Vilken vikt räknas? Gbp
Om man ska få en gbp-op bekostad av landstinget måste man ju ha ett visst BMI. I dagsläget ligger mitt BMI strax över 40. Men som den jojobantare jag är skulle jag kunna ligga på 36 om några månader. Jag vill inte motarbeta någon impuls att äta nyttigt eller börja ta längre promenader, men jag har inte råd att bekosta operationen själv. Så vet ni vilken vikt de går efter? Första läkarbesöket? Några veckor innan op?
Om du har så lätt för att gå ner i vikt spontant, varför ens göra GBP?
#1 Speciellt spontant är det inte, däremot blir jag pepp på långpromenader när det blir fint väder och när jag rör på mig äter jag bättre och det blir en god spiral. Och jag går ner hyfsat snabbt. Sen har jag lika lätt att gå upp igen annars skulle jag ju inte sitta här med BMI 40. Nämnde i ts att jag är jojobantare, har vägt 86-134 kg senaste 5 åren (dock höggravid, 117 kg är min högsta vikt annars).
De ska gå efter vikten du hade vid läkarbesöket. Att du sedan går ner i vikt är ju bara positivt, varje kg ner innan op är en fördel. Alla tjockisar vet hur man går ner i vikt. Jag hade själv inga som helst problem att gå ner innan min op, nådde dock aldrig normalvikt. Men sen gick jag alltid upp igen, lite mer för varje gång. Open gav mig förutsättningar att faktiskt nå ett normalt BMI och sedan hålla mig här. 🙂
#3 Tack för svaret! Det är vad jag hoppas få ut av operationen också, hjälp att kunna hålla vikten nere. Läkarbesöket, är det när de bestämmer om man är en ok kandidat eller inte? Jag ska träffa en kirurg för bedömning nu i april men det är första kontakten med vården öht efter inskickad Egenremiss. Antar att det blir fler läkarbesök innan op?
Jag ska opereras nu i maj och jag har haft bara ett läkarbesök, beslutet togs där och då. Sen var jag på ett informationsmöte, därefter fick jag optiden. Så läkare har jag träffat bara en gång..
Okej, vad bra! Då behöver jag inte oroa mig om jag går ber 5-10 kg över sommaren mao. Om de nu tycker att jag är en lämplig kandidat i nuläget. :-)
Jag menade alltså vikten som står på remissen, snurrade till det för mig själv där. 😃 Jag skickade själv en Egenremiss och kontaktade sedan det sjukhus jag ville bli opererad på. Var där på ett möte där de tog blodprov, vikt, längd, testade lungkapaciteten och hade ett informationsmöte och där fick vi ställa de frågor vi hade. När det var slut fick vi dag och tid för operation i handen. Jag var redan godkänd för operation när jag kom dit, om inget visade något fel dvs. Så jag var bara på en träff innan själva operationen.
Ja, det vore ju faktiskt ganska märkligt om man var tvungen att ligga kvar på en högre vikt för att op skulle godkännas, det vore lite kontraproduktivt kan jag tänka. :) Man ska ju aldrig behöva oroa sig för att gå ner i vikt.
Dock är det väl så för alla här, mer eller mindre, att man har pendlat väldigt mycket i vikt. Jag slog mellan 93 och 138 innan op, över ett spann av några år.
Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee
Jag vägde 113 när remissen skickades. Om jag går ner typ 8 kg fram till informationsmötet, då har jag ju redan tappat minst det de vill att man ska tappa via flytperioden, ökar det chansen att få en tid snabbare eller kommer jag blu beordrad flyt iaf? Jag tål nämligen inte en enda av de där pulverkurerna egentligen. Blir spyfärdig och kallsvettig och jag har testat alla märken . förlåt om jag kapar tråden lite😉
#9: Jag tror att kirurgen behöver svara på vad som gäller där, dock ska du nog inte räkna med op om du väger för lite vid operationsmötet, det räcker nog inte med att man brukar väga mer än man gör då.
Skälen till att man kör flytande innan är att levern ska minska i storlek samt att huden ska släppa lite, vilket ökar tillgängligheten. Men om du säger som det är till din kirurg så kan de säkerligen föreslå en lösning.
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee
Min läkare sa att oavsett om man minskar i vikt måste man flyta för att få en snabb viktminskning för det är det enda som får fettet i/på levern att försvinna.
Risken är väl att jag inte kan få op då…för så sjuk som jag blir bara jag rar en shake av de där pulverdryckerna då klarar jag ju inte vardagslivet.. måste finnas alternativ
Vissa sjukhus bryr sig inte om ifall du flyter eller inte, men ger dig istället ett max kaloriintag för varje dag. Så du kan äta precis vad du vill så länge du inte överstiger ett visst antal kcal. Ger ju samma effekt som flyt, men man får anstränga sig mer. 🙂
Låter ju bra..jag menar om det ska vara flytande kost fixar jag det bara jag slipper pulver. Nån som vet hur Sahlgrenska, Skövde och borås är på den punkten?
Grundprincipen är väl den att klinikerna vill ju att du ska kunna få den här hjälpen, att man använder pulver är väl mer en bekvämlighetsfråga. Jag har hört att det går att äta bars istället om man absolut måste, men det finns säkert fler varianter.