Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett09-allmänt
Läst 3492 ggr
berthagenn
16

Glada biverkningar av open!

Hej!

Det var ett tag sedan jag skrev….MItt liv är så annorlunda ifrån det ”feta” livet som jag hade förr. Satt ensam hemma i hörnsoffan efter jobbet zappade och bara åt, åt och åååååååt. Ensam. Tyckte jag var ”fri” och ”stark”. Pyttsan säger jag bara. Det var ett skydd bara att gömma sig bakom…

Idag väger jag 58 kg, tränar på gym 4dagar/veckan OCH har hittat mitt livs kärlek! Har inte haft en kille på 13 år, och nu så slog amors pilar till. Nu ”vågar” man pussas igen. Förr kände jag mig bara som en valross på torra land. Nu kan jag böja mig igen hihih.

En annan sak jag har märkt bland annat är att jag behöver ingen deo! Förr dränkte jag armhålorna med deo för att jag svettades bara jag gick. Nu är jag torr hela tiden tom när det är 30 grader varmt! Wieeee! Gick in häromdagen på ”NewYorker” drog ner ett par byxor i stl 38 - som PASSADE MIG PERFEKT! När man är stor så sitter kläder så himla illa för man har ju bulor överallt. Kläderna idag sitter som de skall, såååååååå SKÖNT!

Jag gjorde open den 7 februari förra året. Nu har jag ett helt nytt liv med en fantastisk gullig kille + jag har fått 4 plast ungar. Livet leker!

Ni som tvekar om open. GÖR DEN! Ni anar inte hur mycket som förändras i kölvattnet av open. Positiva saker, som man inte alls räknar med.

KRAAAAAM

berthagenn
6

har gått ner drygt 70 kg.

berthagenn
3

Idag står min vikt stilla på 58 kg, sicken lycka!

😂Kan inte fatta detta när man vägt så mycket. Jag går omkring och är såååå lycklig! 😂

siamlove
0

Du er mitt forbilde och jag er nu igang med kurs føre en evt operasjon her i Norge.Har du ingen føre och etter bilder?please

suneeva
1

Grattis, det är härligt att höra att det finns hopp när livet känns hårt.

berthagenn
1

Hej!

Jag har skickat ett meddelande till er. LYCKA TILL AND STAY STROOOONG!

siamlove
1

Åh,det lyser lycka av dej!jag hatar och att det tas bild på mej.Hoppas jag mår lika bra som dej etter operasjonen.Den kommer at ta plats efter nyåret en gång hvis allt går som det ska.Jag er så less på att min kropp kjenns som ett fengelse.Takk for din posetiva attituyde.

berthagenn
0

#6 Kära siamlove. You will fix it!

OM jag fixar det fixar ALLA det. Jag är så glad att jag inte var rädd för open. Var dumt nog ”rädd” för att inte få äta. Idag äter jag mer än någonsin och äter allt utan problem! 🤪

berthagenn
2

För info! Min operation var en Gastric By Pass!

Idag skall jag kompa ut tidigare för att sticka till gymmet. 😃

För två år sedan fanns det inte ens på min karta. Är så skönt att känna att man gillar träningen och förändringen. GO FOR IT! 😉

KRAM PÅ ER ALLA! 😍

gummimamma
0

Håller med dig berthagenn - livet är helt annorlunda när man gått ner en massa kg! Det är så härligt att kunna hitta kläder som sitter snyggt OCH skönt. Man kan göra så många saker som man förr bara kunde drömma om. Och man orkar göra så mycket mer! Inte behöver man försaka det goda i livet heller - maten. Jag upplever att jag njuter mycket mer av maten nu, jämfört med innan min operation. Då gluffsade jag bara i mig utan att känna efter vad maten smakade. Då var det kvantitet på maten som gällde, nu kvalitet. Jag har råd att äta lite dyrare mat nu, eftersom jag inte äter så mycket. Visst kan jag äta onyttigheter ibland, men jag vill inte ha så mycket. Och jag njuter av det onyttiga, utan att få ångest över det efteråt!

Varför vara rädd för operationen? Visst finns det risker, och man kan dö på operationsbordet. Men hur stor risk är det? Jämfört med alla risker för sjukdomar, som kan leda till för tidig död, när man är gravt överviktig. DET är långsam självmord, genom att äta ihjäl sig!

berthagenn
1

Ni som är rädda för open får gärna pm:a mig om ni har frågor kring open ❤️

Ni som ser GBP opade som lider eller mår dåligt - anklaga ej endast open. Jag har förstått (och jag själv med upplevt) att man ”fuskar” med mat i smyg nästan direkt efter open. Då blir man dålig. SÅÅÅÅÅ JÄVLA DÅLIG! Man sover inte bra då heller.

