Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett: 09-allmänt
Läst 15856 ggr
majala
0

Hur lång tid från remiss till operation?

Hej! Efter 10 års övervägande har jag slutligen skickat iväg egenremisser till alla sjukhus i Stockholm som gör operationer i landstingets regi. Nu när jag äntligen har bestämt mig är jag väldigt otålig (så är det väl säkert för alla). Så nu tänkte jag kolla läget med er: - Hur lång tid tog det från remiss till operation?

M.L
0

Beror nog på lite vad för operation

majala
1

Oj det missade jag ju att ta med. Gastric Bypass.

Davbjo
3

Jag skickade min Egenremiss till Ersta, och fem månader senare var jag opererad. Det tog ungefär tre månader att få träffa kirurgen, och sedan två till för operationen i sig.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

majala
0

#3 Fem månader? Det var ju ingenting! Jag skickade min Egenremiss till bl a Ersta, får hoppas de har lika korta väntetider nu då. Det är sjukhuset jag mest hoppas få göra op på.

Davbjo
2

Ersta är förmodligen en av de absolut bästa klinikerna i Sverige när det gäller denna typ av operationer, jag skickade bara en remiss dit. Jag känner tre andra som opererat sig där, och alla har varit mycket nöjda med allt.

Har man väl bestämt sig är det ju lite som att man har beställt nåt på postorder, man vill att det ska komma nu nu nu. :) Men det kommer!

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

SilverEmma
0

Bor själv i Skåne och skickade min Egenremiss till Landskrona, dit alla remisser i Skåne går.  De kunde inte hålla vårdgarantin så jag ytnyttjade det fria vårdvalet och kontaktade Carlanderska i GBG som samarbetade med Skånes landsting.

Allt mitt hände 2011. Skickade min remiss 4/1, fick remissbekräftelse 25/1. Kontaktade Carlanderska 28/1 och den 1/2 skickade jag tillbaka deras hälsodeklaration som jag fick hem. 22/3 ringde de mig och gav mig information om tider/dagar. 12/4 var jag på provtagning/inskrivning/informationsmöte och 26/4 opererades jag. (ja, jag har alla datum nerskrivna) 😃

Tyckte det gick väldigt fort och jag är galet nöjd med mitt val av sjukhus. Jag valde mellan Carlanderska och Ersta, men har en bekant som opererats på Ersta som har jätteproblem efter sin GBP och det fick mig att välja Carlanderska istället.

majala
0

#6 Jag har två bekanta som gjort gbp och båda har gjort det på Ersta utan komplikationer. Men det är klart, operationer är ju aldrig riskfritt vilka som än utför dem. Sen har jag nog blivit färgad av alla bloggar/foruminlägg. Verkar som att Ersta har flest viktop i Sthlm (finns det någon statistik?).

majala
0

Jag skickade förresten min Egenremiss till: Ersta Södersjukhuset S:t Görans Danderyds Södertälje Finns det något av sjukhusen ni har hört ska vara sämre på något vis? Typ "på sjukhus A skickas man hem utan ordentliga kostråd och på sjukhus B finns det ingen akutmottagning så där måste man skjutsas iväg om nåt går fel"?

majala
1

En sak jag kom att tänka på nu btw! Fick rådet att skicka egenremis till alla sjukhus som gör viktop. Antar att det är för att säkra upp om man får nobben (eller?). Men hur blir det om alla fem sjukhus ba "Du är en toppenkandidat, kom hit!"? Jag har försökt googla runt lite men det är så rörigt, hittar inte jättemycket info.

majala
1

Finns det nåt mer aktivt forum eller nån hemlig facebookgrupp där man kan ställa frågor förresten?

SilverEmma
0

Det finns flera aktiva grupper på FB. Sök på GBP så hittar du säkert flera. 🙂 Du kan även söka på "Svammelhörnan", hon som det gick väldigt illa för är med i den gruppen iallafall. (handlar också om magsäcksoperationer)

majala
0

Tack för tipsen, men jag söker enbart hemliga/osynliga grupper iom att jag inte berättat om att jag funderar på op för vänner och familj.

SilverEmma
1

Svammelhörnan är sluten, men inte hemlig. Men det står ingenting i beskrivningen vad gruppen handlar om och namnet på gruppen har medvetet inte med något om magsäcksoperationer i namnet. Detta för att det är många som inte går ut offentligt med att de är opererade. 🙂

Eljotoda
0

Majala: Ska också skicka egenremisser inom Stockholms län. Jag undrar om du fått bekräftelse från alla, eller om något av ställena inte accepterat egenremisser? Lycka till:-)

majala
0

#13 Ah vad bra! Då ska jag kolla upp det asap. :-) #14 Jag la dom på lådan i fredags. Har hört att S:t Görans bl a inte tar emot egenremisser men jag skickade till dom i alla fall. Inte fått ut nån vettig info från nätet. Läst att Ersta inte heller tar emot egenremisser men det gör dom ju uppenbarligen. Men jag jag har iaf inte hunnit få någon bekräftelse från nåt sjukhus än av förklarliga skäl. :-)

Eljotoda
1

#15 Ok , då förstår jag att du inte fått bekräftelse än:-) Tycker också att det var svårt att hitta information på nätet…. Men vi får hålla tummarna på att det går bra och att de tar emot egenremisserna!

majala
2

Idag fick jag två brevsvar! Ett från S:t Görans att de inte tar emot egenremisser och ett från Södertälje Sjukhus där det står att en läkare på kirurgmottagningen ska göra en bedömning av min remiss! 🙂

Eljotoda
1

Ooo vad spännande! Nu har jag också postat mina, till Södertälje, Danderyd och Ersta. Min husläkare skickade en till Sankt Göran. Pratade med Ersta och de hade diskuterat att sluta ta emot egenremisser men vad jag förstod tog de fortfarande emot, men att de hade lång väntetid. Pratade med Danderyd också och det lät som att de hade kortare väntetider. Där gör de i princip endast gastric bypass.

Eljotoda
0

Statistik på operationer och kliniker mm kan du hitta i rapporten soregs årsrapport 2014 på ur.uu.se och väntetider på vantetider.sll.se (obesitasoperation). Vet inte hur ofta den uppdateras dock.

majala
0

Fick precis en kallelse till läkarbesök på Danderyds kirurgmottagning, 15/4! Trodde bara jag skulle få en bekräftelse på remissen men jag fick hem en informationsfolder att läsa och en hälsodeklaration och överviktsblankett att fylla i. Nu börjar det kännas att det är på riktigt. Skulle ljuga om jag sa att jag inte är ett dugg nervös…

[lchfnovis]
1

Va fort det gick :) , det är verkligen skillnad beroende på var i Sverige man bor, hur lång tid man får vänta.

Eljotoda
0

#20 Vad roligt! Förstår att du är nervös. Då hoppas jag också på en snabb kallelse:-)