Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett09-allmänt
Läst 1582 ggr
Skorpion76
2

Starkt emot viktoperation

Jag vill bara säga att jag är starkt emot viktoperation och tycker inte att det är någonting som man bör ta till i första hand.  Sedan vet jag att det finns de människor som är å illa däran att det inte finns någon annan utväg och det är hemskt tråkigt för dem, men om man kan gå ner i vikt utan at behöva operera sig är det verkligen vört hela sin vikt i guld.  Anledningen till att jag är så starkt emot en operation är därför att det de facto är ett kirurgiskt ingrepp och med dem finns det risker. Det finns dem som har dött av att operationen har misslyckats och magsäcken har exploderat. Därför tycker jag att man bör tänka sig för både en, två och rent av tre gånger innan man beslutar sig för att göra enoperation.

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

VildaVittra
2

Läkare tar lätt till den lösningen. Jag har ju en hel del diagnoser och utan att en läkare visste något om mig så föreslog denna en sådan. 
Min övervikt beror inte på vad jag äter eller hur lite jag rör mig, jag cyklade flera mil om dagen och var smal, men från en dag till en annan började jag gå upp i vikt och orkade samma dag inte cykla upp för backarna längre. Tror dom då att detta kan lösas genom en operation? Och hur länge skulle det ta innan jag med en borderline skadar mig själv genom att äta för mycket? Ni som inte vet något om borderline, så har vi väldigt ofta självskadebeteenden.

Operationen är jättebra för de som exempelvis har lägre behov av mat, men det är inte en universallösning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kyllan56
1

Jag håller med dig! Hade önskat att det fanns behandlings för överviktiga som för missbrukare i övrigt.

Man skär även bort en stor del av tunntarmen som har som funktion att ta upp näring, vilket leder hos många till stora näringsbrister.

Samtidigt är jag den första att förstå att folk är desperata och vill bli av med sin övervikt. Så det är inte de som opererat sig, som jag på något sätt kritiserar. Utan samhället som skulle hjälpa dem på ett - i mina ögon - mera konstruktivt sätt.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

VildaVittra
4

#2 "Så det är de som opererat sig, som jag på något sätt kritiserar."

Jag tror du missade ett inte. "Så det är inte de som opererat sig, som jag på något sätt kritiserar." Innan någon här sätter kaffet i halsen. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kyllan56
0

#3 Tack så väldigt mycket VildaVittra!🌺Naturligtvis glömde jag inte!  

Tack vare dig blir det inga missförstånd!🙂❤️

Skorpion76
0

Jag har varit överviktig, men jag gick ner i vikt när jag slutade äta godis, la av med Kellogs Frosties och bytte det emot Kelloggs Special K och sedan promenerar jag s ofta och mycket jag kan. Jag slutade att dricka saft som är jättesötad samt olika oboydrinkar. Jag gick även ner i vikt med hjälp av olika drinkar som fungerade som måltidsersättare. Cambridge, Nutrilett och nu senast Modifast.  

Som jag skrev begriper jag at det finns dem som inte ser någon annan lösning och jag förstår att det är tråkigt för dem, men om man kan gå ner i vikt på annat sätt är det att föredra.

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

trullan
13

Det känns väldigt fel att denna tråd ligger i ett forum för oss som funderar på viktoperation.

Det är väldigt kränkande Skorpion76 att du utgår från att vi inte är kapabla att göra just de där sakerna. Ska man vara lite petig ska du absolut inte äta Kellogs special K heller, de är allt annat nyttiga för din kropp.

Det är precis såna här inlägg som gör att folk som skulle bli hjälpta  av en operation bangar och inte klarar vikten och dör i förtid.. som min mamma.. hon dog när hon var 54, jag föreslog oepration till henne då jag sett hennes kamp i många år, och då vägde hon inte i närheten av vad jag gör, och jag väger lite jämfört med vad många som viktopereras gör.

jag hoppas admin tar bort denna tråd då den kan hänvisas till regel 1 i sajtreglerna

trullan
3

magsäcken exploderat by the way.. gärna en källa på det…

dödssiffran är samma siffra som vid galloperationer, men man ska nog inte göra dem heller

[Aralia]
9

Happla! Där fick man sig en känga måste jag säga… kränkande är bara förnamnet. Vi som har opererat sig eller funderar på det har verkligen tänkt på allt, gjort allt och ibland även funderat på att skada oss själva.. så håll era åsikter för er själva. Jag har inte Insider så jag kan inte anmäla inlägget men jag hoppas att det modereras ändå. Era negativa tankar och kritik strör bara salt i sår..