Nu ett år senare har mitt gamla beteende brutits och jag är såååå jävla lycklig att jag kan ställa mig mitt på torget och SKRIKA AV LYCKA!!!!

🤪

Djurälskaren87
1

jätte bra Jobbat, har du ngn före o efter bild?=)

berthagenn
0

Har skickat dig ett PM :-)

berthagenn
1

Att raka armhålorna nuförtiden är lite skumt. Innan var min armhåla en fet bulle bara somn jag rakade lätt. Nu måste jag köra berg och dalbana med stor försiktighety annars skär jag mig.

Så roliga konsekvenser man har fått av open hihihi! 😃

Calcifer
0

Jag har gått ner ungefär 55 kilon än så länge, men har 30 till innan jag är nöjd. Gjorde min op i mars förra året. Livet förändras verkligen totalt. Visst att jag fortfarande är överviktig, men nu hänger mina storlek 54 jeans som tusan och jag knäpper inte ens upp dem längre när jag går på toaletten, spänner bara upp bältet och drar ner. 😃

När jag vägde som mest kunde jag inte få på dem överhuvudtaget.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

siamlove
2

Ha ha Bella!Men bullen mellan benen er vel lettare att raka nu😃

berthagenn
3

🤐😂

Att fixa tånaglarna nuförtiden är en ren dröm! 🤪😃

Är torr hela dagen. Behöver inte deo nästan. Innan svettades jag floder redan efter en timme efter duschen på morgonen. Känner mig fräsch hela dagen. Bara det är en supervinst. Mina kläder blir inte så smutsiga nästan. 😎

Att gymma är ett rent nöje idag. Förr så kunde jag inte springa för att smalbenet kändes som det skull ebrytas av. Jäkligt obehagligt. Nu kutar jag runt som en gasell. 😂😎

berthagenn
2

I sommar ska jag gå på en houseparty festival BIG SLAP i Malmö. Jag älskar dansa men har aldrig orkat förr. :( Svettades som en sugga när jag gick 3 meter bara. Och ont i fötterna. Nä, det har varit en dröm…

NU SÅ! 😂

Nu vill jag dansa hela natten lång och shaka min kropp och bara NJUTA av musiken. Som jag längtar! 😃🤪

Mycket nytt som kommer av denna op. LOVE IT!

gummimamma
1

Härligt med nytt liv och nya saken man kan göra!

berthagenn
1

Det är så mycket KUL man har undvikit att göra. Inom mig är jag en glad tös som vill dansa. Nu kan jag ”visa” denna person. Utan att skämmas för min klumpiga svettiga kropp med lösa kläder som var oformliga. Nu har jag et petit tröja med smaljeans i stl 38. ÅHHHHH NI FATTAR VAD GLAD MAN ÄR - I VARJE FOTSTEG MAN TAR!

I a so happy that i feel CRAZY! 🤪

Idag har jag firats mitt livs första Valentins dag. 😍Bara det gör mig gråt mild. Innan fanns inte pojkvän och annat i bilden alls.😎

NU SÅ är det fart på kärringen ah ah hahhahahahaha! 😂🤪

gummimamma
1

Å, vilken livsglädje Berthagen! Jag blir så glad! Känner lite så jag med…

berthagenn
2

Trodde aldrig att så mycket kul och så mycket glädje kan komma i kölvattnet av denna open. Hade jag vetat detta hade jag inte ”väntat” i 10 år. Känner mig litet dum nu att jag var så räddd. Rädd för att inte få äta. Så dumt det låter nu alltså och när man ser det i skrift…. Som en knarkare som skall in på rehab och tvekar före ingreppet.☺️

Helt ärligt har man oftast ett matmissbruk i botten, som man inte vill ”släppa” känner jag. Nu när jag ”släppt” detta så var det inte så farligt som jag fantiserade om. Känner mig så fri från alla mina bojor på kroppen. WIEEEEEE! 😂🤪

Davbjo
2

berthagenn: Du ska nog inte känna dig det minsta dum över att du väntade, det är ju omöjligt att veta hur du hade mått och hur bra operationen fungerat om du gjort den tidigare. Det kan ju vara så att du helt enkelt inte var redo att göra den tidigare och behövde få den tiden på dig!

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

berthagenn
1

#22 TAck MIster!

