Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett: 09-allmänt
Läst 1599 ggr
[JRock]
0

Längtar och vill, frågan är inte OM utan NÄR!

Jag har funderat på en viktop i flera år men inte riktigt varit klar med tanken än. 
Nu är jag klar både med tanken och mitt viktjagande, jag ska göra en op oavsett om jag ska ta ett lån el om jag får den betald!!
Bara det beslutet gör mig lycklig!
Jag ligger just nu på ett BMI på 34.1 men jag kämpar (helt sjukt ju!) för att gå upp ngr kg och trilla över 35.
Jag har varit på konsultation på cftk som i princip rakt av godkände mig för en sleeve om jag ville, och en GBP om jag verkligen låg över 35. Han tittade på mig som att jag inte såg ut som en tjockis som absolut kan väga så jävla mkt!

På vårdcentralen träffade jag en kvinnlig läkare som skrattade högt å länge när jag berättade om mitt ärende, jag kände mig mkt kränkt och ifrågasatte hennes skrattande….
Hon synade mig uppifrån å ner å sa att jag omöjligt kan väga så hiiimla mkt för mkt.
Fan va less jag blir.
Jag har kämpat med min vikt heeeela mitt liv, alltid känt mig tjock och alltid varit "den där runda tjejen". Varför måste jag nu insistera på att jag är tjock?!
Galet.
Efter att jag berättat hela min historia skickade hon iaf en remiss till Ersta, hon skrev BMI 36 och uppmanade mig att gå upp till det tills dess att jag blev kallad!

Åh vad svamligt det blev, men ni som är i samma sits, ni som nyligen el tidigare gått igenom detta, ge mej tips å råd, pepp och era fina tankar!
Jag vill göra detta NU NU NU, sådär som det är när man väl fattat ett beslut.
Tack!!

suneeva
0

Jag gjorde en sleeve på cftk med ett bmi på 35. En sleeve har inte de nackdelar som en bypass har. Jag kan varmt rekommendera det. Jag fick betala ut egen ficka och det var värt varenda öre.

Lycka till

[JRock]
0

Åh ok!
Berätta mer om cftk, hur funkar det hos dom? Hur lång tid tar op?
Hur länge får man ligga kvar? 
På konsultationen sa dom att dom tar hand om en upp till 3 år efter OP?
Hur gjorde du med finansiering? Tog du ett privat lån?!
Många frågor, kommer säkert ännu fler sen!
Tack för att du svarade!

Elizabeth56
0

Hej, jag var också "för smal" för att få min operation via Landstinget så jag tog en lån och gjorde min op. på Cftk i Stockholm.

Jag har aldrig ångrat mig. Fick stanna kvar 1 natt hos dem på sjukhuset, sen hem! Lite för kort tid tycker jag!

Men att de "tar hand om dig" i 3 år är inte sant!

Man träffas först 1 gång efter några månader sen efter 1 år, och efter det får du fylla i frågeformulär som de skickar till dig!

Nu beror väl detta på var du bor också, jag bor i södra Sverige så det blir långt o dyrt att åka till Stockholm så ofta!

Men att få tala med deras dietist i början var inga problem, så där funkade det väl hyfsat.

Men jag har fått ganska mkt problem med "magsår" efter op. och när jag skrev upp till dem om detta fick jag ingen hjälp från dem, detta fick jag lösa själv.

Så lycka till!

Elizabeth56

[JRock]
0

Oj ok, det låter ju inte bra? Jag fick oxå höra att som följer en i 3 år efter op…
Gjorde du en sleeve el GBP?

sarahbg
0

Jag hade precis BMI 35 när jag skickade min Egenremiss.

Blev opererad i Ljungby nu i september. Jag rekommenderar dig till att skicka en Egenremiss om det är en gastric bypass som du vill göra.

Skicka gärna privat meddelande om du vill ha tips och råd :)