Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett14-efter-operation
Läst 1366 ggr
Katti
1

Ett år efter operationen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 12 juni förra året gjorde jag en GBP. Här tänkte jag sammanfatta lite vad som har hänt och hur operationen har påverkat mig.

Till att börja med har jag gått ner 30 kg (lite drygt till och med!) av de dryga 40 jag ville gå ner. Det gör skillnad vill jag lova, mer om det nedan!

När det gäller maten och ätandet så blir det givetvis förändrat. Lange höll jag mig till att äta varannan timme enligt rekommendationerna, men för ett par månader sedan la jag ner det. Det gjorde jag för att jag inte mådde bra av det, varken fysiskt eller psykiskt. Jag var ofta lös i magen, så passa tt det blev ett problem i sociala sammanhang, och jag kände att ätandet började bli lite av en mani "jag måste äta, vare sig jag vill eller inte" (ungefär som förut, fast tvärtom!). Desssutom stod jag mer eller mindre stilla i vikt månad efter månad, trots att det fanns en hel del mer att ta av. Att få höra att "Du har ju gått ner så mycket, ska du inte vara nöjd" är inget kul när man just har gått från fetma till övervikt…

Sedan jag började lyssna på kroppen och äta när jag är hungrig och låta bli när jag inte är det tickar vikten på neråt igen och jag mår bättre på alla sätt. Nu är det absolut inte så att jag rekommenderar alla opererade att strunta i råden man får. Detta är en problemlösning jag provade efter 10 månader som har fungerat för mig!

Även mentalt är det stor skillnad. Jag rör mig och uppträder med ett helt annat självförtroende nu än innan! Helt klart blir man annorlunda bemött, men hur mycket som beror på att man väger mindre och hur mycket som beror på den egna inställningen är så klart omöjligt att veta.

Jag har aldrig dumpat. Det kan ju så klart vara både bra och dåligt, men mest är jag glad för det. Lite läskigt kan jag uppleva att det är att göra en operation som utan att man vet varför kan innebära så olika saker för olika personer, utan att man vet varför. Jag tänker framför allt på de som dumpar väldigt lätt och som inte kan förutse när det kommer att hända. Det måste vara jobbigt…

Jag kommer säkert på mer att skriva om, men det får komma varefter i tråden! Fråga gärna om ni undrar over något!