Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett09-allmänt
Läst 3046 ggr
IaMiaMaria
0

Funderingar om GBP

Jag är en tjej som har kämpat med min vikt i många år, jag har två gånger lyckats gå ner en hel del, men nu igen är allt tillbaka och jag blir så less på mig själv. Så nu har jag börjat fundera på GBP.

Så jag tänkte höra med er som gjort den.

- Minskar suget efter mat dvs hungerkänslorna?

- Blir man mindre sötsugen, eller är det bara förmågan att äta som minskar?

- Om man har problem med dumpningar, sitter de i resten av livet då eller är det en period efter op?

- Kan man någonsin äta vid sociala sammanhang då man får i sig högst 1 dl, eller hur gör ni då?

- Hur har ni mått psykiskt efteråt, har läst att det är vanligt med depressioner.

Tacksam för svar.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

suneeva
1

Om man gör en operation som heter Gastric Sleeve istället så har den mindre biverkningar. Ingen dumpning, ingen risk för tarmvred, mindre risk för vitaminbrist. Man tar bort ca 80% av magsäcken och där finns ett hungerhormon som även den tas bort. Man upplever mycket mindre hunger och sockersuget försvinner. Jag har gjort denna operation och den är helt fantastisk. Hör av dig till www.cftk.se och lär dig mer. Lycka till.

Kirre14
1

Hej

Jag är opererad sen 7 månader tillbaka och jag hade samma funderingar innan operationen.

Jag vägde 136 kilo då jag första gången var hos läkaren och funderade sedan på operationen av och till i 3 år.

Jag har inga problem att äta vid sociala sammanhang som du kallar det, äter lite av allt och gör ingen stor grej av det, jag äter för att leva inte lever för att äta längre.

Man äter som en liten,liten tjejportion, det brukar vara normalt en tid efter operation att äta 2-2,5 dl mat.

Ser till att äta riktigt bra mat istället för skräp med fett och socker i som ofta är smaksättning i snabbmat.

Idag har jag inget sug efter sådan mat och hungerkänslorna har klart minskat efter operationen.

Om man bara ser det som negativt att inte kunna äta större mängder mat efter operationen så råder jag nog till att inte göra operationen, dumpningen ser jag som ett verktyg, du äter inte för mycket då du vet att du mår dåligt av det, jag har dumpat 2-3 gånger direkt efter operationen då jag inte visste exakt vad jag skulle må dåligt av.

Nu till det positiva, gått från 126 kilo då jag beslutade mig för operationen, 116 kilo vid operation efter 2 veckors flyt period, väger 82 nu, blodtrycket är normalt, hade ofta huvudvärk innan och det har helt försvunnit. Tränar och kan röra mig utan massa värk i leder.

Jag skulle aldrig råda någon att göra operationen, det är ett verktyg men du måste själv vara motiverad och göra jobbet själv.

Lycka till i ditt beslut.

Muffi
2

Hejsan!

Jag instämmer helt med Kirre 14 här ovan..

Själv opades jag den 10 april i år.

Jag har precis som du gått upp o ner under många år.

Min vikt vid tiden för remissen var 126 kg. Då hade jag fått diabetes 2. men hade redan högt blodtryck som var på väg uppåt trots medicinering. Har även artros i framförallt mina båda knän. Orkade ingenting o var ofta deprimerad.

Vägen fram till op hade jag mkt av dina funderinagr o även rädsla för ev saker som skulle gå fel. Men jag fick bra information o det är sant.. Open är ingen genväg som bara tar bort allt sötsug o matsug.. Du måste se den som ett verktyg! Om du inte riktigt känner det innan din ev op så blir det fel tror jag. 

Visst finns det risker.. Det finns det vid varje op man ev måste göra.

Jag träffade en tjej som genomgått denna op 6 mån före ett av mina samtal innan jag fick godkänt för min op. 

Hon har gått ner massor men har tyvärr fått komplikationer nu ca 1½ år efteråt. Men det är ändå bara en av de alla jag hört om runt ikring mig som genomgått detta. Men jag fick mkt bra info innan så jag hade alla chanser att tänka igenom o fråga både läkare, sköterskor o dietist om råd. De var alla ärliga o informerade om allt på ett mkt bra sätt. Så den dag jag slutligen bestämt mig så var jag trygg i mitt beslut.

Nu är det bara snart 3 mån sen jag gjorde min op, men det är det bästa jag gjort!! Jag orkar röra mig o har sakta börjat träna upp mina "icke-befintliga" muskler igen. ;) Men vartefter kilona rasar o kläderna blir för stora så växer min självkänsla dag för dag!

Jag har dumpat ett par ggr men bara genom att jag ätiti för fort o då lite för mkt.. 

Visst får jag sötsug ibland men det kan räcka med ngt litet.. Ev en bit mörk choklad. Suget efter chips o snacks el mkt sött borta! Om saker jag testar är föör söta så mår jag illa .Så äter du som du ska så försvinner dumpningarna  med tiden.

