Funderar på gbp
Vet egentligen inte vad jag vill med det här inlägget, vill nog bara skriva av mig lite funderingar.
Har så länge jag kan minnas vart överviktig, iaf sen tonåren. För ca 3 år sen eskalerade det pga av svår livssituation som ledde till tröstätande. Jag vägde då som mest med drygt 70kg övervikt. Idag väger jag 22kg mindre, förra sommaren hade jag tappat 30kg men gått upp 8 av de igen.
Jag har fibromyalgi och årstidsbundna depressioner som påverkar min förmåga att träna och hitta gnistan till förändring.
Då jag vägde som mest planerade jag att genomgå en gbp och hade till och med fått tid för op men pga av omvälvande händelser i livet valde jag då att tacka nej till op och fokusera på att hitta tillbaks till nån sorts balans i livet.
Dit tycker jag att jag har nått nu. Är nöjd med min livssituation och har ett jobb jag trivs med. Det enda som jag inte får ordning på är vikten.
Så nu kommer tankarna på en op igen. Jag har en kompis som giort en gbp för några månader sen och tänkte även bolla lite med henne. Jag har testat det mesta n'r det gäller att gå ner i vikt. Tränat i perioder, ätit pulverdieter, viktväktarna, lchf mm men inget håller i längden då fibron hela tiden sätter käppar i hjulen för mig.
Ska träffa en läkare på vc om ett par veckor ang min värk, funderar på att ta upp desa funderingarna då med…
Medarbetare på Utekatter iFokus
Att göra en viktop är ett stort beslut. Gastric Bypass är den vanligaste och den som landstingen erbjuder. Gastric Sleeve är den nyare och mindre genomgripande operationen. Gå in på www.cftk.se och läs mer. Jag gjorde min sleeve där för nästan 6 månader sedan och jag har inte ångrat en sekund.
Om det blir aktuellt med op för mig så blir det genom landstinget då jag inte har någon möjlighet betala själv men tack ändå för tipset.
Tycker absolut att du ska ta upp frågan med din läkare! Hen kan förhoppningsvis dels hjälpa dig att fundera vidare på vad som är bäst för dig, och ge dig remiss till obesitasmottagningen i ditt landsting. Där finns kunniga människor med massor av erfarenheter på det mesta som rör sig runt övervikt och de hjälper till med att gå igenom olika alternativa behandlingar där operation är en bland flera insatser som kan erbjudas. GBP är förvisso ett radikalt grepp och ska man lyckas är det viktigt att man tänkt igenom det hela och är införstådd med de goda såväl som mindre goda stunder man kommer att uppleva före op, vid op och efter op. Väl förberedd och insatt har man bästa utsikterna till att nå och behålla en vikt man trivs med. Önskar dig lycka till!
Fanns inte tid att ta upp tankarna om en GBP på mitt läkarbesök men imorgon ska jag ring till vårdcentralen och be om tid för det. Nu vill jag verkligen ta tag i detta en gång för alla.
Lycka till!
Nu har jag pratat med min läkare om att jag vill göra en gbp. Eftersom jag har det lite kämpigt med min fibromyalgi och årstidsdepression nu så tyckte hon att vi ska vänta lite tills jag är väl inställd på mina mediciner men sen skriver hon en remiss. Det känns jättebra att ha tagit steget och bett om remiss. Känns även helt ok att vänta lite nu vet jag iaf att det är på gång….
Bra att du tänker så, Idunvallen! Man ska inte ha brottom med det hela, utan låta det ta sin tid. Det mår du bäst av själv. På så sätt hinner du förbereda dig mentalt på den stora förändringen i ditt liv. Och du hinner skaffa information och kunskap. Har du möjlighet, så kan du ju börja göra små förändringar till det bättre redan nu, så blir det inte så mycket på en gång. Dessutom så känns det mer att man är på väg åt rätt håll om man gör dessa små förändringar. Behöver inte vara stora saker. Kanske bara att man tar en kort promenad varje dag. Eller att man byter ut den där eftermiddagsfikabullen mot en knäckemacka på vardagarna. En liten ändring kanske inte gör skillnad på kort sikt, men varje liten sak som du gör för dig själv kommer att vara till stor nytta i längden. Och gör du flera små ändringar så blir det STOR nytta. Inte bara viktmässigt, utan även på det mentala planet också. Dessutom visar detta att du verkligen är beredd på att ta det stora steget till operationen. Läkarna ser mycket positivt på detta.
Lycka till!
På tisdag är det äntligen dags för mig att träffa läkaren på vårdcentralen för att få remiss till en gbp… Längtar men är även lite nervös… Vill så gärna göra open så lite orolig att de av nån anledning inte vill skriva remissen. Vet att det är rätt fånigt då jag uppfyller kraven för op men lätt att man går och funderar…
#8: Risken för att du ska nekas är förmodligen mer eller mindre obefintlig, men du kan ju också tänka på att om du mot all förmodan nekas så kan du alltid skriva en Egenremiss. Den väger lika tungt som läkarens remiss, och då görs bedömningen av kirurg osv istället för av din husläkare.
Det finns alltid vägar att gå!
Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee
Nu har jag vart hos läkaren och det var inga problem alls. Han skickar iväg remissen så nu är det bara att vänta…