Att jag skriver på detta forum är också mycket för att inspirerar andra till denna underbara nya värld! Som sagt. När man väl är ärlig mot sig själv och blir så glad så vill man bara stå på ett berg och skrika ut till alla attt göra open! HIHIHI. Så knäpp man är man är. ;o) KRAM!!!

gummimamma
1

# 23 Bara man inte blir en fanatiker som springer runt och predikar om sin "tro" för alla överviktiga… Jag får tänka mig för ibland när lusten kommer att försöka övertala mina överviktiga vänner till att låta operera sig.

berthagenn
1

ooohhhh ja! Jag är mycket noga med att inte trycka ner detta i halsen, detta för någon om är överviktig. Har detta i min närhet också. Vill bara inspirera för de som vill ”ta detta till sig” så att säga.

Jag sjäv vet ju hur jobbigt det var när någon ville vara ”snäll” och ”välvillig” Såjag vet verkligen hur det känns att vara på den andra sidan. Man vet ju om det själv. Ingen behöver berätta för dig hur tjock du är och att du borde banta.

Davbjo
1

#23/#24: Det här med att man blir sugen på att operera sig kommer enligt min personliga erfarenhet automatiskt, och det kan snarare förvärra situationen om det kommer pikar utifrån. För i slutändan är det för sin egen skull man gör det, och om folk tjatar kan fokus flyttas till att man skulle göra det för deras skull.

Jag har överviktiga i min närhet som börjat gå i operationstankar nu när jag berättat om vad som är på gång för min del, och det tror jag är rätta vägen att gå. För väldigt många skulle må bra av att göra denna operation.

Faktum är ju det att våra kroppar evolverat för att anpassas för en extremt dålig tillgång av föda. Att dygnets alla timmar ha tillgång till matvaror från världens alla hörn och i obscena mängder är våra kroppar långt ifrån anpassade för. Jag ser detta som en korrigerande operation som anpassar min kropp efter den verklighet jag lever i.

"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

berthagenn
1

Du har helt rätt.

Faktum är att jag själv blev inspirerard av en bekant som gjorde open. Han var som en jultomte med världens bukhäng. Sen en dag såg jag honom och han hade gått ner ALLLT! Och man såg ju lyckan i att han kunde köpa byxor och slapp använda hänglsen. Jag var inte ”där” än, men  hans glädje smittade av sig. Så jag håller med att det är den rätta vägen att gå.

Davbjo
1

#27: Lustigt nog fick jag reda på en grej idag. En vän till familjen är gravt överviktig, och det har hon varit hela sitt vuxna liv. Hon började fråga lite nyfiket sådär när jag började prata om min planerade operation och hur det kändes, men efter det har vi inte pratat om det.

Idag fick jag reda på att hon skickat ett remiss till Ersta. :)

berthagenn
2

Gud så roligt! Hon skall bara veta hur mycket kul som kommer i kölvattnet.

Själv tänkte jag att - ja nu ska jag ner. Inget mer typ. Var så trött att inte kunna gå på After Work med jobbarkompisar t ex - på en uteservering i centrala Malmö. Fick ju fan inte plats i sätena! Andra stolar av bambu mot kullersten kändes sisådär tryggt. Ja ni fattar. :/.

Nu gör jag ALLT och mer därtill som man inte har tänkt på alls. Som att mina snorkråkor är mycket större nu när man är förkyld. Doktorn sa att även fettet försvinner i bihålorna = större kråkor. HA HA HA. Det var ju en bieffekt som jag inte hade anat t ex. Och 1000 fler såna exempel har man. Ska skriva ner dem sen när jag har mera tid. 🤪

Davbjo
1

#29: Jag har också tänkt på det där, alla grejer man inte hade en aning om när man var överviktig men som blir så extremt uppenbara efteråt.

Jag bestämde mig helt och fullt när jag flög hem från Hongkong i höstas och hade svårt att få plats ordentligt i flygplansstolen. Nu när jag går på bio och behöver backa ner i sätet så känner jag med en ogenerad lättnad att det är högst temporärt. :)

berthagenn
0

Jag kom på mig själv att SPRINGA till bussen litet försiktigt, sen kutade jag som en gasell och kände ju att KROPPEN ORKAR!!!! WIEEE! Dessa små ”upptäckter” gör man hela tiden. Och man blir lika lycklig varje gång.

En annan sak är att jag slutat ”dra” i kläderna för att ”dölja” (trodde jag…) bilringar och att det satt så illa för man var en blobb. Nu sitter allt jättefint. 😉

siamlove
0

Hej gumman!Nu har jag fått min oprasjonsdatum och det er 26/3! Snart er det flytperioden føre!oh vad jag ser fram mot att operasjonen er overstått! Kram!

berthagenn
0

Så roligt! 🙂 Du kommer att aldrig ångra dig!!!!! PROMISE! 

Du kommer ha den bästa sommaren i ditt liv 2014! 😂

PS) Varje gång jag rakar armhålorna tänker jag på ditt inlägg HAHAHAHAHA 🤪