Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett08-opererande-kliniker
Läst 9975 ggr
Regnstorm
4

Viktgränser för operation via landstinget

Hej!

Jag undrar vad det är för viktgränser för att få en viktoperation bekostad av landstinget. Jag bor i Västra Götaland, har BMI 35 och är mest intresserad av Sleeve.

suneeva
5

Jag vet inget landsting som gör sleeve. Men om man gör det via cftk så är gränsen 30 bmi. Jag tror att landstingen har 40 bmi som gräns för deras gastric bypass. Jag hade själv 35 bmi när jag gjorde min sleeve. Jag hade aldrig fått en op via landstinget för jag ansågs inte tillräckligt fet.

Regnstorm
0

Är du nöjd med din Sleeve, suneeva?

Hur mycket har du gått ned?

Är du nöjd med bemötandet hos CFTK?

Ladyninjas
3

Viktgräns för VG Region är 40 och de gör inte Sleeve, endast GBP. Har du Diabetes eller annan medicinsk påbackning kan du eventuellt få GBP bekostat via VG-Region om du har BMI över 35.

Regnstorm
2

Tack för ditt svar, Ladyninjas. Det lutar åt att gör en Sleeve privat och betalar själv.

Linsen11
0

Jag bor i Stockholm och får min Sleeve betald. Ska opereras på Ersta diakoni.

suneeva
2

Jag är oerhört nöjd med min sleeve. Jag mår super och har gått ner sakta men stadigt. 18 kilo på sex månader. Har gått från bmi 35 till 30.

nychans
1

Jag har fått beviljad sleeve inom Västra Götaland. Men det är svårt….visseligen så har jag diabetes och högt blodtryck,

mitt BMI är 35. De sade,att om jag inte hade Diabetes och högt blodtryck så hade jag inte blivit beviljad denna operation.

ska börja flyta 24/2 i två veckor..de vill att jag ska tappa 5kg. Tappar jag mer,är det bara bra..

såå alla har olika förutsättningar för att få sin sleeve igenom Landstinget..men det är ju GBP som är den dominerande op metoden idag. och det görs på sjukhus med,  båda görs på Östra och shalgrenska,jag ska göra min sleeve på shalgrenska.

så det känns skönt,att nu får man en nystart snart :)

ha det gott alla!🙂