Är inte "tillräckligt" överviktigt
Jag undrar som ny, dåligt påläst, överviktig med flera biverkningar av min övervikt hur SVÅRT det är att få hjälp med en Viktoperation.
Jag har i snart 10 år sökt hjälpen via min VC ( 5-6 ggr tror jag) för mina viktproblem.
4 barn har jag väntat och fött fram, fått några kilo kvar för varje graviditet. Har haft svårt att träna bort min övervikt.
Provat Viktväktarna, Herbalife, Cambrigdgekuren, Allevo, Nutrilett, Viktklubb på nätet och även Landstingets dietisthjälp mm mm. Har gått ner en del, men sedan inte klarat att hålla viktnedgången utan fallit åter i den vardagliga kosten som gör att jag inte går ner i vikt utan får några kilon för varje år i ökning.
Jag har fått inkontinens som är utredd, och ledde även till en op för att min vikt gjorde att det blev mkt svårt att hålla tätt.
Jag har högt blodtryck och äter tabletter mot det.
Mina knän är ömma och värker.
Har haft sedan 2005 fått 4st diskbråck, med två op, och en stelop.
Har ett fast heltidsjobb sedan många år, men märker att jag hamnar utanför och platsar inte in i gängen pga av min vikt.
Vårruset, tjejkvällar m dans, mannekängkvällar mm.
Har sambo nu och jag känner av hur jag mår sämre och sämre i den relationen sexuellt pga min vikt.
Senast jag gick in till en Distriktsläkare och själv bad om en remiss till en viktoperation var för ett år sedan. Den skickades till USÖ Örebro, och svar kom åter att de inte godtog remissen för jag hade för lågt BMI. jag är 157cm och väger 89kg.
När jag fick svaret från läkaren sa han med ett litet leende och med ironi att: nu får du gå hem och äta upp dig för USÖ har höjt BMI gränsen till 40, för det varit så väldigt "populärt" att få den hjälpen.
Har du lägre BMI måste Du ha Diabetes och det har du ju inte *läkarskratt*.
Jag vet inte om jag kan skicka någon typ av egen remiss till något annat landsting med mitt önskemål, men vem tar emot en sån lättviktare som mig?
Nu känner jag snart att det enda som kan hjälpa mig är att råna en bank(85 000- 99 000) och få den gjort på egen hand.
Finns det någon här på iFokus som har erfarenheter likt mina?
Önskar jag vågade bifoga några helkroppsfoton på mig så kunde ni bilda er en uppfattning om hur överviktig jag är, eller som läkarna sagt vid flera tillfällen ordagrant. Du är inte tillräckligt fet än, eller sjuk.
Betyder det att jag vackert ska vänta tills något händer mig? eller går upp 10-15 kg till i vikt. = må väldigt dåligt psykiskt.
Just nu är jag mkt ledsen och uppgiven för jag vet inte hur mitt framtida liv ska bli
Njut av livet, det går inte i repris
Du kan göra en sleeve op privat på cftk. Det kostar ca 75.000:- och du kan låna pengarna. Jag gjorde en sådan för nästan ett år sedan och jag har inte ångrat det en sekund. Jag var också för "smal" för en gbp.
Hej!
Vad jag kan räkna ut så ligger du på BMI 36,1. En del landsting har BMI 35 som gräns, tex ljungby där jag opererades.
Jag låg på BMI 37 när jag opades, dvs precis på gränsen. Jag ville inte gå till VC och slåss för en op så jag skickade egenremisser vilket du också kan göra.
Var bor du?
Skriv gärna PM så hjälper jag dig gärna.
Kram Sara
Tack för era svar
Jo, Suneeva jag vet att det går att låna pengar, men det har inte vart mitt alternativ tyvärr. På cftk.se tar de nu 85 000kr och till det tillkommer mediciner mm för ca 1000kr på sjukhuset.
Jag har 40 000kr på ett sparkonto, och jag har tänkt på att tom sälja min bil och köpa en liten "billig" fjutt så jag får lös kontanter till att gör operationen där.
Sara, jag tar gärna kontakten med dig om egen remiss, men vet inte som sagt om jag kan bara sända den till vilken landsting som helst?
Jag tillhör Örebro Läns landsting och där är som sagt gränsen 40 nu säger min vc läkare.
Kram Nina
Njut av livet, det går inte i repris

Men.. jag gjorde op för ca 8 år sen. Fick svårt att hålla nedgången på ca 60 kg, har gått upp hälften.
För mig handlar det om beteendemönster.. anar att du har lite av samma problematik. Gör just ett sista försök att verkligen gå ner igen, av egen kraft.. annars får jag söka hjälp för beteendeproblematik.
Ville inte säga att du inte ska göra op, bara att det finns en risk även efter op att gå upp igen med tiden. Därför vore det bra att vara medveten om det och när du väl gått ner, gå inte tillbaka till dina gamla vanor, det är lättare än man anar att gå upp igen sen!