Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett14-efter-operation
Läst 4078 ggr
Mimmsi
1

Tappa hår efter GBP?

Hej alla ni som gjort GBP..jag har en liten fundering!

Jag har hört (och sett) att många tappar stora mängder hår efter GBP. Är det något som de flesta gör eller?

Jag är lite orolig då jag själv inte har det mest tjocka hårsvallet redan som det är….

Djurvänner
0

Jag har ej gjort det.

Mimmsi
1

Skönt att höra, hoppas att jag inte heller kommer att göra det!

Djurvänner
1

Det är sällsynd det här med att tappa hår vad jag vet.

camillian
1

Hej. 🙂

Jag har inte gjort operation än, men är på väg dit. Operationen är planerad till den 9/9.

Vad jag har förstått så sätts kroppen i ett svältstadie efter operationen, och det är olika från person till person hur mycket man tappar hår, eller om man tappar. I svältstadiet så koncentreras kroppens krafter inte på håret eller naglarna så dom blir vad jag förstått lidande. Men bara för ett tag. 

Jag tror man kan hjälpa håret och naglarna med extra D-vitaminer eller andra preparat (oftast dyra), men ibland så hjälper inte ens det.

/Camilla

Calcifer
2

Det är inte sällsynt att tappa hår efter en kraftig viktnedgång, oavsett om man gjort en operation eller inte. Det finns olika preparat som "ska" hjälpa mot det men finns inga medicinska forskningar som stöttar detta. Dvs. Fungerar det så kan det vara för att du äter medicinen eller så är det för att du helt enkelt inte tappar så mycket hår.

Dock tappar man bara hår under den period man går ner snabbt i vikt. Efter ett år ungefär kommer det börja växa ut igen och man får tillbaka det hår man tidigare haft.

Jag tappar vansinniga mängder hår. Får en rejäl hårboll varje gång jag borstar håret, och det är inte ovanligt alls. Dock är det lite beroende på vad man har för hårtyp hur pass mycket det syns. Jag har tjockt hår. Många hårstrån och tjocka hårstrån. Det syns inte alls på mig, trots att jag tappar hår mest hela tiden (hittar hårstrån överallt, bara att dra handen genom håret medför att jag drar ut en mängd).

Det är väldigt individuellt och går inte att säkert fastställa hur det kommer te sig för varje person. Vissa tappar mer hår och andra mindre. På vissa syns det mer och på andra mindre.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Elizabeth56
0

Hej, jag tappade en hel del hår efter min Op Sleeve så det gäller att äta B-vitamin, kanske man t.o.m ska börja med det innan operationen, jag ska äta B-vitamin livet ut nu efter op enligt min läkare.

Men man blir ju inte flintskallig, och det mesta håret har kommit tillbaka sakta men säkert.

Elizabeth56

[Wiveka]
0

Jag tappade massor med hår ca 6 månader efter op.

Nu är det fyra år sedan och allt hår kom tillbaka efter ca ett år.