Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett11-i-väntan-på-operation
Läst 1452 ggr
C4NCERiNHALE
0

väntan tar kål på mig

Jag bara går och väntar och väntar på att få bli opererad.  Väntan är så extremt jobbig. Det har snart gått 1 år sedan jag sökte den här operationen. Jag fick träffa kirurgen i våras och då godkände han mig för op men nu så väntar jag på ännu ett möte med honom för att sen bestämma datum för operationen.  Jag må vara 19 år men jag är så extremt inställd på det här. Jag är påläst och vet vad detta innebär. Det är just väntan jag inte orkar med.

Min portfoliohttp://ebphotography.portfoliobox.me/ 

[MalinJohn]
0

Hej! Usch jobbigt med väntan, har du åberopat vårdgarantin? Det brukar, vad jag förstått det som, snabba på saker :)

C4NCERiNHALE
0

Hej!
Nej det tror jag nog inte att jag har gjort.

lil-sis
1

Vårdgarantin hjälper bara om de faktiskt inte ger besök etc inom 90dgr. I Uppsala t ex så kallas man till möte inom 90dgr från mottagen(!!) remiss, SSK 90 dgr efter "godkänt möte", dietist 90dgr efter "godkänd" hos SSK, läkare 90dgr efter "godkänd" hos dietist, sen kan det ta tid innan remissen går iväg till kirurgen och där har de då 90 dagar till på sig innan op… Man kan alltså få vänta 450dgr utan att kunna göra något. Jag har gått igenom processen med förtur, Egenremiss mottagen månadsskiftet jan/feb och jag har väntat 14 av 90dgr på kirurgen. De säger att de hinner inom vårdgarantin men vi får se… Jag kan, IOM vårdvalet nu begära valfrihetsremiss eftersom jag har ett vårdbeslut. Men frågan är om ngt annat sjukhus kan ta emot tidigare eftersom det är mitt i sommaren nu.

[MalinJohn]
0

Nej så här mitt i sommaren får man nog ha is i magen eftersom alla sjukhus är extremt underbemannade! :) Men däremot så kan du väl efter sommaren be att få veta vilket sjukhus som har kortast väntelista och om det är ett sjukhus du tycker om sätts upp dig där istället :) Sedan tar det ju tid det här, men vad gör det sedan när vingar resten av våra liv som friskare människor?:))

C4NCERiNHALE
0

Ja det kan jag kanske göra. Men vart även tvungen att kolla upp magen då det krånglar lite då och då så våren har ägnats till att ta massa prover och göra en gastroskopi. Ja man brukar ju säga "den som väntar på något gott väntar aldrig för länge" ;)

lil-sis
0

Det beror ju lite grann på varför man väntar. Jag har förtur pga liten och vikande äggreserv och tycks inte kunna bli gravid utan IVF. Har plussat två gånger på ett halvår och båda resulterade i utomkveds.

Det tar dessutom minst ett halvår att ens få till ett plus, så jag har en väntande remiss till IVF men måste först göra GBPn och sen vänta ett år innan jag kan ens börja försöka bli gravid med hjälp av IVF.

Tidsramen jag har på mig är så pass snäv att jag har fått förtur.

Är kluven till valfrihetsremiss just nu, vill inte operera före 18 aug pga underbemanning på mitt jobb och då skiljer det typ max en månad mellan op på annat sjukhus och på mitt ordinarie. Det är ju inte så mycket att gnälla om.

Men visar det sig att de inte kan hålla vårdgarantin så drar det ju iväg ändå :(