Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett11-i-väntan-på-operation
Läst 1504 ggr
Miss-Cupcake
0

Från infomöte till Op

Jag har fått tid för infomöte 2/6 i Västmanland, vad händer sen? Jag tror dom sa att jag efter mötet ska bli kontaktad av en sköterska, men jag vet inte om så är fallet. Jag vill bara ha lite info om vad jag har att vänta mig, typ antal möten/besök tills det faktiskt är dax att boka Op tid. Jag har förstått att hela förloppet från första besöket hos husläkaren till Op är låååång för de flesta. Men jag tror att det har gått relativt fort för mig. Mars husläkaren, April mottogs remiss hos kirurgen, Maj kom kallelsen med tiden 2/6 för info möte.

[Aralia]
1

För min del så var infomötet det sista mötet, efter det mötet var det upp till mig att säga ja eller nej till open. Eftersom jag rökte så var jag dock tvungen att vänta en månad tills jag kunde säga "ja" eftersom jag var tvungen att vara rökfri först. Men sen ringde jag bara och sa att "nu så…" och sen fick jag tiden rätt fort. :)

Miss-Cupcake
0

Å, det vore ju fantastiskt, jag röker inte och jag är ju redan färdig med tänkandet med för och nackdelar med gbp. Jag kommer att säga JA! den 6/2 så, törs inte tro att det sedan bara är att få ett datum men håller tummarna för det :)

[Aralia]
1

Så fungerade det iaf för mig. 🙂

Eftersom du är kallad till infon kan jag inte tänka mig annat än att du är godkänd, så de väntar bara på ditt beslut, det är ju ditt avgörande. Så säg ja du och börja din resa.. 🙂

trullan
0

I västra Götaland blir man godkänd eller inte först efter informationsmötet..så det är tydligen olika hur det går till

Miss-Cupcake
0

Vad innebär en sån variant Trullan? att man har flera möten innan eller? Jag har ju som sagt inte någon som berättat hur det går till i Västmanland då det är ganska nytt här. Förut var man tvungen att göra en hel del i Uppsala om man hörde till detta län.

KickiC
1

Och för mig var infomötet det första steget. Efter det följde enskilt möte med kirurg och när op-datum var satt fick vi en halvdag med info från dietist.

trullan
1

Här kallas man till stort infomöte vare sig man uppfyller kraven eller ej ochbså får man höra alternativ som finns att få hjälp med vikten. Efter mötet fyller man i vad man vill ha, operation, kostrådgivning eller medicin. Vet man inte skriver man det och då får man en extra tid hos sköterska för personlig rådgivning. Väljer man operation så tas remissen uop på en sk obesitaskonferens. Dessa har de fredag varje vecka. Om man godkänns så startar vårdgarantin så fort man blir godkänd men det kan ta en månad innan man får besked att man är godkänd Sen får man vänta på tid hos kirurg på opererande enhet då man får instruktioner och eventuellt operationsdatum. Man får veta hur man ska göra med flytperiod och sånt och sen är det dags för operation. Det vi fick veta på infon var att även om man blur godkänd är det opererande kirurg som avgör och även om det är ovanligt så kan man bli nekad operation fram till operationsdagen.

KickiC
0

Vi har liknande upplägg i Region Örebro län (som #7).

[Aralia]
0

Hela mitt upplägg vara att jag först fick remissen, sen blev jag kallad till kirurgen där vi pratade om för och nackdelar. Jag fick då veta att jag uppfyllde de medicinska skäl som hade uppgetts i remissen, jag opades alltså inte för enbart vikten. Visst är jag överviktig men enbart den hade inte räckt, då hade jag fått äta upp mig 10-15 kg kanske, men min medicinska historia tillsammans med övervikten räckte för att bli godkänd vid mitt första möte med läkaren. Sen blev det ett infomöte och sen ringde jag en månad senare och sa "ja". Och nu sitter jag här med  massor av agraffer och en kropp som spottar ur sig den ena diagnosen efter den andra ur mig. :) 

Kan ju kanske vara annat för mig som hade de medicinska skälen som prio 1, jag vet inte men jag tror att alla här i Jämtland har samma turgång. Sen kan ju en del behöva hjälp av både kurator och dietist..det vet jag inget om.

Lite kul att upptäcka att det kan vara så olika mellan våra landsting….