Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett: 04-dumpningar
Läst 3662 ggr
[AnnikaOhlsson]
2

Rejäl dumpning på jobbet.

Satt på möte på jobbet. Plötsligt snurrade det till i skallen. Jag han säga "Oj, jag mår inte så bra", sen tappade jag all styrka i kroppen och slog pannan i bordet. Tydligen blev jag kritvit i ansiktet med. Jag blev dysvettig och skakade inombords.

Kollegorna blev livrädda och nån tjoa, "lägg dej på golvet med fötterna på en stol." Jag visste ju att det var en dumpning, men fick inte fram mer än "nej". Nån hämta vatten och jag vet ju att jag behöver mat när jag blir sån. Gärna en bit korv eller skinka eller nåt… Nåt pålägg brukar funka bra.

Jag var totalat slut, orkade ingenting, svetten rann från pannan jag hörde hur de började prata om läkare. Jag fick fram "Mat" och nån sprang till köket och stal några skivor ost från nån. Jag fick i mig dem och det gjorde gott. Nån minut senare hade jag återfått lite styrka och orkade lyfta huvudet från bordsskivan. Den var alldeles blöt av min svett.

Efter en kvart mådde jag toppen igen, men kollegorna var skärrade! Det var den värsta dumpning jag haft hittils. Den kom på bara ett par sekunder. Från fullt pigg till totalt utslagen på bara en halvminut. Tur man inte kör bil i såna lägen!!

Har bara dumpat isamband med att jag ätit förr. Men förstod att detta var en sk Sen dumpning. Det sägs att de oftast är kraftigare. Och ja, det var den!! Jag vet nog varför med… Hade slarvat med maten hela dagen. Druckit en Froosh till frukost och ätit en halv liten burk keso till lunch. Så det var egentligen inte så konstigt.

Men mina kollegor vet iaf vad som är på G om det händer igen!! :-)

TantAlma
1

Hoppas du mår bättre nu och ät ordentligt.

Alma

[AnnikaOhlsson]
1

Japp, nästa dag åt jag 3 modifast och 2 proteinshottar + frukt för att vara säker på att få i mig tillräckligt med näring! :-)

gummimamma
1

Var det en dumpning? Var det inte en blodsockerfall? Som du själv beskriver det, så hade du ätit dåligt under hela dagen. Får man inte i sig tillräckligt med näring, så kan det bli sådär. Och du repade dig efter att du ätit. Alltså gick blodsockret upp.

Var noga med att äta varierad kost regelbundet, med högst 4 timmars mellanrum (gärna bara 3), så mår du bäst och slipper sådana här obehag. Enbart keso är ingen bra lunch. Ta en knäckemacka med god pålägg till. Kanske lite frukt också? Eller spara frukten till lite senare.  5-7 mål om dagen ska vi opererade äta.

Hoppas du slipper fler "anfall"

[AnnikaOhlsson]
0

Jag har fått detta flera gånger och har pratat med kliniken som opererat mig. De kallar fenomenet för "sen dumpning" och har inget med socker att göra, fast det känns så.. Jag trodde själv det var så i början.

Jag brukar inte slarva med maten som jag gjorde denna gång och när jag nu haft flera såna här "anfall" så har jag ätit ordentligt…

Men 100% kan jag ju inte vara på att det inte är sockernivån? Obehagligt som attan är det iaf….

Loove
0

Nää…det var nog ingen dumping…..du kan inte bota en dumping med mat nämligen. :)

Däremot så var det säkert så att du inte ätit tillräckligt och energin tog helt enkelt slut. 

Det har hänt mig många ggr

[AnnikaOhlsson]
0

OK… Jäkligt obehagligt är det iaf!! :-)

Loove
0

Det tror jag säkert!

Jag brukar vara extra noga med mat och dryck på sommaren framförallt när det är varmt.

jag råkade ut för samma sak när jag var ny på jobbet 2005. Ingen fanns omkring mig så det var bara att ligga på rygg på golvet tills jag kände mig såpass ok att sräcka mig efter ett knäckebröd. låg kvar och tuggade tills yrseln släppte.

[smarties]
1

Nej det där är ingen dumpning. Dump får du när du har ätit, inte innan.
Soklart blodsockerfall, jag får såna ganska ofta. :(

Davbjo
0

Dagen före Jul stod jag och lagade mat hela dagen, så jag glömde att äta själv, och då blev det riktigt bråttom efter sex timmar utan mat. Annars har jag väldigt strikta mattider, så jag har aldrig haft några besvär alls egentligen, men just då märkte jag tydligt hur enormt viktigt detta är.

Man kan ju lägga in ett antal ständigt återkommande larm i mobilen om man har svårt att komma ihåg att äta, många beskriver just detta som det svåraste med att vara opererad.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee