Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett09-allmänt
Läst 1704 ggr
[Aralia]
1

Ledsen i hopplösheten..

En vecka med Modifast = -1 kg… sockerstinn och ledsen. Har pratat med dietisten nu och jag ska dela upp mina 4 påsar på 6 måltider om dagen och dricka mindre buljong, helst ingen alls. Hur 17 ska jag kunna leva på det lilla?? Diabetesen tjorvar och värderarna åker upp och ner som en jojo.. Vaken nästan dygnet runt för värken.. Jag har aldrig varit en storätare men detta vet jag inte om jag klarar utan att bli sämre i mina övriga sjukdomar. Just nu mår jag bara skit och vill dra täcket över huvudet för att ligga där och tjura i 2 veckor. Känns så tungt alltsammans just nu… jag är ensam i allt detta och har inget stöd, ingen naturlig stöttning. Nu känns det verkligen vad ensamhet gör med en…

Mår bara skit nu och gnäller allt jag kan, blir säkert bättre sen i dag eller i morgon. Känns lite hopplöst för tillfället…

berthagenn
1

Upp med hakan! 😃

Du kommer inte minnas denna tiden för du kommer vara så jävla skitlycklig sen! LOVAR DIG!! ;o)

Davbjo
1

Jag förstår absolut att det känns jobbigt, flytperioden drabbar definitivt vissa värre än andra, kan tänka mig att det drabbar dig speciellt hårt med tanke på din övriga problematik.

När du väl är opererad så ställs precis allt på kant, ingen rutin är den samma och du kommer behöva lära dig att äta från grunden, mer eller mindre. Man kan väl se det hela lite som ett maraton där de första milen rullar på rätt fint, men nu är du 500 meter från målsnöret och har mjölksyra upp till tänderna, är uttorkad i hela munnen och flåsar som en galning. Men så fort du väl når målsnöret är det över, ditt maraton är färdigsprunget, och du kan luta dig tillbaka.

Det är lättare sagt än gjort, men fokusera på "här och nu". Fokusera på denna måltid, inte den du ska ha om en vecka. Humöret kommer variera, du kommer må ömsom bättre och sämre. Men sedan plötsligt är det din dag och det är dags att nå målsnöret, det går av bara farten!

Dock är det också så att flytandeperioden inte ska vara en lång plåga, det måste finnas något man kan göra åt det. Så ligg på, hör med din dietist och begär lösningar på dina problem. Det måste finnas något de kan göra, även om det inte går att avhjälpa helt så bör det absolut gå att lindra.

Och håll oss uppdaterade! Vi är med vet du!

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Aralia]
1

Dessa 2 veckor känns som en evighet just nu… dietisten var benhård, 4 påsar om dagen och inget mer. 8 dl högoktanig sockerlösning och inget annat, kaffe och vatten övrig tid. Så det är väl bara att bita ihop, livrädd för att det ska stoppa operationen på nåt vis om jag inte lyckas. Tycker man borde få äta annat så länge man håller sig till 800 kalorier om dagen, så här mycket socker som jag äter nu har jag inte fått i mig sammanlagt på säkert 2 år.. mår skit av det helt enkelt. Men enligt dietisten ska det bli bättre…

Operationen kan inte komma fort nog enligt mig… tanken på ett normalt liv efter den håller mig uppe, annars vete tusan hur det hade gått.
Jag vet att du och alla andra finns här för mig och det är SÅ skönt! Folk är så vana att det alltid finns någon runt dom (partner, barn, föräldrar osv) att det är svårt att förstå hur det är när man inte har den familjen omkring sig. Den sortens ensamhet går inte att beskriva…

Davbjo
0

#3: Den största anledningen till att man går på pulver innan är att levern ska minska i storlek, vilket den gör när du inte får i dig fett. Då kommer de åt lättare vid operationen. Jag har aldrig hört talas om ett fall där patienten kört flyt innan och sedan nekats operation. Det viktiga här är att du fortsätter hålla kontakten med kliniken så att de vet att du inte slarvat, men de känner ju till din historik och dina besvär.

Under informationsträffen jag var på så förklarade de också att just flytet i sig inte var helt avgörande för operation, men har du oro rörande detta, ta det också med din dietist och hör hur hen reagerar och svarar på det. De kan säkert lugna ner dig på den fronten.

