Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett11-i-väntan-på-operation
Läst 2935 ggr
[Dimba]
0

Remiss skickad! (Frågor!)

I Fredags var jag hos min läkare och ordnade så min remiss nu blivit skickad :) Det är många känslor på en gång men också en massa frågor som poppar upp! Jag hoppas att ni kan svara på de flesta frågor så jag kan lugna ner mig lite grann.

Jag kommer bli opererad på Kalmar sjukhus! :D

Hur långt efter remissen skickats kommer jag få prata med kirurgen om jag blir godkänd osv?

Hur gör jag med vårdgarantin? När ska jag ringa om den, vad ska jag säga och Vem ska jag ringa om vårdgarantin?

Hur länge fick ni som op:ades i Kalmar vänta från skickad remiss till själva operationen?

Dessa frågor snurrar konstant i mitt lilla huvud. Jag är rätt duktig på att stirra upp mig över otroligt Små saker, så ni kan tänka er hur nervig jag är nu över denna stora grejj! Men trots att fjärilarna i magen känns ibland som små gorillor som hoppar runt i magen ibland (konstig liknelse jag vet haha xD), så är jag otroligt redo för detta. Jag känner mig mogen nog för att klara av detta och jag vill verkligen lyckas med min viktnedgång. Med den stora övervikt jag har så har jag "tur" att jag inte har större problem än min Diabetes typ 2. Som jag längtar efter att bli av med också.

Jag är så rädd för hur det kommer gå med allt. Nu är jag nervös över vad kirurgen kommer säga. Jag kommer bli så totalt förkrossad om läkaren säger nej :( Men vi får hålla tummar vi har att det går vägen för mig nu :) Vore så otroligt tacksam om ni kunde svara på de frågor jag nämnt och ni får gärna lägga till något som ni tycker  jag behöver veta!

Vi hörs!

//Rebecka <3

cia70
0

hej jag vet inget om kalmar men när mina ev remisser skickas från läkaren på vårdcentralen till i ditt fall antar jag kirurgen obestiaskliniken så brukar jag efter tre veckor höra av mig dit om inte de redan har hört av sig för att bekräfta att remissen har kommmit och du är inbokad för ett första samtal. om du ringer dit efter att du inte har hört ifrån dem på dessa tre veckor. så är huvudsyftet bara att kolla att inte remissen har kommit på avvägar och att allt är som det ska. men när du blir kallad till ett första samtal och de då slår fast att du ärbberättigad till operation nämner du bara att du vill åberopa vårdgarantin och kan tänka dig vård på annan ort om så blir fallet.. jag vill bara varna för att de kan kräva att du ska gå åå någon form av diet innan operationen eller att du måste ex varar rökfr i sex mån innan operation dessa månader eller kurer måste då avslutas innan vårdgarantin börjar räkna.

döm inte allt du ser

tro inte allt du hör

säg inte allt du vet  kram cia

Simben
0

Hej dimba! Jag undrar bara hur det har gått? Har själv skickat en Egenremiss till Kalmar i förra veckan och undrar lite om du fått din op än eller tid till den? Har du behövt åberopa vårdgarantin? De jag pratat om på vc och kirurgen har sagt att jag inte behöver det. Att det inte är så långa köer men vill gärna veta om det är sant eller om de bara inte vill jag ska åberopa den sen. Så hur går det för dig? Är det sleeve eller gbp du vill göra? Hur lång tid efter remissen fick du en tid? Pernilla