Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett09-allmänt
Läst 2336 ggr
emeliiiiieee
1

Gastric bypass

Är lite inne på en GBP.

Anledningen är väl mest för att jag är så trött på att må illa när jag ser mig själv, viktnedgång på naturlig väg har inte heller fungerat. Har även grymt ont i knän och övriga leder pga övervikten.

Hur gick ni tillväga för en op? Vilket BMI måste man ha? Hur blir det om man får lös hud? Vem betalar detta? Berätta gärna allt ang detta.

Har tänkt på detta väldigt länge.

emeliiiiieee
0

Måste man även ta mediciner hela livet efter? Kan man få detta som sprutor eller är det bara piller som gäller? Har pillerfobi.

OlgaMaria
1

Har du prövat LCHF? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

emeliiiiieee
1

Jepp, och detta blev mitt blodtryck bara värre av tyvärr .

OlgaMaria
1

Är du säker? Det kan ju ha berott på någon tillfällig variation då du mätte, eller har du egen blodtrycksmätare?

Lägre blodtryck är en mycket vanlig biverkning av LCHF.

http://www.kostdoktorn.se/lchf-och-blodtryck

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

emeliiiiieee
0

Går regelbundet(varannan vecka) och mäter mitt blodtryck så jag är HELT säkert på att det var det som gjorde att det blev skyhögt.

gjac
0

Prata med din läkare på Vårdcentral om GP op. Om du är en bra kandidat för op:pen skickar hen en remiss. BMI gränsen varierar lite beronde på regionen. I mitt fall var det min diabetes (och obesiteten) som gjorde att jag fick operera mig. Från den första dagen efter op:en har jag helt normalt blodsocker (liksom många med diabetes efter gb op). "Medicin" behöver man inte men vitaminpiller måste man äta två gånger om dygn livet ut. Det är ingenting man får hoppa över eftersom kroppen får för lite näring från maten efter op:en. Lös hud kan man få. I de flesta regioner måste man ha gått ner till målvikten och haft den vikten i ett helt år innan man får remiss för hudbortagningen. Gastric bypass är ingen snabblösning. Man måste vara beredd att göra stora livsförändringar. Det är bra att du ställer frågor! Lycka till!

berthagenn
0

Gå till doktorn och kolla upp och ställ dina frågor där är mitt tips.

sarahbg
0

Hej!

Jag gjorde min gastric bypass för 6 månader sedan och är nu normalviktig. Har mått bra hela tiden.

Jag skrev en Egenremiss, och opererades 13 min hemifrån. De har bmi 35 som gräns och jag var precis över.

Läs gärna min blogg där jag har skrivit mycket om min resa:

http://mystorygastricbypass.blogg.se/

Skriv gärna meddelande här om du undrar något :)

emeliiiiieee
0

Har nu bokat tid på VC. För att kolla så bmi stämmer(har runt 36,4 om jag räknat rätt) och fråga allt. Förhoppningsvis är jag en bra kandidat till en operation. Nån som vet hur det är med adhdmedicin efter operationen?? Kan man äta det?

Davbjo
0

Har aldrig hört att det är mediciner man inte kan äta efter GBP, det finns ju dock en del mediciner som man inte behöver efter GBP, men det är ju en helt annan sak.

Smidigast är att skriva en Egenremiss, jag skrev en sådan till Ersta Diakoni i Sthlm, har fått suverän hjälp. Opereras den 11 april, rätt exakt fem månader efter remiss, så fort gick det!

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

emeliiiiieee
0

Hur skriver man en Egenremiss?? Är det jag som står för operationskostnaden då?

Davbjo
0

#11: När du skriver en Egenremiss fungerar det på precis samma sätt som att din husläkare remitterat dig. Du betalar alltså INTE operationen själv bara för att du skrivit en Egenremiss! Man har rätt att göra detta, dock kan naturligtvis sjukhuset neka din remiss, precis som de kan om läkare skrivit den.

Här har du mer info om vad som ska vara med osv: http://www.svt.se/arga-doktorn/att-skriva-en-egenremiss

Det är ärligt talat jättesmidigt, inget att tveka på!

"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Rajmon
0

Om man har sjukdomar som sättet en i hög risk för fetma, finns det en chans att man kan få göra OP i förebyggande syfte? Jag har nyligen diagnoserats med Både PCOS och Hashimoto/hypoteryos. Båda sjukdomarna ökar risken för fetma och bara på tre månader var jag gått upp 10kg… Jag äter enligt lchf för att det är ngt som ska vara bra i samband med sjukdomen, försöker röra mig så mycket som möjligt i den mån jag kan. Har under hela mitt liv hållit en jämn vikt på 58-60kg och har då haft stora problem med att jag inte varit nöjd med mitt utseende, velat tappa vikt osv… Så då kan ni bara tänka er hur jag känner mig nu… :'( thyroid disease gör det väldigt svårt för att gå mer i vikt.. Det kvittar hur mycket man tränar och hur lite man äter så kan man ändå fortsätta att öka i vikt.. Jag vill inte upp om och vända innan jag kan få hjälp… Jag äcklas av att se på mig själv redan nu… Drar mig undan, är för mig själv… Jag vill inte köpa nya kläder för att det är psykiskt påfrestande att ställa sig framför spegeln och se något som inte alls är en själva… Behöva ta fram storlekar som man inte ens i den värsta mardröm skulle bära… När man inte kan få på sig sina gamla jeans längre och de knappt går upp till knäna och får man på sig något så spricker det :'( Jag behöver verkligen hjälp!!! Det kan inte bli värre än vad det är just nu..

Davbjo
0

#13: Mig veterligen så kan man inte opereras i förebyggande syfte, nej. Dock så kan medicinska omständigheter göra att kravet på mängden övervikt sänks, men detta behöver man då göra tillsammans med kirurg.

Naturligtvis förstår jag att din situation är jobbig, så jag tycker du ska ta upp detta med din husläkare på närmaste vårdcentral så fort du kan. Då kan ni bolla dina funderingar och gå igenom vilka alternativ som finns. Det är ju även relevant att veta vilken effekt en sleeve/GBP skulle få på din kropp i samband med dessa sjukdomar, något som husläkaren bör kunna ta reda på.

Lycka till!