Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett09-allmänt
Läst 3637 ggr
MichelleLindh
0

Har jag goda chanser?

Jag är jättetacksam om någon tar sig tid att läsa och svara.

Jag ska ringa vårdcentralen imorgon angående Gastric Bypass. Vad ska jag säga först? Jag ringer till kvarnsvedens vårdcentral som jag tillhör och vad är det första man ska säga? Ska man säga: Jag vill boka tid för att göra en remiss ang gastric bypass eller? Jag har redan försökt googlat men inte hittat ett exakt svar.

Sen när jag pratar med en läkare om varför jag vill göra operationen så ja jag har väl tänkt lite på vad jag ska säga men det mesta kommer väl flyta på när jag väl är där. Ibland blir jag nervös så att jag glömmer vad jag ska säga, därför jag försöker förbereda mig lite. 

Jag började gå upp i vikt när jag var tretton, (är 18 nu, fyller 19 om 2 månader). I början gick jag upp lite men dom senaste 3, 4 åren har jag gått upp mer. Jag ser väl inte ut som jag tillhör Biggest Loser men jag räknas ändå som tjock. Jag har nog testat varenda diet där ute, inte bara dieter.. Jag har tränat normalt och sen ökat med mer träningspass allt eftersom jag inte märkte någon skillnad. Har även testat vartenda tips jag kunnat hitta på internet och fått av bekanta. Äta sakta, tugga mer, dricka ett glas vatten innan maten, gå promenad innan frukost, äta naturell kvarg, äta mindra portioner, äta 3 ordentliga mål om dagen, ätit mindre och oftare, svält dieter, äta normalt hälsosamt + träning till det och så vidare. Känns som jag gjort absolut ALLT jag kan. Jag känner mig nästan handikappad i min vardag, jag skäms hur jag ser ut, skulle aldrig kunna gå ut i jeans och bara ett linne, ALDRIG. Måste alltid ha täckande kläder, somrarna kan vara helvete, klär mig alltid för varmt för att jag vägrar visa ben, mage, armar m.m Jag tänker konstant på hur jag ser ut, varenda dag sen jag var 14 har jag tänkt på vikten. Jag har svårt att gå ut och söka jobb, gå till nya skolan var extremt jobbigt eftersom jag känner mig ful när jag ser ut såhär. Jag mår extra dåligt över vikten eftersom jag kommer ihåg hur det känns att vara smal, hur lätt vissa saker vara, hur mycket mer energi jag hade, saker jag med lätthet klarade av. Gastric bypass är något jag funderat på det här året, tidigare har jag inte funderat på det eftersom jag alltid försökt kämpat själv. Men nu är jag så trött på det här! Jag har slösat bort hela min tonårstid på att må dåligt över vikten och KONSTANT tänka på den. 
Senaste veckorna har jag blivit väldigt negativt inställd till dieter då jag alltid går upp allt jag gått ner och lite till när jag slutar och det är svårt att gå långa skoldagar och samtidigt dieta, jag blir bara trött, hängig och ofokuserad då. 

Ibland kommer jag på mig själv att jag inte lyssnat på läraren halva lektionen bara för att jag är bekymrad över hur mina lår ser ut när jag sitter eller att jag måste sträcka på halsen för att inte få dubbelhaka osv. 

Nej jag har inte psykiska problem, utan allt började så fort jag gått upp i vikt. Min livskvalité borde vara bättre än såhär. Jag skulle inte överväga operation om jag inte var så desperat som jag är nu. Det som fick mig att verkligen bestämma mig var när min pappa var grinig och sa att han tycker att jag blir tjockare varje gång han ser mig. Självklart gör jag det här för MIG. Men det fick mig att inse hur begränsat och dåligt mitt liv är. 
Jag vet inte vad mitt BMI är men om det är tillräckligt, är det här en bra anledning att få operation eller tror ni att jag inte mår tillräckligt dåligt? Mvh Michelle

/ Michelle 

MichelleLindh
0

Och hur lång tid brukar det ta? Eller hur lång tid tog det för er från första samtalet till operationen.

