Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett09-allmänt
Läst 1880 ggr
[CaneCorso]1
2012-07-17 00:49
0

Ny här.

Hej.

Jag har en fråga, hur "kvalificerar" man sig till operation? 
Kostnader?

Jag är 21 men har sjukt svårt att gå ner i vikt, har ett BMI på 32.6 varit överviktig ett bra tag, och jag blir riktigt deppig över det. Och pga deppigheten så blir jag aldrig motiverad till att gå ner. Har även mycker sömnproblem, rastlöshet i benen osv. 

Jag vill genomföra en operation, men hur går det till?

RosaKiwi
2012-07-17 01:54
0

Hej opch välkommen!

Man måste ha ett visst BMI för att få open. Hur högt beror lite på vart du ska göra den. Vissa har gränsen på 35, andra på 40.

Får jag fråga vilket sjukhus du hade tänkt dig?

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

[CaneCorso]1
2012-07-17 13:05
0

Vet inte vilket sjukhus, jag har precis skrivit till min läkare om detta. 
Kanske inte jag platsar om jag har bmi 32.

ingann
2012-07-17 17:09
0

Det jag har hört av läkarna så är det BMI 35+ som blir beviljade en op. Ligger man lägre så brukar det vara speciella skäl som tex diabetes, artrit osv som kan kvalificera till en op.

Annars är det nog bara CFTK i Stockholm som utför sleeve (man får en lite större magsäck kvar än efter en gbp) som gäller. Där kostar det runt 100 000 kr att opas men de har möjlighet till avbetalning.

Fillin här på viktoperation har gjort den och vet nog lite mer:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Fillin
2012-07-18 08:14
3

Japp… här är jag :)

Lånade pengar CFTK rek ett kreditinstitut… 1260:- i månaden i 10 år…PHU! vad mycket och länge, men för mig är det värt det.

CFTK har en gräns på BMI 30.0, och opar mest sleeve, det betyder att de kapar av 2/3 av magsäcken och kvar blir ett rör som klara 2,5 dl mat ELLER dryck. Jag har inte haft några medicinska komplikationer men har så svårt att få i mig allt, kan väl sammanfatta det hela med att jag är i stort sett alltid illamående efter måltid. Men det blir efter hand bättre o bättre. Och trots detta ångrar jag absolut ingenting… tvärtom :)

Opades 27 Mars 2012, så nu har det snart gått 4 månader.

Hör av dig om du undrar över något mer.

//Tina

roxanna85
2013-10-20 18:27
0

fillin  jag funderar på att operera mig på cftk, verkar ju vara den som mest opererats sig på. kan man välja doktor? vilken hade du? fick du vänta länge?