VildaVittra
3

#6 Jag tycker tvärtom, jag tycker det är en jätteviktig fråga att ha på en sajt om viktoperationer. Alla läkare är inte bra och har inte mer än snabba resultat i siktet. Den läkaren som jag mötte, tror du verkligen att den hade mitt bästa i åtanke? 

#8 Hur fick du en känga om du inte är läkare utan patient?

[Aralia]
5

Om du inte förstår hur man känner sig som patient att läsa nåt liknande kan jag bara beklaga… fast det bekräftar samtidigt att du inte är insatt i problematiken.

VildaVittra
4

#10 Så läkaren erbjöd mig operationen för att jag är mager? Tror du verkligen det? 
Din attityd mot meningsmotståndare lämnar en del att önska.

[Aralia]
6

Jag har absolut ingen aning om varför du blev erbjuden en operation, lika lite som du vet varför vi här har erbjudits eller sökt den. Att vara meningsmotståndare är ok men att kränka folk i en grupp där vi verkligen kämpar och har gjort det i många år tar jag inte.

trullan
5

Vilda vittra det är inte ett dugg viktigt eftersom detta är vår frizon. Allt det där vet vi och vi får höra allt det där från alla som tror sig ha rätten att tala om det för oss. Om du vill starta en sida med diskussioner om viktoperation bestämmer du innehållet. Viktoperation är inget lättvindigt och jag känner ingen som fått det föreslaget av läkare, tvärtom får man ligga på själv och det vanligaste är faktiskt egenremiss

trullan
4

Kopierat från sajtens regler  Viktoperation iFokus är ingen sida för dieter eller bantning Att göra en viktoperation är en stor grej, och de allra flesta som kommer till det beslutet har testat "allt" innan. De känner redan till alla fantastiska kurer och dieter som funkat för dig. Om TS uttryckligen efterfrågar tips rörande just dieter och bantning får man naturligtvis tipsa om det, frågar TS om något annat är det ohövligt att istället tipsa om dieter/bantning, och detta kan leda till en varning. Här diskuterar vi viktoperationer och allt som har med detta att göra, om du inte har något att tillföra det ämnet så är detta fel forum för dig.

VildaVittra
3

#13 Så denna sida handlar även om läkare som är "slaktare" och leker med folks liv? Inget som helst kritiskt tänkande? 

#12 Man får alltså inte "kränka" läkare som yrkesutövare på denna sajt? För det är ju dom enda som skulle kunna krysta fram något sådant ur texten som är skriven.

trullan
4

Helt rätt uppfattat. Vi diskuterar inte sånt här. Det görs så flitigt på andra ställen Nej det är ingen läkare som skrivit men du får gärna tro det

Kyllan56
1

Jag har också full insikt i problematiken och jag dömer eller kritiserar inte dem som väljer att operera sig. Jag förstår att man är desperat, för jag vet hur det känns.

Det jag kritiserar är samhället som inte har riktiga allternativ till annan behandling. (Jag har själv efterfrågat stöd och hjälp)  Den dåliga informationen som vissa kliniker ger inför operationen. Att många inte får den efterhjälp de skulle behöva. 

Flera personer i min närhet har blivit opererad. Många gånger finns det ett "missbruk" bakom fetman och operationen löser inte det. Jag tycker de som väljer att operera sig behöver hjälp att klara livet efter en operation och inte lämnas vind för våg, som vissa gör.

Jag håller med VildaVittra att det är en jätteviktig fråga.

[Aralia]
3

Alla vet att varje kirurgiskt ingrepp innebär en risk men jag ser inte den yrkeskåren som slaktare.. tvärtom har de räddat mitt liv flera gånger. 

Jag lägger ner denna diskussion nu då den tillför absolut ingenting och hoppas att den modereras.

trullan
3

samhället HAR alternativ till det.. massor… men lik väl detta är inte forum för just de alternativen.

Det finns massor, tusentals forum för viktminskning där ni kan diskutera fritt, jag blir illa berörd av alla som har åsikter kring detta. Jag måste dagligen försvara mitt val, oavsett om jag väljer viktväktarna, medicinsk hjälp eller vad det nu må vara. Jag är 42 år och har kämpat med detta hela mitt liv jag är TRÖTT nu, jag vill ha den här fristaden att bolla tankar och funderingar utan att behöva få höra om "stympning", "slakt" och kritiska inlägg.

trullan
5

Återigen.. det är lika stor risk för dödsfall och allvarliga komplikationer som vid en galloperation, jag gjorde en öppen sådan när jag var gravid så jag är väl redan stympad och slaktad då antar jag.