/ Michelle 

berthagenn
0

Gå till doktorn och be om att få en remiss till GBP op. Var bestämd och ta med dig bilder ifrån dit ”feta liv” som barn/tonåring/vuxen. Skriv en lista så att du vet vad du ska ta upp på besöket. Ett tips. :)

Carina72
0

Många landsting går mycket eller enbart på BMI du kan ju räkna ut och kolla om du uppnår kravet först och främst. Kanske tar ditt landsting emot egenremisser eller så får du gå till din VC och be om remiss.

Lycka till och hoppas att du kommer på rätsida med dina viktproblem.

MichelleLindh
0

Ringde imorse och hon frågade om jag försökt med diet, om jag motionerar och om jag röker. Och jag röker inte. Sen sa hon att hon skickar ett brev till läkare sen hör dom av sig med posten. Hon sa inte hur lång tid vilket känns lite halv jobbigt. Jag pratat lite med familj och så om det och några sa bara: Ja men du är ju inte tillräckligt stor! 
Men sen efter att varit överviktig ett tag så blir man duktig på att försöka dölja det mesta av det också.

/ Michelle 

Davbjo
1

Kirurgen gör i regel en rent medicinsk bedömning, baserat på huruvida du är lämplig för operation eller inte, och där spelar BMI en mycket stor roll. Det enda som kan verka förmildrande, mig veterligen, är om du är sjuk eller har andra besvär på grund av din vikt. Även detta faller ju dock in under det rent medicinska.

Beroende lite på vart i Sverige du bor så kan du skicka en Egenremiss. Det var vad jag gjorde, och den processen var mycket smidig. Bor du i Stockholmstrakten kan jag varmt rekommendera Ersta Sjukhus.

Dock återkommer vi ju då till BMI, för detta kommer de kräva att du uppfyller skulle jag tro. 35 eller 40 brukar gränsen ligga på, olika mellan olika landsting.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

MichelleLindh
0

Jag uppfyller säkert bmi, jag är 90% säker på det. Jag bor i Dalarna, min mamma har några kompisar som gjort det på sophia hemmet om ni vet vad det är. Jag bor i borlänge men största sjukhuset ligger två mil härifrån i falun isåfall. Jag funderade också på en Egenremiss, men osäker på hur.

/ Michelle 

Davbjo
2

Jag var på Sophiahemmet imorse. :)

Börja med att kolla så att sjukhuset gör den operation du är ute efter, det finns ju både Gastric Sleeve och Bypass. Jag rekommenderar dig att välja Sleeve om du har den möjligheten, mig avrådde kirurgen, så jag gjorde en Bypass, vilket jag absolut inte ångrar. Dock har Sleeve färre komplikationer och nästan lika goda resultat.

Du kan ringa sjukhuset, fråga om de tar emot egenremisser, alla gör inte det. Om de gör det, skicka ett brev med en Egenremiss till avdelningen som hanterar överviktskirurgi.

Egenremissen måste innehålla all relevant data, som personnummer, ålder, längd, vikt, BMI osv. Detta måste du alltså ha koll på när du skickar in den. Skriv sedan en kort beskrivning om varför du vill göra operationen i fråga. Notera väl att här behöver du inte alls vara utförlig, beskriv i korta drag bara.

Efter att du skickat in den kommer du med all säkerhet ringas upp av en sköterska, syftet där är att de ska verifiera att du vet vad du ger dig in på. Det ska då räcka med att förklara att man är väl påläst, vet att det kommer innebära stora förändringar och ställa stora krav på dig och ditt leverne, men att du är villig att göra det.

Är sköterskan nöjd, och det lär hen väl vara, så går processen vidare. Om du uppfyller BMI-kravet så blir det i princip garanterat operation, då behöver du förmodligen inte slåss för att opereras eller så. Du kommer få gå på informationsmöte följt av träff med kirurg, och sedan sker operationen så snart det går i regel. För mig tog det rätt exakt fem månader mellan Egenremiss och operation.

Hoppas det går vägen!

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

MichelleLindh
1

Tack för att du tog dig tid att svara! :)

/ Michelle