Etikett03-komplikationer
Läst 3265 ggr
Jenny b
2015-04-12, 23:19

Fruktansvärda magsmärtor

Hejsan ! Jag är en kvinna som gbp op augusti 2014 startvikt 117,3 nu 79 kg april 2015. Tycker min viktnedgång har gått väldigt sakta och skulle vilja ner 15-20 kg till. Nu till problemet är min mage det gör så ont att äta nästan hela tiden redan första till andra tuggan känner jag hur det knyter sig i magen och det vill inte släppa. Hade inte dessa besvär i början utan de kommit successivt från månad 5 och jag meddelade detta vid 6 månaders kontrollen i Simrishamn fick då rådet att gå igenom hur jag åt ?vad jag åt ? hur snabbt osv. Väntade jag tillräckligt innan jag intog dryck osv. Trodde att jag slarvade åt för fort och dricker för lite. Sedan kom nattsmärtorna jag somnade när jag lade mig och vaknade av så ont i magen att jag måste upp och äta omaprazol , det går över ibland och ibland gör det ont hela tiden precis som gallstenanfall. Kan man ha gallstenanfall fast jag är opererad för detta år 97 . Det har blivit värre för var dag som går nu är jag rädd för att äta då mat gör ont, till följd av detta är jag jättetrött så klart äter mindre orkar mindre. Jag är en glad människa som nu blir mer sluten av mig pga smärtan i magen tänker kan det var tarmvred, slitsar fast jag tror att de i Simrishamn syr igen slitsarna på en måste Eller så tänker jag att jag blivit laktosintolerant kan det göra så ont, har kräkt en gång för någon dag sen och det var skönt efteråt, men jag måste få i mig mat och jag kunde äta efter en stund behöll maten. När det gör minst ont att äta vet jag inte då det är så svårt att veta vad jag reagerar över och vad . Dumpar inte utan blir väldigt illamående efter ett tag slutar då äta det direkt när jag känner så. Men jobbigt att hela tiden ha knivsmärtor i magen och fasiken vad livskvalitén sjunkit. Varför blir det så här? I morgon måste jag köpa laktosfria livsmedel och börja bena ut det här vill må bra och inte ha mera ont det tar musten ur mig. Någon som känner igen sig? Kan man blir undersökt av det sjukhus som man fortfarande tillhör så vitt jag vet är man inskriven ett år efter op.? Åka in till HBGs lasarett är inte intressant vet hur man slussas där man överreagerar och faktiskt vill de ej ha att göra med gbp patienter då de skyller på att höra av sig till Simrishamn där op utfördes. Tankarna är många vill må bra och ta hand om mig men vet inte vilken fot man ska börja på när man har ont vill man bara det ska försvinna och inga krafter har man till att lösa ekvationen då, är i en nedåtgående spiral . Ska det alltid vara så här resten av livet, då ångrar jag min gbp men är svaret enkelt att kunna åtgärda vad som ställer till problemet då är det värt det. Så olika för alla fast många har samma operation. Tacksam för alla svar är 40+

Davbjo
2015-04-13, 10:27

Låter extremt obehagligt måste jag säga, men vore det ett tarmvred skulle du nog känna av det hela tiden, inte bara när du åt.

Laktosintolerans efter operation är nästan givet som jag förstått det, den delen av tarmen där laktosen bryts ner är "bortkopplad". Jag är mycket laktosintolerant, så det kan vara en bra idé att testa detta, om du inte redan gjort det.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

lil-sis
2015-04-13, 13:40

Har du inte uteslutit laktos så är det absolut steg ett.

berthagenn
2015-04-13, 14:36

Tarmvred kan uppstå ganska lång tid efter en op.

Sök vård och få detta kollat omedelbart!

Väntar du för länge med ett tarmvred - så amputeras  tarm och då får man ha stomipåse.

berthagenn
2015-04-13, 14:48

Du ringer och säger bara att du är GBP patient så blir du kod orange i sjuk-systemet. De vet om att vi kan få detta. Jag har haft ett tarmvred, så jag vet. Skämtar

Intervallsmärtor är symptomen. Tydligen så flyttar sig innanmätet och lägger sig annorlunda,  när man tappar 74 kg. 😃 Man kan inte röntga ett tarmvred lärde jag mig, så stick till ett sjukhus som har kirurger. Jag åkte in till Malmös lasarett. De öppnade mig och 2 dagar senare var jag hemma igen.

Dock så vill jag påpeka att jag ångrar inte min op. Den smärtan och det lidande jag har utstått för att vara så fet vill jag aldrig mer uppleva. Usch, det var inget liv.

kram

Katti
2015-05-03, 23:30

Jag tycker absolut att du ska söka för detta omgående. Som du har det ska det absolut inte vara! Var du söker är mindre viktigt, den vårdinrättning du hamnar hos ska slussa dig rätt om de inte kan hjälpa dig!

#1, laktosintolerans efter operation är långt ifrån givet. Jag är det inte och känner fler opererade som inte är det än opererade som är det. Däremot är det möjligt att man kunde ana att det för dig som redan var intolerant skulle bli värre?

Dock är det ju en bra idé att själv prova att utesluta laktos om man har problem med magen efter operationen, eftersom laktosintolerans ju är en inte allt för ovanlig bieffekt av GBP!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Kennel Min Bästa Vän & Skullebo kaningård

Davbjo
2015-05-04, 07:43

#5: Intressant, jag trodde faktiskt att mer eller mindre alla blev laktosintoleranta! Kirurgen sade detta till mig på mötet utan att veta att jag var det sedan tidigare, men det är ju enormt skönt att många slipper den bieffekten, även om den utan några större bekymmer går att leva med.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

häxansurtant
2015-05-06, 14:37

Oj, hur har det gått? Hoppas verkligen du har fått hjälp. För precis som andra skrivit är tarmvred och tarminvagination en farlig biverkan efter GBP, och alla patienter skall informeras om den risken så man söker vid symtom. Jag är inte opererad men är i sjukvården.

Lycka till!

Upp till toppen