"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

hotflower
0

Men…detta låter lite konstigt för en man som jag träffade uppe på Sophiahemmet sa att dietisten där hade sagt att han skulle äta  800 kalorier/dag och om han drack flytande eller annan mat var upp till han själv. Han hade en ganska stor övervikt så han började ganska många veckor innan själva op.

Är det dietisten där du ska operera dig som ställer detta krav på dig? Alla kan/fixar ju inte att flyta så det måste väl kunna gå på annat sätt?! 😕

Känner med dig Cuthoff-kämpa på, det är inte långt kvar nu.

Stor kram till dig!

[Aralia]
0

Nej, jag tror väl egentligen inte att de ställer in operationen men visst gnager tanken lite, det kan jag inte förneka.. Eftersom jag har en medicinsk remiss har inte jag samma krav på mig som om jag fått open för vikten och det lugnar ner de värsta rädslorna.. så jag har inga krav på z antal kilon som måste bort. Jag ska skrivas in på onsdag så jag kan kanske få nåt mer besked då?

Så sant, hotflower, bara 2 veckor… i dag om 14 dagar är jag snittad och klar. ;)

hotflower
0

Wooohoooo ;) Det är nääääära! Det kommer bli så bra!!! Kraaam

[Aralia]
1

Tanken kommer att det är näst sista veckan som jag har det så här, sen aldrig mer i mitt liv.. Du får hålla tummen för mig.. :)

Hur känns det för dig nu då? Det har ju gått några dagar för dig vid det här laget..

berthagenn
0

#8 du får tänka att det är för att operationen skall bli säkrare för dig. Vi har ju fettlever som går ner litet före open, när man går på flhytande. Så det kan kanske vara av medicinska skäl för just din lever? :)

[Aralia]
1

Har inga problem med levern på så sätt, vet att flytet är för att den ska minska i omfång. Jag har massor med diagnoser som ska bli bättre av open… det jag ser fram emot mest är om diabetesen försvinner (iaf insulinsprutorna) och en del (helst det mesta) av all värk, resten får bli en positiv överraskning. 

Trodde faktiskt inte att flytet skulle bli så jobbigt som det blev… aldrig hungrig men inte heller mätt. Sockervärden som får fnatt med biverkningar som följd.. fibron som lever sitt eget liv och denna känsla av allt jädrans socker. Känner mig sockerstinn och äcklig, är inte van med socker så för mig är det ju en väldans skillnad. Men som sagt.. i morgon är det 1,5 vecka kvar till op, jag får fokusera på det och göra vad jag kan fram tills dess.

berthagenn
1

Allt kommer bara bli bättre. Det du gör är grymt. ❤️

Du tar ju hand om dig själv. Och du är envis och ger inte heller upp. Löser ett fett problem som de flesta tycker är för mäktigt. 🤐

Du tom visar dig sårbar här inne med oss. Det krävs mod det du gör!

Tycker du är grym faktiskt. ALL KRAFT OCH KÄRLEK TILL DIG!

❤️ YOU GO GIRL! ❤️

[Aralia]
1

Tack, snälla berthagenn! Det värmer i hjärtat att läsa vad du skriver… Å andra sitter eller har vi alla suttit i samma sits, flytveckorna som man bara vill glömma…
Jo, nog är jag envis alltid, tjurig intill förban-lse enligt en del. haha 

Så jag suger i mig dina ord och fyller på kaffetarmen lite… finns en kopp till dig med . ;)

berthagenn
1

#12 Goa Cuthof! ❤️

Jag minns dessa veckor själv, och det var en väldigt stor omställning. Sen blev det snabbt lättare!  Det jag förstod sen efter open är att omställningen före open hjälper dig efter operationen också. Så du hjälper dig själv. ❤️Och det du gör är strongt som fasiken. Tänk på det! Du har inte kommit med banala ursäkter eller annat för att ”slippa”.  Tycker du är strong!

KRAAAAM och kräk av dig i tråden bara om det behövs, vi finns här. ❤️

Du kommer bli så jävla lycklig framöver så du kommer lätt glömma detta. Jag slår vad om 1000:-! 😉

PS) Värm buljong kanske för att variera? Jag kryddade ALLT med kryddor.

hotflower
1

Cuthof

Känner med dig MEN å vad det kommer att bli bra. Om en och en halv vecka är du verkligen en ny person-tro mig… Direkt efter op hände något, kanske var det känslan av att ett nytt liv hade startat och jag fått en ny chans med min kropp. Och jag mår riktigt bra idag 😃Är såååå lycklig!

