Det bästa jag har gett mig själv
Att vara fet, det är en förbannelse. Att aldrig känna sig fin eller omtyckt, att alltid känna sig klumpig och i vägen. Det är precis vad jag har gjort sedan jag har varit liten. Som överviktig har jag alltid känt mig onormal då jag alltid har varit omringad av smala människor, jag har försökt banta väldigt länge men inga långvariga resultat har uppnåtts, just därför ska jag göra en gastric bypass. Jag gör detta för att det är min sista utväg till ett normalt liv. Jag har precis börja levt mitt liv och jag vill leva det med glädje inte med motgångar och sorg..
Hur var det att göra en GBP? Hur mycket gick ni ner? Jag ska snart få göra min operation och det kommer nog vara det bästa jag har gjort för mig själv.
† Min portfolio: http://ebphotography.portfoliobox.me/ †
Hej, jag har aldrig ångrat att jag opererade mig! Det enda jag ångrar var att jag inte gjorde det 10 år tidigare!
Men glöm inte att ALLT blir INTE bättre för att du blir smal!
Så bara du vet om att du fortfarande bekymmer/problem kvar, även när du är smal för du är fortfarande samma människa på insidan.
Men du kommer att växa som person, och livet blir bättre!
Lycka till!
Elizabeth
Elizabeth56
Hej!
Jag opererades 23 september i år och jag har inte ångrat mig alls. Jag var på gränsen för operation (bmi 36).
Jag har hittills gått ner 20 kg och har ca 20 kg kvar att gå ner. Det är väldigt individuellt hur mycket man tappar och hur lång tid det går.
Det bästa är min "nya" inställning till mat. Jag kan inte längre trycka i mig mat, det är fysiskt omöjligt.
Skriv gärna om du har några frågor.
Kram
Jag opererades för tre år sedan. Tiden runt operationen (veckorna innan och efter operationen, när jag skulle gå på flytande) var jobbiga. Framför allt tiden efter operationen. Men när jag kunde börja äta tillräckligt med fast mat kom orken tillbaka. Sedan har jag mått helt underbart. Min startvikt var 122 kg. Nu är den 69 kg. Jag har fått ett helt annat liv, där jag orkar och kan göra så mycket mer än vad jag kunde förr. Och jag VILL göra mer än förr. Mitt självförtroende har blivit bättre, så jag vågar göra saker som kändes skrämmande förut. Alla bekymmer försvinner inte med operationen och de tappade kilona, men livet förändras definitivt. Man får en annan energi, som man kan försöka använda till att bekämpa sina bekymmer. Livet är en kamp, om man så är fet eller smal. Men det kan vara lättare att fajtas om man slipper släpa på en massa vikt.
Lycka till!
Jag känner att operationen bara kommer leda till positiva saker, även fast man inte ändras på insidan så kommer jag ändå bli förändrad, jag kommer nog uppskatta livet så mycket mer än vad jag gör nu.
Jag uppskattar livet nu som bara den! Har ett helt NYTT LIV med såååå mycket roligheter och glädje! Kroppen är inte ivägen mer! WIEEEE!
YOU GO GIRL! 😃
Jag ska också operera mig i början av -14.. Känner mig orolig inför op dock :-/
Äsch, inget att vara orolig för! Det kommer att gå så bra. Tänk positivt och försök att inte oroa dig i förskott för något som kommer gå skitbra! Jag oroade mig så innan min op. Efter open gick jag hem och tänkte; vad det inte värre än så? :-) Kommer gå skitbra!!!
Tiden under flytet både innan och efter op var väldigt jobbiga tyckte jag men helt klart värt det. Opades maj-12 och vägde som mest 143 kg, nu väger jag 81-82 kg. Har ca 9-10 kg kvar men är mycket nöjd där jag är nu med. Ångrar absolut inte open utan den har förändrat mitt liv till det bättre, hade aldrig klarat av att jobba eller ens plugga färdigt om jag inte gjort den, så långt självförtroende och självkänsla hade jag.
Men resan har inte varit lätt, fysiskt har jag aldrig mått bättre men förra vintern åkte jag ner i en depression som heta duga och jag tror det till en stor del hade med open att göra. Sen kan jag fortfarande inte se den skillnaden som bör synas när man gått ner 60 kg utan jag mår fortfarande dåligt vissa dagar när jag tar foto på mig själv eller står framför spegeln.
#8 Det kan ta lång tid att få hjärnan att förstå vad som hänt. Den är så van vid den där tjockisen från förr, och van vid hur man var förr. Att man blivit en annan både invändigt och utvändigt tar tid att vänja sig vid. Men lite i taget så vänjer den sig! Hjärnan behöver tid. Se på dig själv i spegeln ofta. Och försök verkligen se allt det positiva och gläds över det. När du ser på det som är mindre positivt, så som häng och bristningar, försök att hitta någon fin tanke om dem med. Inte alltid så lätt, men det är viktigt att försöka hitta det positiva i allt och acceptera det som är mindre bra.
Imorgon ska jag på en föreläsning om gbp vilket jag förmodar att alla som ska göra operationen måste göra innan självaste open? Hur lång tid tog det från självaste föreläsningen till ni blev opererade?
Gbp skola! Den ska jag gå den 9/1, min läkare sa att väntetiden är kort där jag ska op:as. Att det bör bli senast februari :-) Hoppas du har samma tur.
Ah kul! Vet bara att jag får min op inom 3 månader och är på månad 2 så den bör komma snart! :-)
Jag fick träffa läkaren samma dag som vi var på gbp-möte eller "skola" eller vad det ni kallas och då fick jag även min op-tid.
Jag fick också träffa kirurgen samma dag och blev då samtidigt godkänd för operation :)
Okej, jag fick aldrig träffa någon :/
Eftersom jag inte fick träffa kirurgen/läkaren så börjar jag bli väldigt orolig över om jag får en operation eller inte. Kommer gå under om jag inte får en..
Jag ska göra en GBP på Ersta Diakoni i Stockholm nu i vår, var på all information och så för någon månad sedan, träffade kirurgen förra veckan.
Så länge man uppfyller BMI-kraven (jag har 45 idag) så ska det i regel inte vara några problem skulle jag tro. Ligger ditt BMI över "rätt" värde så tror jag inte du behöver oroa dig alls.
Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee
Mitt bmi ligger på 41. Skulle till kirurgen i onsdags men han var sjuk!
Om du inte har andra, allvarliga problem (så som hjärtfel eller liknande) behöver du nog inte alls oroa dig för huruvida det blir operation eller ej.
Ofta kan man få vara med och bestämma själv vilken operation man ska göra. Har du inte magproblem och äter omeprazol redan idag så skulle jag rekommendera Sleeve Gastrectomy, den ville jag göra, men jag äter omeprazol redan, så det var inte rätt för mig.
Så för min del blir det en GBP, och det är jag nöjd med.
Men som sagt, oroa dig inte för att det inte ska bli operation, på mitt informationsmöte satt det folk med diabetes, IBS och en massa annat, och alla gick vidare i processen. Det kommer gå bra!
Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee