Flytperioden- hunger och trötthet
Jag är schemalagd för sleeveoperation den 19/2, och har blivit ålagd att gå ned lite i vikt innan. Ett helt normalt förfarande, och det är inte så många kilon det rör sig om.
MEN. Jag är konstant hungrig och trött nu! Känner mig gråtfärdig mest hela tiden…
Och funderar på om jag klarar detta. Kommer jag att vara lika hungrig när operationen är gjord?
Logiken säger att jag inte borde vara det, med tanke på att magsäcken kommer att bli mindre och klara sig på lite.
Jag har i alla fall gått ned 40% av det jag skall gå ned, alltid en liten pepp. Men det känns tufft nu!
Så länge du får i dig "för lite" energi, t ex p g a flytkosten, kan du komma att känna dig trött. Även en tid efter operationen kan du känna dig trött - dels p g a att du inte får i dig tillräckligt med näring i början och dels är ju operationen en stor belastning för din kropp. De ständiga hungerkänslorna försvinner efter operationen, då din magsäck kommer att vara så mycket mindre och du blir mätt på små portioner. Visst kan det vara jobbigt precis när man är mitt inne i denna process, men det är det värt!!! Du kommer att få tillbaka energin när du kan börja äta "riktig" mat. Och du kommer att bli förvånad över hur lite som behövs för att bli mätt. Men kom ihåg att äta ofta, för annars kommer tröttheten igen.
Lycka till!
Tack för peppen, gummimamma! Jag ska klara detta!
Håller med gummimamman, detta kommer att gå över!
LOVAR DIG ATT DET ÄR VÄRT DET! :-) Du kommer få ett nytt liv och en helt ny sommar! PROMISE!
När magsäcken är "borta" så produceras inte längre de signalsubstanser som indikerar hunger i samma utsträckning, så din hunger kommer gå ner betydligt.
Jag ska opereras om några månader, och ser inte alls fram emot flytet, men tänk såhär: Detta är sista gången i livet du behöver äta denna smörja. Är det inte värt att må lite konstigt i några dagar för att slippa skiten för evigt sedan?
Om du är som jag så är det inte första gången du äter pulver, så tänk vad skönt att slippa det helt sedan.
Och om du är redo att opereras och verkligen vill är det klart att du klarar det. Det är bara att köra på, se inga andra alternativ, svälj smörjan så snabbt det bara går, drick lite vatten efteråt och gå vidare.
Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee
Skrev i en annan tråd också, det finns alternativ till nutrilett och modifast etc.. tex diet protein och diet shake från Svensk hälsokost. urgott! Sen har kelda soppor som inte innehåller mer än 60-80kcal/100ml.. också mycket goda ifall man vill få smaken av mat.. Jag har gått på flyt nu i några dagar och känner att detta fungerar för mig! Jag skulle aldrig palla nutrilett och modifast.. Det jag äter nu innehåller dessutom mindre eller lika mycket kcal/portion och har samma innehåll av närigsämnen.. bara mindre fett och kolhydraten och mer protein :)
Lycka till =)
theresefjellstrom.blogg.se - gbp blogg
Hej på er alla :)
jag går på flyt fram till den 10/2 då jag ska opas på shalgrenska för en sleeve. 5kg måste jag gå ner..och Nutrilette 5 påsar fördelat över dagen..och massor av vatten och kaffe utan mjölk och socker..Men DET går utmärkt bra, såå jag är taggad nu..och väntar in min opdag nu..
hur går det för er andra??