
0

Och jag som inte ens klarar några dagar! haha

Jag ska laborera lite med mina mattider och se om jag hittar nåt slags matschema som passar mig bättre…