Börjat med flytande.
Idag så började jag med Nutrilett (choklad). Vidrigt och åt bara en halv portion. Hur skall jag kunna dricka flera shaker om dagen i flera veckor. Vet inte ens om jag blir beviljad en operation och hur lång tid det tar.
Fortfarande har jag 7,4 kg att gå ner.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har du provat att ha varmt vatten? Krydda den lite med kanske kanel eller lite kardemumma för variation.
Nej det har jag faktiskt inte prövat. Hade i mjölk istället för vatten.

Jag har testat herbalife.. smakar iaf godare, men är ganska dyr. Då tycker jag det funkar bra med vanlig mat, men små portioner. Gärna ofta, men bara lite.
Tycker viktväktarnas system är ganska bra, men tar tid.
Jo Herbalife är så mycket godare men dyr det håller jag med om.
Räcker det att minska på maten istället?
Jag har sett att flera föredrar den färdigblandade som ju kostar mera.
Men det kan löna sig för alla att använda en stavmixer. Blandningen får en helt annan konsistens, den blir mjuk och len. Det påverkar definitivt upplevelsen.
Jag använde ett annat märke och använde shaker en gång och då var det ingen höjdare precis. När jag körde med stavmixern blev det jättegott.

När man mixar kan man blanda in lite nån frukt eller annan smak också, det blir aptitligare.
Och visst hjälper det om man minskar portionerna och samtidigt rör sig mera. Att banta ska inte behöva kosta så mycket. och det tar tid också, men samtidigt är det bästa sättet att banta, det ska gå långsamt.. då är risken mindre att man går upp igen..
Men jag kan ju bara tala om hur jag upplevt olika bantningsdmetoder, det kan ju vara helt olika för nån annan..
Hur lång tid har du på dig att gå ner x kilo för att komma på tal om en operation? Och frågan är ju hur mycket du vill ha operationen och motivera dessa veckor av flyt med vad som finns sen i form av op. Om du får operation ska du gå på flytande veckorna innan operation för att minska ner fettvolymerna runt tex levern inför op.
Precis som ovanstående skriver så ska man gå på flyt i minst 3 veckor före open för att minska fettet runt levern och göra den smidig och mjuk. Allt för att minska riskerna vid ingreppet. Men det är ju de svenska reflerna. Vad som gäller i Finland vet jag tyvärr inte. Vet bara att det är ganska stor skillnad på svensk och finsk sjukvård!

Det är skillnad även i svenk sjukvård.. jag opades på Danderyds sjh, och hade inga såna krav alls..
Det var bara att inställa sig på sjukhuset på morgonen, fastande från kvällen innan.. det var allt. Sen operation samma dag.. inga bantningskrav e.d alls.
Ok! Att det inte ställs viktkrav överallt visste jag. Men jag har hört att det ställs "flytkrav" minst tre veckor överallt! Men det ar alltså fel? Alltid lär man sig nåt nytt! :-)
De flesta sjukhusen jag vet i Stockholm ställer flytkrav, så skulle tro det är det vanligaste. Det förekom för 2 år sen en studie på ett sjukhus i Stockholm där en testgrupp inte gick på flyt innan.
Viktigast är ju att TS vet vilka krav som ställs av det sjukhus där eventuell framtida operation ska ske så h*n inte riskerar sin operation
Vet egentligen inte så mycket. Vissa jag känner har bara fått gå ner 5 kg medan jag måste ner 10%. Kirurgen här på Åland sa att jag kunde börja med detta. Har ingen tid men jag får väl när remissen kommit fram och dom skickar ett svar. Rekommenderat var flytande men hon sa inte varför men det kan ju vara så att hon (kirurgen på Åland) tänkte på just fettet runt levern.
Skulle tro de rekomenderade flytande framför dietomläggning för att du får ett snabbare resultat på kort tid och om du har "krav" på att gå ner ett visst antal kg på några veckor så har du nog störst framgång med rent flyt.. Tyvärr är ju ingen av dessa flytkurer smaskens men man får försöka motivera sig med varje kg man går ner
Ja jag får göra det.
I början drack jag den lungt och en klunk i taget. Men efter ett par veckor mådde jag dåligt av den och det kväljde mig. Så då svepte jag den rakt upp och ner med massa vatten efteråt. Inget kul, men effektivt!
Jag fick göra hur jag ville med maten bara jag gick ner 5 kilo de sista två veckorna innan. Så jag slutade med cola, bytte ut vissa måltider med flytande och åt mindre. Typ 7 kg på två veckor.
Jag ska op sleev om två veckor. Där har dom inget flytkrav innan om man har under 40 bmi. Jag har 36 och ska inte fasta innan?

Testa Modifast istället!
suneeva: fasta måste man innan OP så att man inte riskerar att kräkas under narkosen samt att iallfall övre delen av tarmen måste var tom.