Jag önskar verkligen detsamma för dig ❤️

KRAAAAAAM

[Aralia]
1

Vad goa ni är….. ❤️

De flesta dagar går hur bra som helst men så kommer en dipp… och då finns ni där. 🙂

hotflower
1

Kraaaaam Vi finns jör för varandra- glöm inte det! Du peppade mig MASSOR innan op :) Det är jag dig så tacksam för. Kram

[Aralia]
1

Jag är så glad att det gick bra för dig med din op, hotflower.. nyfiken som jag är: har du gått ner nåt efter den? Men det kanske är för kort tid än så länge…
Huvudsaken du mår bra och känner dig sprängfylld med energi och nyvunnen lycka för att det är över. :) 

Ska i väg i dag och skrivas in, sista steget innan op.. vågen visar -3 kg (fast jag äter ungefär som förut) misstänker att vatten i kroppen spökar för mig lite. Det regnar ute och är grått men om några veckor är det sommarmånad och då jäklar i min lilla låda kommer solen att skina. 🙂

Så dagarna går och kilona med dom… man kan  ju inte vara annat än rätt nöjd på det stora hela..

hotflower
1

Jag vägde mig igår och vågen visade -4,7 kg :) Lycka till idag Cuthof!

[Aralia]
1

Vad kul! Måste ju kännas helt underbart för dig.. ;) 

Tackar, får väl kanske höra i dag vilken tid jag ska infinna mig för open. Hoppas det iaf…

gjac
1

En sak som kanske kan inspirera dig: innan min operation behövde jag två sprutor insulin om dygn plus en massa piller att äta mot min diabetes. Den dagen jag opererade mig slutade jag HELT med ALLT medicinering/sprutor och 1,5 år senare har jag fortfarande INGEN tecken alls på diabetes. Helt normala blodsocker varje dag! Jag mår fantastiskt bra. Orkar springa, orkar vara vaken hela dagen, orkar leka med barnbarnen. 

Medan jag vet att alla inte blir helt av med sin diabetes vet jag också att många gör det. Den här jobbiga tiden leder dig in i ett helt nytt liv, möjligen ett sådant utan diabetes-problemen.

berthagenn
0

Ojdå, det var verkligen inspo deluxe! Att diabetes försvann är ju himmelriket! Sicken vinst! 👍

[Aralia]
1

Ja, att diabetesen ska försvinna är en stor del av förhoppningen, vet att många kan lämna sina sprutor på avdelningen när man åker hem. :) 

Jaha, då är jag inskriven på kirurgen då… vet inte vad jag ska säga om dagen. Känner mig lite överkörd av tåget kanske, snopen.. önskar att allt bara skulle kunna flyta på, Vart ska jag börja?

Opdagen är flyttad till den 20:onde för de behöver mer tid med mig, säger dom. Och efter att ha hört deras planer kan jag mycket väl förstå det…. Jag ska tassa in 07,00 på morgonen, få ryggmärgsbedövning mot smärtor, den ska visst sitta i ett par dagar, sen sövs jag och de börjar med titthål i den övre delen av magen, alltså ovanför naveln. Men eftersom jag mest troligt (alldeles jädrans säkert, skulle jag vilja påstå) har en massa sammanväxningar efter mina andra stora operationer så kommer det knappast att fungera, så de snittar iaf i slutändan. Så jag har fått en alldeles egen operationsdag! De opererar bara på måndagar annars här.. ryggmärgsbedövningen hjälper mot smärtorna i några dagar och sen kan jag fara hem lagom till pingst… 

Poängen med dessa två ingrepp är att om titthålet mot all förmodan (som ingen, varken kirurg, narkosläkare eller jag tror på) skulle fungera så blir det SÅ mycket enklare för mig. Förstår tanken men jag känner mig lite som en försökskanin för tillfället…. känner mig dessutom som en riktig gnällkärring med pms, vet innerst inne att de tänker rätt men det känns lite surt.

Davbjo
1

#22:

känner mig dessutom som en riktig gnällkärring med pms, vet innerst inne att de tänker rätt men det känns lite surt

Äsch då, du har all rätt att känna som du känner. Klart det känns surt att skjuta fram det hela ytterligare några dagar, men jag håller med om att planen låter fullt rimlig.

Hoppas att titthålet fungerar, det är naturligtvis den bästa lösningen, men om det inte gör det så är ju "worst case scenario" att det blir precis som du tror. Och det är ju ingen katastrof då.