Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett09-allmänt
Läst 2545 ggr
berthagenn
2

Debatt om GBP i Aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/debatt/article20677461.ab

Alltså jag blir så ledsen när man skriver så här. Hon skulle bara vetat hur bra jag har det idag jämfört mot förr. Idag har jag ett LIV. En bra hälsa!

Davbjo
3

Jag har märkt att många LCHF:are har en extremt fientlig inställning mot överviktsoperationer. Detta är ju naturligtvis ren skrämselpropaganda, och dåliga försök till anekdotisk bevisföring. Statistiken pekar klart och tydligt på att överviktsoperationer är säkra och effektiva, att påstå något annat är bara dumheter.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Effie
6

Jag undrar om ni har last artikeln. My var väldigt överviktig, fick erbjudande om GBP (vilket var helt relevant)  och tackade nej, gick ner 80 kg på egen hand, återfick hälsa och rörlighet, har definitivt ett liv nu, men fortfarande ca 20 kg för mycket - och får då än en gang erbjudande om en GBP. Det tycker jag är att ta för lättvindigt på dessa operationer.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Davbjo
3

#2: Jag har läst artikeln, och hon säger också att Gastric Bypass är stympning (vilket är felaktigt då inget avlägsnas) samt att alla hon känner som opererat sig antingen dött eller drabbats enormt negativt på andra sätt.

Vi kan inte avgöra sanningshalten i det hon påstår, det är omöjligt att som läsare veta vad som sades i samtalet med kirurgen exempelvis. Det vi får är hennes version, och jag tycker mig åtminstone kunna läsa mig till att hennes version är ganska färgad.

"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

KickiC
3

Så bra skrivet #3. Håller med om varenda ord.

Effie
4

Ja, självklart är det hennes version, och självklart är det färgat av hennes erfarenheter.  Det jag håller med henne om i artikeln är att operation (i vissa fall?) erbjuds alltför lättvindigt; jag har hört om fler fall där det inte känns motiverat. Själv har jag av vården bara rekommenderats Viktväktarna, och det var inte till någon direkt hjälp.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Aralia]
0

Personligen skulle jag aldrig kunna bedöma om det är motiverat eller inte för någon annan.. Vet att en del reagerar på att jag ska operera mig men de vet ju inte min medicinska historia som är orsaken till open, jag har alltså inte vikten som prio ett för operationen.

Davbjo
2

#5: Som någon som gått igenom denna process så har jag svårt att ta sådan kritik riktigt på allvar.

Är man i en situation där man faktiskt erbjuds operation så har man redan gått ganska långt i processen, det är endast kirurgen som faktiskt kan erbjuda en operation. Notera också att det är strikta BMI-krav för att operation ska vara aktuellt.

En allmänläkare kan självklart föreslå att man ska skriva en remiss för överviktsoperation, men detta är då bara ett förslag. Jag anser att allmänläkare ska informera om de möjligheter som är tillgängliga och som hen ser som lämpliga. Inget konstigt med det, jag räknar snarare med att den servicen ska finnas där när jag går till expertis, oavsett område.

Kritiken med att det skulle vara så fasligt lätt att erbjudas operation är alltså enligt mig grundlös och kommer enligt min erfarenhet vanligtvis från håll där man högt och lågt aktivt propagerar för specifika koster och dieter, exempelvis LCHF. Absolut inga fel med sådana kurer och dieter, om de fungerar, vilket de inte gör för alla. Då kan viktoperation vara ett alternativ, men huruvida man gör det som sista utväg eller som första steg är helt upp till individen och inte upp till någon annan att bedöma rimligheten i.

KarinJ46
3

Jag håller med Effie om att vården är alltför snabb att göra bedömningar om vad som är lämplig behandling. Jag mådde jättedåligt och gick till allmänläkaren på vårdcentralen. Hon rekommenderade mig att jag borde prata med en präst. Det visade sig senare att jag hade Hypotyreos.

Davbjo
1

#8: Att din allmänläkare är inkompetent (vilket jag skulle påstå om en allmänläkare som hänvisar till präst, oavsett åkomma) har väldigt lite med det aktuella ämnet att göra.