Jag fick bara dricka klara vätskor på op.dagen och två timmar innan op så fick jag sluta dricka. That´s it! Jag åt en brakmiddag kvällen innan operationen. Det var "den sista måltiden" och jag njöt massor. Idag är det två och en halv månad sedan operationen och jag mår utmärkt och kilona faller av.
Kelda har soppor som är 150kcal/portion(250ml) de smakar gott, sen finns det andra shakes på nätet. tex Diet protein och Diet Shake från Svensk Hälsokost, de smakar som milkshake och jag har då 1dl lättmjölk och 2 dl vatten(låt stå en stund i kyl) dessa blir 130kcal/st.
Hitta någon flytvariant som fungerar för dig, det kommer inte fungera om man inte gillar det man dricker.. det är jag övertygad om!
Lycka till :)
theresefjellstrom.blogg.se - gbp blogg
Jag rekommenderar Modifast, de godaste som jag druckit. Finns choklad och vanilj-pudding också.
fokusera på målbilden så går det bättre. 😉Tänk vilken kort tid det är nu och snart kommer du vara smal. 😂
Det lustiga är att kraven inför op skiftar ganska kraftigt, som det verkar. På Ersta, där jag ska opereras i maj, är kravet att alla ska dricka just Modifast. Min fru opererades på Akademiska, och där fick man ta typ vad som helst, bara man låg under 1200 (tror jag det var) kval per dag.
Men men, jag gör som de vill, det är sluttampen ändå, sedan är man klar med allt vad pulver och konstiga dieter heter.
Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee
I landskrona fick jag uppmaning att dricka bara i en månad, före open. detta för att fettet på leverns skall försvinna litet. vi tjockisar har ju fettlever, som kan vara farligt vid open tydligen. ganska stort organ faktiskt tillika.
Denna period är som att föda barn (tror jag) eller göra lumpen. Man minns inte hur jäkligt jobbigt denna lilla period var utan skitlycklig nästan direkt efter open när kg rasar! 😃
Jag ska dricka i två veckor! Så även där går det isär ganska kraftigt, min fru fick dricka i sex veckor på Akademiska. :)
Har varken gjort lumpen eller fött barn, men det blir väl kul att uppleva något "liknande" då. ;)
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee
Du kommer ALDRIG att ångra dig. Det VET JAG bara. 😎
Du verkar vara en glad skit, och du kommer bli så jävla glad att folk undrar vad som skett. 😃T o m min chef sa en dag att han kände min glädje och energi! Så MERA ENERGI kommer på köpet! 😃
I början när jag gick ner i vikt så försvann fettet från låren först. Var så van att benen gick ihop vid knäna typ. Nu ”kändes” det som om jag gick bredbent (trots jag gick med raka ben så att säga) för jag inte hade fett på insdan av låren. Var en jätteskum känsla att vänja sig vid den nya kroppen.
You shall see my friends! 😃
Jag har fått min operationstid nu, 11 april klockan 07:00 blir det av. Har fått ner blodtrycket med hjälp av mediciner, så nu är det bara att köra. Kör igång med flytande om några veckor då.
Ser fram emot sommaren!
WOW! Lycka till och ge dig fan inte! Kommer gå skitbra! 😃
Håll oss uppdaterade! 😉
Idafg har jag smaljeans som jag har köpt på H&M. För 99:-! Förr kostade ett par brallor 1200:- på CLassy för storvuxna.
Gör exakt som doktorn säger så blir det bra! Fuska inte - det är mitt tips! Många av mina fränder gjorde tyvärr det = mådde skitdåligt. Gör som de säger när du är hemma också.
Ett tips! Frys in ”flytande mat” i små portionen (i en isbits form kan funka) så att du slipper tänka i början när du är hemma. Små Danonino funkade också. Du kommer känna precis som du käkat ettfett julbord trots att du druckit en Danonio tex.
Att bli mätt var något nytt för mig. Skön känsla av tillfredsställese faktiskt. Man VILL INTE äta mer helt naturligt.
Lycka till!🙂
Will do. :)
Ser fram emot att kunna handla på andra ställen än Dressmann XL. Dock gillar jag Dressmann, men allt vad spontanshopping heter försvinner ju helt mer eller mindre. Värre är det utomlands, när jag är i Hongkong exempelvis så finns det ju verkligen inga kläder som passar, kineserna är inte kända för sin omkrets direkt.
Jag har också fått diabetes, eller början till det iaf, något som kommer försvinna mer eller mindre helt efter operationen enligt min diabetessköterska. Mitt blodtryck kommer också se mycket bättre ut, och jag kommer slippa omeprazol samt CPAP (har även sömnapné).
Så att det ska bli skönt är lite av en underdrift.
Jag käkade omeprazol varje dag före open!!!!!. Har aldrig rört det sen efter open! Alla mina värden är så mycket bättre! Har aldrig ont i benen kl 16 på eftermiddagen, då man bara längatde hem för att få sitta och ”vila”…Jisses känns som en annan männsika jag skriver om.
