Trullan är här
42, 2 barn på 10 och 2 år, en man, tre katter, jobbar på socialtjänsten. Bor på landet. Har i stort sett alltid varit fet men har då och då lyckats gå ner. Har nu en toppnotering på 113 kg, har bara vägt muren gång och då var jag gravid. Har efter mycket övervägande beslutat att operera mig.
Välkommen hit!
Har du funderat på vilken operation som skulle passa dig bäst?
Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee
Nej. Jag har alltid varit livrädd för allt vad operationer innebär så det har varit varit varit en process på 15 år. Min far var en av de första i Sverige som gjorde gastric banding, men han spräckte det något år senare, annars kände jag att banding kändes mildare, men min jag menar tror menar tror menar tror inte det är är rätt för mig i dag. - och den typen görs ju inte längre. Sleeve har känts mer tilltalande men jag låter läkaren besluta
Alltså förlåt för konstigt svar…skrev på surfplatta och den flippade lite ha ha Alltså..min far gjorde badning. Det funkade inte för honom, men han är ju lite korkad och det var hans fel. Jag har tidigare läst mycket om bindning och könt att det kan passa mig. Men sen hörde jag att man måste hålla på och justera bandet och det känns så där…men nu görs dem ju knappt. jag har tyvärr flera runt mig som fått komplikationer av bypass så jag har varit innepå ssleeve men har hört att man inte går ner lika bra av den och det finns ingen långtidsforskning….men…jag låter läkaren avgöra. Hen vet nog bäst i detta fallet
På mitt informationsmöte var det med en kvinna som gjort gastric banding, och det hade förstört hennes liv, mer eller mindre. Hon var nöjd till en början, men senare kunde hon börja rapa enormt högt utan förvarning osv, hon vågade knappt gå ut längre. Så hon var där för att göra en bypass istället.
Sleeve är en "snällare" operation, i det att den kräver inte lika mycket omställning samt ger betydligt färre komplikationer. Du dumpar inte om du gör en sleeve, exempelvis. Effektmässigt verkar de på lång sikt vara ungefär lika effektiva som bypass dock, det känns som att sleeve kommer bli den dominerande operationen i framtiden. Jag gjorde dock en GBP, mest för att jag inte kunde få en sleeve.
Oavsett vad kirurgen tycker är bäst så är det så att operationerna är väldigt säkra och bra idag, man har lärt sig mycket bara de senaste åren. En stor skillnad sedan bara några år tillbaka är att man syr ihop tarmarna på ett sätt som effektivt förhindrar tarmvred, en tidigare ganska vanlig komplikation.
Det blir bra ska du se!
Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee
Jo jag har verkligen landat i beslutet . Jag har inte velat operera tidigare för jag har känt det som ett misslyckande att behöva ta till op. Men så pratade jag med en väninna som gjort gbp för ngt år sen och hon beskrev sina tankar så fint. Att hon hade ändå kämpat i 40 år med vikt och att hon tacksamt och ödmjukt tog emot hjälpen. Tyvärr har jag en bekant som riktigt misslyckats med sin op. Hon har figurerat en del i pressen och beklagat sig vilket gjort mig rädd, men jag har förstått att hennes problem ligger så djupt att jag egentligen är förvånad över att hon beviljats op. Jag är på ett ställe i livet där jag faktiskt är riktigt lycklig men livrädd att jag precis som min mamma ska dö strax efter 50, vilket skulle lämna min dotter utan mamma i tidiga tonåren. Min rädsla för operationer är något jag kan bearbeta men inte min oro för mina barn… jag är inte ute efter att bli snygg eller kunna gå på stranden i bikini, det gör jag redan o skiter blankt i vad folk tycker. Jag vill hålla mig vid liv och se mina barn växa upp….och det behöver jag hjälp med precis som någon som är sjuk och behöver läkarvård