En allmänläkare utforskar i regel flera möjligheter på en och samma gång, åter igen så är det i slutändan kirurg i samråd med patient som kommer fram till huruvida överviktsoperation är lämpligt och i sådana fall vilken typ.

Steget från remiss är långt, vissa hoppar av efter informationsträffen när de får klart för sig på ett bättre sätt vad riskerna är, vad operationen faktiskt innebär osv. Andra nekas av kirurg om de är direkt olämpliga för operation, det förekommer också att vissa hoppar av precis innan operation, om de upplever att de gått ner bra på de veckor med flytande kost man kör innan. Så långt ifrån alla som får remiss gör en överviktsoperation.

Jag ser inget problematiskt i att mycket överviktiga patienter erbjuds detta alternativ, jag önskar själv att jag hade erbjudits detta tidigare.

novis23
2

#8     Jösses, mnja den läkaren skulle jag inte ha nått förtroende för..

Jag träffade en läkare som satt och googlade och gissade på att jag hade ett extra revben under nyckelbenet, när jag kom till sjukgymnasten skrattade hon och sa att ena muskelfästet var väldigt förslitet.. men inga extra revben..😎

Snabba beslut om överviktskirurgi, jag kan bara prata för mig själv.. jag fick min första remiss 2010 men valde själv att strunta i det för jag ångrade mig, hade precis hittat LCHF och ville försöka en gång till.. det är snart +15kg sen..
Men för mig var det nyttigt att ha flera samtal med min dietist och nuvarande läkare på vårdcentralen.

Det är ju inte VC-läkaren som bestämmer om man får operationen det är faktiskt bara kirurgen, så hon i artikeln kan ju faktiskt inte veta OM hon skulle ha fått operationen överhuvudtaget, det är ju bara vad en allmänläkare har sagt.
Så just det uttalandet tänker inte jag lägga nån vikt vid 😉 

Nånstans genom åren har jag ju lärt mig oxå att kvällstidningarna är ju inte så källkritiska och många vill bara ha "klick" på artiklarna..såklart vänder och vrider dom på det skrivna materialet så det passar rubriksättare och andra.

hotflower
1

Det tragiska är att denna artikel just nu cirkulerar runt på bl.a. Facebook av människor som tror att det vet ALLT om överviktskirurgi och skriver ganska kränkande starusuppdateringar. Det jobbigaste är att några är mina "vänner" och det gör mig väldigt ont att läsa. Jag tror absolut att överviktskirurgi inte är för alla MEN är sista utvägen för en del av oss! Det är så lätt säga att det är en "Quick fix" eller att det är "bara att sluta äta"…. Men de som uttalar sig så är sorgligt oempatiska enligt min mening. Det är med livet som insats denna op görs, det är en förändring för HELA livet. Det handlar inte om att bli smal och snygg- det handlar om att orka leva. Leka med sina barn, gå utan att flåsa halvt ihjäl sig, få en sundare inställning till mat (mindre portioner, mindre stress osv), det handlar om en förändring resten av livet! Usch! Jag blir så ledsen när jag läser om människor som tar sin rätt att döma andras beslut om sitt liv. Tyck och tänk men håll käft! :/

Davbjo
2

Om jag kommer ihåg ikväll så kan jag skriva ett utförligare svar i artikelform här på forumet som ni sedan kan länka till om ni ser denna debattartikel postas i sociala medier osv.

hotflower
0

Davbjo Åh det vore TOPPEN! Du blev just nu min lilla husgud! Tack :)

berthagenn
0

Davbjo! Du är ju bara BÄST! 😍

novis23
0

Jag håller med hotflower, det där är precis en av anledningarna till att jag inte berättar för min omgivning vad jag vill och planerar att göra.
Jag har berättat det för en person förutom min man, och vad gör hon.. lägger upp precis den där artikeln på fb. Massa info om hur all övervikt sitter i hjärnan.

jag blir så ledsen och hon bekräftar ju bara för mig att jag inget tänker säga.

Davbjo
1

Upplagt och klart, det blev rätt långt men jag kände att jag ville få med allt också.