Lägg ner snälla, respektera detta forum för vad det är. INTE ett debattforum där åsikter kring operation stötts och blöts, det finns andra sådana ute på nätet

VildaVittra
3

#18 Så du tror att den läkare som ville operera mig visste att det var en bra idé för mig att ha en matsmältningsapparat som inte kan hantera eventuella ångestätanden eller kan ta upp tillräckligt med näring trots att jag lider av kroniska brister? Vad annars skulle jag kalla henne? Hur länge hade det tagit innan jag dog tror du?

Nu råkar jag tillhöra den delen av befolkningen som är extremt allmänbildade, så jag kunde ta ett bra beslut utan läkarens "expertis", men det är ju långt ifrån alla som kan göra det. Min mamma gör alltid exakt vad läkarna säger. Hon skulle varit död inom några dagar om hon hade mina diagnoser. För dessa människors skull bör kritiskt tänkande tillåtas.

På lantraskaniner i fokus har vi en speciell tråd för sådana som tycker att köttkaninsuppfödning är fel, varför inte en speciell tråd här, där alla får komma till tals? 

#20 En galloperation är verkligen inte att jämföra med en viktoperation. Hade man däremot tagit bort förmågan att producera galla helt så hade de kunnat jämföras någorlunda. 

#19 Jag tror du missar andemeningen. Läkare ser viktoperationer som "quick-fixes" och utvecklingen av mer humana långsiktiga lösningar som passar fler avstannar. Ska vi lösa överviktsfrågan måste folk kräva mer av vården. Jag fick det "gudomliga" tipset av en läkare att "Ät mindre, träna mer" trots att jag precis berättat att jag åt nyttigt och tränade 2 timmar om dagen 6 dagar i veckan och hade en aktiv livsstil. Samma läkare hade säkert tyckt att en viktoperation var en bra idé för mig när det inte fungerade. Man behöver inte vara Einstein för att räkna ut att min övervikt beror på att något är fel i min kropp.

trullan
11

Vilda vittra.. är det någon som missar något här så är det du… du hör inte hemma i detta forum, håll dig till din egen arena.

Det är rent av kränkande att du tränger dig in och trycker ner oss här. 

Galloperation är fullt visst jämförbart när det gäller dödstal och skadeverkningar. 

Lägg ner nu, snälla. Visa för guds skull lite respekt. Allt i livet handlar inte om att visa att man vet mer eller att man har rätt i sak, för det har du inte- inte på något plan.

Något "fel i min kropp" är för övrigt den vanligaste orsaken vi tjockisar har… dags att få lite insikt att det endast rör sig om någon liten enstaka procent som har medicinska problem som resulterar i övervikt. Vi som väljer operation har iaf insett att felet ligger hos oss själva.

GråttNyttHår
6

Ni som nu är så starkt emot detta, ni har inte tänkt på att detta faktiskt räddar liv i vissa fall.
Sen är dessa op inte heller en snabb lösning på problemet.

Visst att det är en början på viktnedgång, men man måste ändra sitt egna mönster när man äter osv.

Och ja det finns alltid en risk att opereras, även om man opererar bort något så litet som ett födelsemärke till att göra en gp.

Men det är vuxna människor som kan fatta egna beslut.
Så förstår inte ts vilket syfte du skapade denna tråden för. För det är ju som bara din egna syn på detta i denna tråden, efter som du inte ens ska göra en operation.

Den enda som kan ändra dig är du.

trullan
3

GråttNyttHÅr…tack för din förståelse i detta.

TS är inte ens aktiv i tråden utan såg nog det som ett tillfälle att skriva av sig lite tankar tror jag, men jag tycker det är att klampa in och trampa folk på tårna på riktigt.

Kyllan56
0

#23 Jo det har jag tänkt på!

Kyllan56
1

trullan! ett citat ur era forumregler,

"Man får absolut tala nedsättande/kritiskt om viktoperationer, men då ska det vara saklig och konkret kritik."

Så jag har inte brutit mot någon regel, inte ens varit nedsättande eller varit annat en respektfull och förstående inför dem som väljer en operation. Den kritik jag framfört är belagd kritik.

