Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett09-allmänt
Läst 3066 ggr
TypCharlie
0

GBP bra att veta?

Hejsan alla fina människor! Jag har precis fått bekräftat att jag ska bli opererad i Mars om allt går som planerat..! Jag tänkte bara fråga vad för erfarenhet ni har haft av GBP och så? Hur mår ni? Har ni haft några komplikationer? Bra saker att veta? Hur har det varit med överskottshud? Sen även är det någon som opererats som har Diabetes typ1? Tack på förhand!

berthagenn
3

Läs humortråden så förstår du hur skönt det är. Har gått ner 75 kg efter min GBP. Går varken upp eller ner. Är stabil oavsett hur mycket jag äter.Mitt skinn blev jättefint speciellt efter jag började att springa. Det var som om skinnet ”fick motion” och blev ”slätare”. Helt säkert! 

Ls tråden:

Humor: Man vet när man är GBP opad när man…

berthagenn
1

Du kommer få lust att springa. Jag lovar! :)

Davbjo
5

Jag opererades i början av april förra året, och jag har varit näst intill komplikationsfri. Det som har hänt är att jag inte kan dricka saker som skummar mycket, exempelvis julmust, Pepsi Max osv, men det stör inte speciellt mycket. Jag har också blivit väldigt laktosintolerant, men jag var laktosintolerant innan också, även om det blivit "värre", så den omställningen har varit minimal. Det finns ju tabletter att köpa som tillför bakterier som tar hand om laktosen när du äter den, och dessa funkar bra åtminstone för mig. Bra att ha med sig utomlands osv.

Jag har tappat nästan 40 kg sedan operation, men även om huden hänger lite så är jag inte helt säker på att jag kommer behöva ta bort överskottshud. Magen kan det behövas på, men definitivt inte övriga delar av kroppen. Även jag har börjat träna, och det gör väl sitt kan jag tro.

Det viktigaste att tänka på efter op är att du inte kör en kur, det kommer du förmodligen aldrig behöva göra igen. Min dietist påminde om att jag behöver äta allt, och att jag även kan göra det, fast i betydligt mindre mängd. Som vanebantare kan det vara svårt att ställa om sig till detta och det tog lång tid innan jag faktiskt insåg att den här viktnedgången är permanent och inte bara en temporär dipp.

Men du kommer lära dig själv vad som är bra att äta och inte, det där märker man mer eller mindre direkt. Jag hanterar potatis bättre än potatismos, exempelvis, ris bättre än pasta. Men jag kan fortfarande äta allt.

Jag känner många som är opererade, och endast en av dessa har fått allvarliga komplikationer, då var det en tjejkompis som fick tarmvred. Dock syr de "slitsarna" numera så att det inte ska kunna ske, det hade de inte gjort på henne. Komplikationer kan naturligtvis uppstå, det kan de ju om du opererar knät också, men det är ovanligt. Får du besvär efteråt med kost osv så finns det i regel  expertis att rådfråga som kan hjälpa dig komma runt eventuella besvär.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Mallanbrallan1
1

Va roligt! Vart ska du opereras? Jag ska också opereras i mars! :D Hoppas operationen går bra och att du mår toppen!

TypCharlie
2

#4 jag ska opereras i Göteborg den 24! Var ska du opereras? Jag har kört med pulverkosten i en vecka idag och har tre veckr kvar, men det går faktiskt överförväntan! Har redan tappar två kilo och mina blodsockervärden (är typ1 diabetiker) ligger bättre än någonsin! Tack så mycket!! Hoppas allt går bra för dig med!! :DD

Mallanbrallan1
3

Jag opererades i Skövde den 9/3. Började med flyt den 6/2 då jag fick fel information Om att jag skulle opereras den 24/2. Så gick ner 10 kg innan operation via pulver och strikt dietkost. Så har varit opererad i snart två veckor och har gått ner 4 kg sedan dess 😊👍

Mallanbrallan1
4

Och jag mår helt fantastiskt!! 😁😁👍👍

berthagenn
1

Mallanbrallan! Så roligt att höra! :-) KRAAAAAAAAAAAAM😍

TypCharlie
2

Men åh så kul!! Jag är opererad sedan två dagar tillbaka, så jag kan inte säga så mycket än, mer än att jag ändå mår överförväntan! Så jag väntar på att bli utskriven från sjukhuset i Göteborg så jag får åka hem till Stockholm :) Jag fick också köra LCD i en månad, gick ner ca 8 kilo vilket jag är nöjd med, men mitt blodsocker vart lite problematiskt så har fått dricka x antal Mer för att hålla mig på benen, det känns halv bra eftersom det är massa extra kalorier i dem, men vad ska man göra? Jag är iallafall så glad att det blivit av nu, har väntat på det här så himlarns länge! Lycka till med allt!! :D

iml73
1

Opererad januari 2014, tappat 50 kg och är så nöjd. 
Inga komplikationer. Kan äta allt blir lite svettig om jag äter något för sött eller fett. Annars inget. 
Valt själv att inte äta smågodis och choklad efter op, så det har jag inte ätit sedan 7 dec 2013. Är inte sugen heller.
Äter dock saltlakrits och lite chips ibland.

Mätt och nöjd på det lilla och mår bra.

Mallanbrallan1
2

Så kul att läsa allas historier! En månad sedan jag opererades och jag har tappat 8 kilo (totalt 18) och mår hur bra som helst! Kläderna har börjat hänga och det känns toppen! Äter inte helt kött, färskt bröd, lösgodis eller något godis förutom chips. Har inget sug och äter regelbundet. Orkar ta långa promenader och har nu börjat bli sugen på att börja jogga, vilket jag alltid hatat innan! :) Har fått ett nytt liv, min sambo har fått en gladare tjej som vill göra allt mer nu ;) och hundarna har fått en roligare matte 👍😊

Davbjo
1

#11: Skönt att det gått så bra, den är härlig den där perioden! Man ser på livet på ett annat sätt. :)

Dock har du det bästa kvar! Om ett år vet du vad jag menar. ;)

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Mallanbrallan1
1

Ja ska bli så spännande och se vart man är om ett år och hur mycket man förändrats :)