Egenremiss mottages ej
Hej!
Jag tänkte skicka in min Egenremiss men när jag letade efter adress såg jag att landskronas obesitasmottagning inte tar emot egenremisser?
"Egenremisser mottages ej utan returneras."
Länk: https://www.skane.se/sv/Webbplatser/Lasarettet_i_Landskrona/Verksamheter/Mottagningar/Kirurgi/Obesitasmottagning/Remisshantering/
Är det fel ställe att skicka till? Var har ni andra som bor i skåne skickat er Egenremiss?
Såg nu att de stoppat mottagning av egenremisser. Typiskt! Gäller detta bara skåne? Någon som vet om remiss från läkare på psykiatriska öppenvården går lika bra som vårdcentralen?

Arga doktorn tog ju upp detta med egen remisser i ett av sina tv program.
Att en egen remiss ska behandlas på samma sätt som en remiss från en vårdklinik.
Bara de är korrekt ifyllda och innehåller den medicinska information som krävs.
Men att det var många som tyvärr inte godkände dessa egen remisser även om lagen säger att de inte får säga nej om remissen är rätt i fylld.
Så arga doktorn var ju verkligen arg i detta program om egen remisser.
När det gäller Landskronas obesitasmottagning så är detta en privatklinik anlitad av Region Skåne och de debiterar Region Skåne för kostnaden av operationen.
Landstinget har vissa grundkrav på patienten när det gäller vikt hälsa mm för att man ska gå in och bekosta denna operation.
Dessa grundkrav varierar från landsting till landsting och det kan vara rätt så stora skillnader.
Så de patienter som man godkänner här i Skåne och som region Skåne bekostar operationen och är även region Skåne som beviljar flest operationer i landet. Kanske inte blir godkända för en operation i ett annat landsting som kanske har ett högre grundkrav för att bekosta dessa operationer.
Så jag misstänker att att då Landskronas obesitasmottagning säger nej til egen remisserna om inte landstinget då godkänt patienten och kostnaden innan.
Men jag vet inte om det är anledningen men jag misstänker som sagt vad starkt att det är på det viset.
Jag gjorde själv min operation på denna privat klinik men på Kristanstads sjukhus.
Det var min läkare på distriktsläkare motagningen som remiterade till Landskronas obesitasmottagning eftersom jag hade de grundkraven som Region Skåne då krävde och Region Skåne stod då även för kostnaderna.
Men en av de andra personerna som blev opererad samma dag och boende i Göteborg hade betydligt högre krav för att bli godkänd för att Västra Götalands landsting skulle bekosta operationen.
Så tyvärr har vi inte rätt till samma vård på samma villkor beroende på var i landet vi bor.
Min distriktssköterska berättade i våras att många som inte uppfyller landstingens krav väljer att bekosta sina operationer själva.
Men hur det går till har jag inte den blekaste aning om.
Jag är jätte nöjd av både sjukvårds personalen på kliniken och av resultatet av operationen och hade inga problem överhuvudtaget av eller efter operationen.
Lasse