VildaVittra
2

#22 Tänger mig in? Det är inte ett dolt forum och till skillnad från dig vet jag fullt ut vad en galloperation innebär. 🙂

#23 Jag är inte starkt emot operationer, jag är starkt emot den nonchalans som numera råder där det ses som ett universalmedel. 

Och det är inte en början på en viktnedgång, det kan vara en början på det. En ganska så markant skillnad.

trullan
2

"flera i min närhet"…

inte särskilt sakligt.. och information ges, men det är inte alla som är mottagliga. Du Kryllan är inte heller den som direkt ska ta åt dig av min kritik så det är svårt att komma med motargument här. Men  att tunntarmen tas bort och att man ständigt kommer få äta vitaminer är information som ges vid flertal tillfällen under resans gång, jag har varit i kontakt med 5 kliniker som gör operationen på olika ställen i Sverige och det står i deras informationsblad så det är inget som förbises.

SÅ KLART finns det alltid folk som inte borde göra operationen, men det är lite respektlöst, främst av TS att komma in här i denna gruppen och starta en tråd som denna då de allra flesta gör detta efter flera års informationssökande och eftertänkande. Det är inget man gör i en handvändning.

trullan
4

#22 Tänger mig in? Det är inte ett dolt forum och till skillnad från dig vet jag fullt ut vad en galloperation innebär. Glad

Och det gör inte jag ?? jag gjorde en galloperation gravid, i vecka 26, jag vet nog mer än de flesta vad det innebär i form av smärta och operation.

Jag vet inte vilken värld du kommer ifrån men din uppfattning av vad operation är stämmer inte överrens med någon jag någonsin mött.

VildaVittra
3

#29 Nu talar jag varken om operationsrisker eller smärtpåverkan, utan långtidseffekter. Ytterligare en markant skillnad. 

Sedan måste jag säga att det är enormt dålig stil att starta trådar om andra medlemmar. Har du ett problem med mig så tar du det antingen med mig privat, eller per pm med admin. Hoppas på en ärlig ursäkt. från din sida

Sedan är jag en individ, att från din sida buntas ihop med andra "meningsmotståndare" (vilket vi inte ens är om du läste vad vi ens skrev)för att jag inte håller med dig är otroligt lågt.

Kyllan56
1

#28 Vill du jag ska uppge namn och adress på dem i min närhet? 

En av dem som är min barndoms väninna som efter sin operation 2012, fick genomgå fem operationer för mycket vanliga biverkningar efter operationen. Bl.a. Bråck och njursten.

Eftersom jag har sjukvårdsutbildning och är insatt i kroppens anatomi och näringsfysiologi, så uttalar jag mig sakligt när jag säger att den största upptaget av näring sker i tunntarmen. Det är ju just därför man går ner i vikt för att man kopplar bort bitar av tarmen som tar upp näring. Förr utförde man gastric banding.  För att man inte skulle kunna äta så mycket.

Jag hoppas det inte är en nyhet för dig att flera människor behöver B12 injektioner i resten av deras liv och att många får ta kosttillskott då det är inte är ovanligt med näringsbrist efter en GBP-operation. 

Efter att ha arbetat i 17 år på en operationsavdelning vet jag precis det VildaVittra säger om galloperationer är sant. Det går inte att jämföra. 

Dels har inte alla de som opererar sig för gallsten den fysionomi  och sjukdomar som te. x diabetes, som människor med fetma lider av. Dels måste vi fastställa om det är dödsfall i samband med operationen. Eller flera veckor månader efter. Komplikationerna vid galloperationer har ökat sedan titthålskirurgin infördes. Tidigare när man öppnade buken var den lägre. De flesta komplikationer kommer i samband med ingreppet och inte veckor efter det skett.

Davbjo
10

OK, jag har varit borta alldeles för länge märker jag.

Vad man måste utgå ifrån i modereringssynpunkt är trådstarten, det har framkommit vissa synpunkter i tråden som sådan, men trådstarten är för mig totalt ointressant för detta forum.

Vad en person tycker och tänker för negativt om viktoperationer är egentligen föga intressant, speciellt när inget utöver detta framkommer. Detta är inte ett forum där vi behöver predikningar och pekpinnar, tvärt om behöver forumets medlemmar stöd och förståelse för den situation de befinner sig i. Är man ointresserad av att bidra till forumets goda stämning finns det andra forum man kan verka i.

Tråden är stängd.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Inlägget är låst för nya kommentarer