Ont direkt efter op?
Det börjar närma sig nu. 18 maj opereras jag, en sleeve. Hittills har jag varit fokuserad på flytveckorna och hur jag ska klara av dem men nu börjar andra tankar smyga sig på. Hur ont har ni haft direkt efter op:en? Har det räckt med Alvedon eller har ni behövt något starkare; morfin, oxynorm, ketogan? Jag vet att det är väldigt olika men jag vill höra just din åsikt.
Jag fick med mig en skopa Diklofenak med mig hem, och jag skulle ta åtta om dagen i ungefär en vecka (2 st fyra gånger om dagen), efter tre dagar trappade jag dock ner och efter fjärde dagen slutade jag helt. Jag gjorde titthål, och jag tyckte att smärtan var mycket hanterbar.
Om jag minns rätt så tog jag några Alvedon om dagen efter att jag slutat med Diklofenak, men det var inte värre än så.
Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee
Var det någon speciell anledning till att du fick Diklofenac? Det är ju inte direkt förstahandsval vid postoperativ smärta.
Helt rätt, jag hade fel, Diklofenak fick jag mot gallsten. 🤪 Det var Citodon jag fick efter op.
Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee
Aha, ja det lät som ett bättre alternativ.
jag har ju gjort en öppen galloperation, mitt under pågående graviditet…alltså ett drygt 20 cm långt snitt i överdelen av magen.. med en växande mage…agraffer stämplade runt om, och visst gjorde det ont men va.r helthanterbart på enbart alvedon på dag 4 före det hade jag något i droppet som jag inte vet var det var, det var jobbigt att resa sig upp ur sängen men lärde mig samma teknik då som jag vet att vikt.opade får lära sig.
Jag har inte kommit så långt i min process än, väntar på godkännande men jag kan känna att jag är rädd för smärtan också, men den går över förhoppningsvis om inget skulle gå helt galet och det ska det ju inte göra;-)
Det tips jag fick när jag opererade bort min galla var att "var inte rädd att ta smärtstillande, ingen vinner på att du går omkring och har ont" och det håller jag nog med om, att gå omkring och ha ont gör ju bara kroppen stressad.
Jag gjorde min Sleeve den 28/4 och åt de tabletter de skickade med hem (3 st morfintabletter) och alvedon 3 dagar efter sen slutade jag utan problem :) Krampade lite när jag åt de första två dagarna men sen gick det fint fint! Lycka till!