facebookgrupper
Hej
Är ni inne på de olika facebookgrupperna? Jag är och jag mår nästan dåligt över GBP-negativa hetsen, ju mer jag läst på så inser jag att jag troligtvis inte kommer få en sleeve..och jag vet inte om jag vågar göra en GBP för alla negativa kommentarer om det som man läser där. För ju mer matad jag blir av de kommentarerna, desto mindre lust får jag att ta tag i mig. Det är nästan bara här jag läser positiva saker om GBP. Annars är det bara tarmvred, folk som får näringsbrist, en massa komplikationer.
Det jag funderar på ÄR det verkligen så, är GBP en sämre operation?
Jag har ju problem med halsbränna och om jag förstår det rätt så är sleeve inget alternativ då, så då funderar jag på hur mycket värre min halsbränna skulle bli av en sleeve..sen verkar jag ha för högt BMI för en sleeve..
Kanske borde jag hetsbanta.. igen….
jag hade faktiskt problem med halsbränna förr. idag efter min GBP har detta försvunnit helt. Är så lycklig och har tappat dryga 70 kg. Det bästa jag har gjort för mig själv. 😃Ångrar bara att jag väntade så länge. Slösat bort en massa tid.
Är så fördömt lycklig!!!! 😍
Om du lyssnar på alla och alla så kan du aldrig ta egna beslut. 😎Läs på själv, ta och prata med ngn som har gjort open. Prata med en läkare. Jag gjorde det och frågade ut en läkare. Han sa att forskningen säger att GBP-open förlänger mitt liv i genomsnitt 14 år, minskade hjärt- och kärlsjukdommar med 50% och cancer med 33%. Man gör cirka 10-12.000 operationer/år i Sverige. Så man kan mycket om denna op.
Det som var negativa för open i min grupp var tyvärr de som misskötte sig upptäckte jag, när jag frågade ut dem. Man gjorde inte alls som doktorn sa alls. Och skyllde på open. 😡Vi har ju matmissbruk i botten. Det får man inte glömma. 🤐
Hej,
En liten tanke: Jag är inte heller opererad än, men har precis skickat remisser. Jag har inte varit inne på facebookgrupperna, men läst i många bloggar av de som opererat sig. Kan det inte vara så att det är de med negativa synpunkter som hörs och syns mest, medans de som de fungerat bra för efter en tid inte har behovet att skriva om sin operation? Livet flyter på så att säga. Eftersom det görs så många operationer tycker jag det skulle vara konstigt att man fortsatte operera om inte de flesta gick bra? Intalar mig detta i allafall:-)
#2 precis! Jag drog på open i flera år. Detta ångrar jag jättemycket idag!!!! Låt inte livet rinna iväg så i onödan. Lär av mitt ”misstag”. Och bara gör det! För att ni kommer få ett helt nytt UNDEBART liv! Det skriver jag under på. Varje dag!
Väldigt bra poäng Eljotoda, det hade jag inte tänkt på alls.
Min erfarenhet av de flesta andra forum på detta ämne är att det finns väldigt många högljudda kritiker som postar kommentarer som galningar, vilket kan ge bilden av att komplikationer är vanligare än vad de faktiskt är.
Komplikationer finns, ingen hävdar motsatsen, men procentuellt sett är de mycket ovanliga. Man ska också komma ihåg att operationerna blir vanligare och vanligare, och bättre och bättre.
Har man inte problem med reflux rekommenderar jag absolut sleeve, jag har dock gjort en GBP och ångrar det inte för en sekund.
Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee
Det är nog så att de som får problem har ett behov av att prata om sina bekymmer och spyr ut på fejjan. Har varit flera trådar där någon frågat om det är någon som lyckats och inte har problem och då fylls de trådarna. Men det är sällan de lyckade skriver utan att tillfrågas typ….
Jag opererades med gbp januari 2014, gått ner 50kg och har inga problem. Inga komplikationer. Kan äta allt i liten mängd. Visst är det för fett eller för sött så blir jag lite svettig och ibland skönt trött och slocknar i soffan om jag käkat lite chips. Men mår inte dåligt.
Samtidigt är jag nöjd på lite.
Sedan om man frågar många av dem som haft komplikationer så ångrar de ändå inte sin op utan viktnedgången är ändå övervägande positiv.
Finns det någon bra Facebookgrupp som är hemlig? Som nån här kan hjälpa mig att bli addad till. De stängda grupperna är säkert bra men där kan man ju se vilka som är medlemmar och jag ligger väldigt lågt med detta till utomstående
"Svammelhörnan" är bara sluten, så alla kan se medlemmarna. Men de skriver inte ut i beskrivningen eller namnet om vad gruppen handlar om.
Jag har försökt att komma med i svammelhörnan två gånger..men dom svarar inte. Jag är inte offentlig alls med att jag ska operera mig,så jag har skaffat ett konto till. Inga vänner och jag är bara medlem i bypass och sleeve grupperna för jag vill läsa informationen. Men jag måste säga att nu är nog första gången som jag upptäckt en nackdel med fb och internet. Det svämmar över med "jagkanalltomdetta"-personer som vill tvinga på mig sin kunskap. Man får läsa många negativa kommentarer framförallt om bypass. Speciellt när man ifrågasätter. Målet måste ju vara för alla att må bättre inte att man ska behöva "välja sida" om vad man tycker är bäst.
Har du mailat den admin som heter "Svammel Hörnan"? Det är nämligen den vägen man måste gå för att bli medlem. Vissa ansöker bara utan att maila och ser sedan inte mailen som admin skickar. Får man inte kontakt via mail så kommer man inte in.
Tycker bara om när det är mer action i forum och på Facebook är det alktid mycket aktivitet. Men samtidigt. ..som du säger här ovanför så är det nog stor risk för förståsigpåare