Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett05-kost
Läst 2910 ggr
Cachero
0

GBP hej eller nej

Tjena allihopa som överväger GBP här kommer lite tips om hur man går ner i vikt utan GBP. Tips 1: det finns bara ett sätt att gå ner vikt på ett korrekt sätt och axiomet lyder ungefär såhär: kroppen har en inbyggd programmerad försvarsmekanism som säger att då det är nödtider och brist på mat så ska kroppen packa i sig så mycket föda så möjligt för att kunna överleva den pågående fastan. Detta är ur ett historiskt perspektiv såklart så som människan är skapt över hundratals år. Denna försvarsmekanism finns fortfarande inpräntad i dagens människa trots att brist på föda inte längre är ett problem i den delen av världen vi lever i. Emellertid så strävar kroppen nu som förr efter samma saker och det är livsviktiga nutrienter (vitaminer/mineral/fytonutrienter/antioxidater/fettsyror osv). Dagens förplägnad i form av snabbmat, raffinerade och processade produkter där all näring strypts som vi får i oss tillfredsställer tyvärr inte människan näringsbehov vilket gör att kroppen uppfattar detta som svält och försvarsmekanismen sätts därmed igång. Kroppen kommer genom flera biokemiska reaktioner (som tex utsöndring av Ghrelin) få oss att försöka täcka dessa näringsbehov genom att äta mer och mer i hopp om att maten vi äter inehåller det som kroppen skriker efter. Detta blir en ond cirkel, som enda kan brytas genom hälsosamma matvanor som ser till att täcka dessa näringsbehov (vegansk kost funkar oftast bra). Det finns ändock tillfällen då även grönsaker inte kan bryta denna onda cirkel då dagens jord inte är lika näringstät som den var för 50 år sedan, då rekommenderas ekologiska produkter som oftast innehåller samma näringsämnen men i en högre koncentration. Texten är lite slarvigt skrivet men jag tror att poängen är tydlig Detta som sagts ovan är ett akademiskt faktum och går inte att vederlägga.

Inkanyezi
4

#0 Jag tror ändå att du missar en del väsentligheter och förenklar onödigt mycket, eftersom övervikt i sig inte är bara ett problem, utan flera. Faktiskt kan man ha ganska rejäla fettlager och vara frisk, medan man kan ligga i farozonen för dålig hälsa utan att det ens har hunnit synas att det beror på fettinlagring. Fetman är inte enbart att man "lägger på lager" för sämre tider, utan det är väldigt mycket mer komplext än att kroppen har en programmering för att lägga på sig.

Det handlar i hög grad om hormoner, och ett av de mest framträdande hormonerna i anknytning till fettinlagring, försämrad kärlhälsa och utveckling av diabetes typ 2 är insulin. Insulin har flera olika funktioner, där undanskaffandet av överflödigt socker enbart är en av dem. En annan är att öppna för att lagra in fett och stänga uttag av fett ur depåerna. Men det som inte syns utanpå, är att kolhydraterna som leder till den ökade insulinutsöndringen och hindrar att fettet förbränns, också omvandlas till fett som varken höjer vikten märkbart eller syns utanpå, men är ytterligt skadligt och ytterligare accelererar förloppet, genom att dels ge fettlever, precis som hos gässen som matas för att levern ska bli fet, men också bäddar in bukspottkörteln i fett och i längden kan hindra insulinet att komma ut. 

Det är känt att de flesta av de patienter som kommer in med akuta kärlproblem (angina, hjärtinfarkt. ischemisk stroke) har sviktande sockermetabolism. Man upptäcker i samband med sådana händelser åtskilliga diabetesfall som tidigare var okända. Det har också på senare tid blivit känt att bariatrisk kirurgi synbart kan bota - möjligen i realiteten - diabetes typ 2. När man har bandat eller tagit bort en del av magsäcken eller kopplat förbi den, minskar behovet av medicinering för diabetes. Hos många utgår medicinering helt, och deras insulinproduktion, som tidigare var otillräcklig, räcker åter till utan tillskott av insulin eller medicinering som ökar insulinkänsligheten.

Det har visat sig att den reverseringen av typ 2 också kan ske på annat sätt, exempelvis genom ett kosthåll med väldigt lite kolhydrater, eller med fasta. Egentligen kanske det är samma sak, eftersom det som man i praktiken gör efter bariatrisk kirurgi är att fasta, att ta in mindre energi som föda än vad som går åt i kroppen för att hålla den igång. Därmed minskar man i vikt.

Lågkolhydratkost (LCHF) är en av de fungerande metoderna, periodisk fasta är en annan, som kan fungera för att förbättra kroppens möjlighet att hantera det man stoppar i sig.

För den som har drabbats av svår fetma, sådan som gör att man överväger bariatrisk kirurgi, kan det vara värdefullt att känna till vilka vägar som kan vara framkomliga för att förbättra hälsan och gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt. Där är bariatrisk kirurgi en invasiv metod, som i många fall är oåterkallelig, och som kan ha svåra komplikationer. Om någon av de andra vägarna är framkomlig kan vara värt att pröva.

[lchfnovis]
5

Jag kan bara tala för mig själv, jag har 43,3 i BMI..

Att förenkla på det sättet som du skriver Cachero gör mig enbart irriterad.

Bara för att jag har denna vikten tror du att jag inte vet hur människokroppen fungerar?

(Men troligtvis är det ju just detta som hen vill.. skapa reaktioner)

Davbjo
2

#0:

Detta som sagts ovan är ett akademiskt faktum och går inte att vederlägga.

Då kan vi börja med att du uppger några källhänvisningar på det du påstår.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Ladyninjas
3

Blotta påståendet "_Detta som sagts ovan är ett akademiskt faktum och går inte att vederlägga" visar skribentens brist på bildning. Har inte hittills i min akademiska karriär (och närmar mig min sextionde födelsedag) träffat en enda akademisk forskare som skulle uttala något så kategoriskt. Hela grunden för vetenskaplig forskning är att vetenskapliga fakta är öppna för mothypoteser och gäller i väntan på nyare forskning. "Fakta" som inte tål motsägelse hänför sig till vidskepelse/religion (vilket inte skall förväxlas med teologi som är en vetenskaplig disciplin). Visst, en del vetenskapliga fakta har (i alla fall enligt en tämligen stor majoritet av de forskare som ägnat tid åt frågan) hållit i mycket lång tid för alla försök till motbevisning, som t ex det att det är jorden som snurrar runt solen och inte tvärt om, men  en "vetenskapsman" som inte är beredd att ärligt testa en teori som skulle kunna, ens till en liten del, vederlägga ett tidigare fastslaget "fakta" lär aldrig komma särskilt långt inom sitt fält. Nej, sådana här tvärsäkra uttalanden ägnar sig företrädesvis personer med tämligen låg bildningsnivå åt. " -Ju mer jag lär mig om mitt specialområde  desto mer inser jag att jag fortfarande har kvar att upptäcka", är ett uttalande som jag tror varenda en av de många disputerade kollegor inom olika discipliner jag träffat utan att tveka skriver under på.
_

berthagenn
3

hahahah, kan inte ta TS på allvar ens.

Det roliga med denna sidan är att ibland kommer inhoppare som är så negativa till GBP att jag bara kan skratta åt detta.

Jag har tappat nästan 75 kg. Står stilla på 58 kg oavsett. detta är vad jag drömde om. Och lever min dröm idag!

Säger som nummer #3. Uppge källan tack. :)

Davbjo
3

Detta är inget bantningsforum, i princip alla här är nog väl medvetna om kosthållning, träning och allt som hör till detta.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Inlägget är låst för nya kommentarer