Bypass el. Sleeve
Vilken operation är egentligen bäst, det finns ju mycket mer information om bypass.. ni som har opererat er, skulle ni välja samma operationsmetod idag och ni som är på väg att operera er.. vad vill ni, och varför? 🙂
Att välja metod är nog mycket individuellt, det som passar mig kanske är fel för dig, här kommer MIN berättelse om vad som föranledde det. Jag hoppas du får fler berättelser!
Gjorde GBP (januari 2014) och ångrar absolut inte valet. Har själv bara goda erfarenheter. De "problem" jag haft i form av magplågor(några få gånger) etc har samtliga gånger varit självförvållade. Äter jag för fort, för mycket socker, dricker till maten etc då mår jag dåligt en stund. Som jag upplever det är detta POSITIVA biverkningar. Att jag behövde min GBP berodde ju på att jag alltför ofta åt för mycket och fel. Nu säger kroppen ifrån om inte huvudet gör det. En god vän som gjort sleeve har berättat att den formen av biverkningar är betydligt mindre efter en sleeve. För hans del har det lett till att han nu i efterhand önskar att han fått göra en GBP istället eftersom han upplever det allt för lätt att äta för mycket och fel.
Lycka till med ditt val!
Jag gjorde en GBP, men det berodde på att jag inte kunde göra sleeve, annars hade jag gjort den. Jag har en trasig övre magmun, och då var inte sleeve rekommenderat. Dock så ångrar jag absolut inte min operation, att ta en GBP istället bör inte vara en knäckfråga för någon känner jag.
Så som jag förstått det så är GBP lite mer effektiv, men också lättare att missbruka och den ger också fler risker. Med sleeve dumpar du inte, exempelvis. Men dumpningen är ju en klar signal på att du gjort något fel, så jag har faktiskt inget emot att den risken finns. Mig har det hänt två gånger, och det var i början. Man lär sig snabbt hur man behöver äta, det måste man.
Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee