Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett12-presentationer
Läst 2258 ggr
Pytteliten
0

Här är jag!

Eftersom jag är ny här tänkte jag presentera mig lite kort! "Heter" Pytteliten här, men namnet stämmer tyvärr bara på längden Skrattande. Jag är 42 och har varit överviktig hela mitt vuxna liv. Efter 3 barn har det smugit sig på ännu fler kilon vilket innebär att jag i nuläget bär på sisådär 35-40 kilos övervikt. Dumt! För ett antal år sedan tog jag mig ner till normalvikt genom en superstrikt tid med Cambridgekuren. Och efter det upp igen till utgångsvikten plus 7 kg Gråter.

Jag har i 5 år ätit LCHF vilket jag mår mycket bra av, men det är svårt att i alla sammanhang hålla sig på den vägen… Dessutom tillhör jag den grupp som har allra svårast att gå ner, oavsett metod, d v s kvinnor över 40 som tidigare jojobantat. Jojo, så är det!

Jag har alldeles nyligen kommit till insikten att jag inte kommer att kunna gå ner i vikt på egen hand. Eller möjligen ner för att sedan gå upp igen… Känner att mitt missnöje med min kropp handikappar mig i vardagen, så jag har många anledningar att ta tag i det här! Har inte badat offentligt på många år, trots att jag älskar att bada och simma, orkar inte gå så mycket som jag skulle vilja med mina hundar, hatar att se mig själv på bild o s v.

Så just nu lutar det åt operation. Jag hoppas att jag ska få hjälp här att fatta ett definitivt beslut!

lena.lindberg68
0

Tänkte du kolla läget om du har kriterie för att få en landstingsbetald operation?

Eller funderar du på en operation privat?

Står lite om kriterie för att få en landstings operation här =

sv.wikiperdia.org/Wiki/Gastrisk_bypass

[AnnikaOhlsson]
0

Hej och välkommen hit!

Känner igen det där med att bada och simma! Älskar det, men gör det sällan. Jag brukar bada på somrarna på campingen där jag har min husvagn. men bara där ingen annan är, eller sena kvällar så ingen ser mig. Inte mer än de två tre kompisar jag badar tillsammans med…

Men jag hoppas att det kan bli ändring på det nu till nästa sommar? Vi får väl se?

Om du vill kan du fråga oss om "vad-som-helst" vi har tillsammans ganska stor erfarenhet av både positiva och negativa saker ang. operationers vara och icke vara.

Lycka till med vad du än bestämmer dig för!! Glad

Kram

[Wiveka]
0

Välkommen hitSkrattande

Det finns inga dumma frågorFlört

Pytteliten
0

Några pengar har jag inte, så det är landstinget som gäller om det ska bli operation. Mitt BMI ligger på 37 någonting i nuläget. Jag medicinerar sedan många år mot högt blodtryck och har tyvärr en genetisk disposition för hjärtinfarkt från pappas sida… (både pappa och farfar dog vid dryga 50 av hjärtinfarkt Rynkar på näsan). Så jag borde falla inom ramen.

lena.lindberg68
0

Lycka till med ditt beslut.

Tror oxå du faller inom ramen för operation..

Tänk bara på att det är långa köer, upp mot 3 år, så att du inte blir besviken på den långa väntetiden om du bestämmer dig för att söka remiss..

Kram

[AnnikaOhlsson]
0

Tyvärr beror det ju även på vilket landsting du tillhör… men som sagt så bör du falla inom ramen…

För min del var det heller aldrig aktuellt att betala operationen själv, jag hade aldrig haft råd till det!

Nu hade ju jag ett BMI på 54,5 så jag hamande ju "lite" högre upp i skalan. Men det är ju ingen garanti att man blir godkänd för det!

Pytteliten
0

Jag bor i Östergötland. Har förstått att dessa operationer görs på löpande band här, och att vårdgarantin på 3 månader gäller. Men just nu läser jag på och försöker få en så klar bild av för- och nackdelar som möjligt!

Har en granne som är operarad. Hon är väldigt positiv. Har fått ett nytt liv efter operationen. Hon har lovat att svara på alla mina frågot. Jag har även en annan bekant som är operarad som jag ska prata med. Och så er Skrattande.

Mimmsi
0

Lycka till! Min remiss skickades i november och min OP blir av någon gång nu i höst. Men det är visst olika väntetid i olika landsting.

suneeva
0

Gå in på www.cftk.se och läs vad dom kan hjälpa dig med. Själv har jag gjort en "sleeve" där och det var mitt livs bästa beslut. Livet har vänt och jag är med i leken igen efter att ha tappat en stor del av min fetma så nu kan jag rida som vanligt igen.