Snacka om psyket också blir ”piggare” också! Man blir så glad hela tiden!!!!!!!!! 🤪
Detta med kläderna är också ett jävla plus!
Nu kan man shoppa överallt till ett billigt pris. Byxorna jag köpte förr var stl 54, 56. Nu shoppar jag ett par brallor i stl 36, eller 38. Och köper dessa var som helst.
Det som är skönt är att jag inte ”drar” i tröjor och byxor, för det satt så illa på min feta kropp. Nu rör jag mig som en gasell och behöver inte ”tänka” på hur allt sitter på mig. Innan ville jag knappt gå runt på jobbet för jag skämdes för min feta kropp.
Jag opades 7/2 2012, håller vikten idag. Äter allt, chips, mat glass allt. Men i mindre mängder. Sen ”lär man sig” att den lilla magen behöver riktig mat före godiset så att säga. Det kommer av sig själv. Sen lämnar jag mat idag på tallriken så fort mättnaden sätter in. Det är för mig ett nytt beteende som jag älskar.
En sak som är verkligen en postiv bieffekt är att mina fötter är lena och jättefina! Vet att det låter konstigt, men då jag var som fetast sparck hälarna så att det blödde…:( Torra och väldigt många sprickor hade jag. Nu är dessa försvunna. Har inga ”celluliter” bak på hälarna som jag hade förr. Nu ser mina fötter ut som en ung persons fötter.
bara det är ju en VINST! 🤪
#34: Hmm, har aldrig tänkt på att mina horribla fötter kan ha med vikten att göra, men det låter ju faktiskt rimligt.
Jag äter för närvarande nio tabletter om dagen för att justera värden inför op. Ser fram emot att få det gjort nu mer än någonsin!
Japp så är det faktiskt! Ju mer jag gick ner i vikt desto finare fötter fick jag. Nu är mina fötter så fina och inga sprickor. 🙂
Har kluddat så mycket med fotvård förr. Nu behöver jag ingen fotvård. bara smörjas in mig efter badet så blir det skitbra.😃
En annan sak som var skumt i början när man gått ner i vikt är att det ”känns” som skelettet är ”utanför” kroppen för man går ner i vikt så snabbt att man får vänja sig vid det ”nya jaget” och nya kroppen. Nu är det som om min kropp alltid har funnits där som den är idag. Så känslan har försvunnit.🥳
I starten när jag var smal gick jag in i skärbrädan och upptäckte att man hade ju ingen ”fett-vaddering” och jävlar vad ont det kunde kännas. 😮
Många små grejjer som man upptäcker på vägen…😃
En annan sak som är en stor förändring är att jag lagar mat efter recept. Förr ”behövde” jag sådana enorma mängder mat att jag bara lagade ”stora portions-kok” där jag kunde stilla min hunger efter kilovis med mat. Kunde klämma en egen 2 liters glasslåda…
Skulle jag göra en makaronilåda var det för bara mig själv. En hel låda alltså. Nu har jag matgäster och mat ÖVER! Sicken skillnad! Har lärt mig att man dör inte av att äta en normal portion. Man lever och mår fint! och är MÄTT som FAEN! Innan blev jag ju inte mätt. Åt alltid 2 portioner MINST!!!!
Äter kvalitativt mat istället för stor mängds-mat.
Jag är inne på åttonde dagen med flytande nu, op på fredag nästa vecka. Jag har "bara" gått ner 6 kg än så länge, men bara den lilla biten gör väldigt stor skillnad. Lättare att gå och röra sig samt att jag kan stå och jobba utan att få ont i ryggen.
Kan nog bli riktigt bra det här.
Och bättre och bättre kommer det bara att bli. 😃
Du fattar rent teoretiskt idag, men KÄNSLAN sen i framtiden JISSES PÅGEN du kommer du att bli hög på dig själv. 😂
Det kommer att ”klia i kroppen” att du VILL röra dig. 😎
Jag har gått ner 17 kg nu, inte en endaste komplikation efter op heller, har fått ner en storlek i skjortor också. Mår mycket bra! På fredag åker agrafferna ut, sedan är jag "färdig" känns det som, bara att fortsätta leva gott. :)
Toppen ju! Roligt att höra! 👍Du har en fruktansvärt härlig tid framför dig. Rätt säsong framför dig också!
Hir tycker du det känns att äta nu? Stor skillnad va? 😃
Ärren efter agrafferna bleknar bort också, mina syntes väldigt mycket i början, men nu så är de bortblekta.
Ja, det är mycket stor skillnad redan nu, jag har inte ont i kroppen längre. Det går bra att äta, men portionerna är som bekant minimala, dock så var jag ju naturligtvis beredd på den biten. :)
SÅ roligt för dig! Sömnen och allt blir bara bättre med tiden!