Från fetto till smals
Våren 2013 sökte jag hjälp på vårdcentralen i min stad. Då visade vågen 105,5 kg och botten var nådd. Många kanske tänker att det var väl inte såå himla mycket, men för mig var det av stor betydelse. Varje dag vaknade jag och tankarna fylldes av min vikt. Jag har bantat hela mitt vuxna liv, dvs från 18 års ålder tills ifjol då jag skulle fylla 50 (!!!) Tillbaka till Vårdcentralen; besöket blev en katastrof - den hjälp jag fick var att jag skulle motionera mer i kuperad terräng och äta fisk tre gånger i veckan……..jag gick därifrån med tårarna rinnande. Vad trodde de att jag sysslat med de senaste 20 åren…… Det var här jag bestämde mig för att kontakta Sophiahemmet och jag fick kontakt med underbara syster Gunvor. Jag fick frågan; När vill du komma? Mitt första besök blev den 12 juni 2012 där vi diskuterade en ev OP…….beslutades att jag skulle göra en Gastric by pass den 2 juli. Dagen kom och jag var jättenervös, men OP gick jättebra, men jag blir alltid sjuk efter sövning så jag fick stanna en dag extra. Livet efter OP har inneburit att jag är en ny människa, jag älska mig själv - mina barn har fått en gladare mamma, min man en ny fru!!! Jag gick ner 40 kg på mindre än ett år - från klädstorlek 48-50 till 36-38. Visst har jag dumpat en och annan gång men då har jag ofta ätit för fort och visst finns det mat jag inte kan äta - MEN det är värt alltihop! Jag önskar alla lycka till som går i funderingarna på en GBP. Kram!