Jag äter ca 2 dl stora portioner. Och är jag ute o äter så har jag fått ett litet papper el kort jag kan visa upp. Där står det vad jag genomgått o då kan jag be om att få tex en barnportion istället. De flesta ställen brukar tycka det är ok. är jag hos el med vänner så äter jag det jag känner jag orkar el vill ha i min takt. Det är ingen som reagerar på det!

Men det viktigaste tror jag är att du är psykist förberedd o inställd på att open är ett verktyg till viktnedgång! Att det är en livslång omställning av dina livs o kostvanor. När du känner att det är ok så är det en fantastisk väg till viktnedgång o välmående.

För mig så var valet med en GBP ngt av de bästa saker jag gjort i mitt liv!

Lycka till! :)

Elizabeth56
1

Hej, jag har gjort en Gastric Sleeve för 4 år sedan, och har inte ångrat mig någon gång.

Tror nog att jag töjt ut magsäcken, för jag kan äta mer nu än vad jag gjorde första året efter Operationen.

Hungerkänslorna minskar, men man får ändå tänka sig för vad man äter för sötsuget fortsätter om du äter dålig mat.

Jag hade ex gått upp 10 kg efter 3 år, så då fick jag skärpa till mig igen, så nu ligger jag på + 6 kg från då jag vägde som minst

Vid operation vägde jag ca 95 kg och som smalast efter vägde jag 64 och nu håller jag mig runt 69-70

Vid fester mm skippar jag bröd, pasta, potatis och tar väldigt lite av allting, och går jag ut o äter tar jag sallad och äter långsamt då får jag i mig ganska mkt. Ju tyngre mat desto mindre kan du äta. Kött blir jag väldigt mätt av, och kan då bli jättetrött efter maten.

Så jag hoppas du fått lite svar, det enda jag ångrar med detta är att jag inte gjorde det 10 år tidigare, jag har inte haft mer psykiska problem efter min operation, men man måste ju veta att allt blir ju inte bättre bara för att man blir smal, men livet blir mkt positivare på många sätt efter operationen.

Lycka till!

Elizabeth56

IaMiaMaria
0

Tack för jätte bra svar =)

Jag är helt inne på att man ändå måste göra jobbet själv och att operationen bara är ett verktyg, men det är nog det jag behöver för att klara av detta en gång för alla.

Vem vände ni er till för att få remiss skickad?

//Maria

sarahbg
0

Hej IaMiaMaria!

Jag skrev en Egenremiss, vilket är ganska vanligt. PM:a mig om du vill ha mer info :) Står även en del bra info om det här inne :)

sarahbg
1

Hittade ett inlägg som jag skrev för ett tag sen:

Jag skickade Egenremiss till 8 olika vårdenheter runt om i Skåne. De flesta tar patienter utanför sitt län.

Man skriver ett brev som man sedan skickar per post.

Detta skall vara med:

- Överst skall namn, personnummer, adress och telefonnummer stå
- Datum och ort
- Överskrift: Egenremiss för operation, förminskning av magsäck (GBP)
- Kort bakgrundshistoria (hur länge man kämpat med vikten osv)
- Hur det begränsar ditt liv (vill inte gå ut tex)
- Vilka metoder du har provat för att gå ner i vikt
- Varför du nu väljer att söka hjälp (sjukdomar i släkt, följdsjukdomar)
- Vad du vägt som mest
- Nuvarande vikt
- Längd
- BMI

Allt detta ska rymmas på en A4-sida så skriv kortfattat. Sen skriver man ut, signerar och skickar iväg till olika sjukhus.

Vill poängtera att så här såg min Egenremiss ut.

IaMiaMaria
0

Det har kommit några fler funderingar 🙂

- Flytkosten som man ska gå på innan. Vad består den utav? och hur länge brukar det vara?

- Hur lång tid från remiss till op har det tagit för er?

//Maria

sarahbg
1

- Flytperioden består av kostersättningar som man dricker. I mitt fall rekommenderas Modifast som man kan köpa på apoteket. Man skall dricka 4 st om dagen. Då får man i sig alla näringsämnen som man behöver, samtidigt som kaloriintaget är lågt. Hur länge man flyter beror lite på vad man väger. Vanligast är 2-4 veckor, detta för att minska fettet kring levern.
Min kirurg sa till mig att jag är aktuell för en återbudstid, eftersom jag inte kommer behöva flyta i 4 veckor (har inte så grav övervikt tydligen).

- Jag skickade Egenremiss i början av april detta året. 10 juni var jag på konsultation och i september/oktober skall jag opereras. Förlängs ju lite eftersom det är semestertider.

Hoppas jag kunde hjälpa dig lite :)

Elizabeth56
0

Hej, jag gjorde min "Sleeve" privat i Stockholm, och jag gick inte på någon "flyt" diet innan operationen, så även om jag fick betala min OP själv var det värt varenda öre!

Hälsningar Elizabeth

Elizabeth56

suneeva
0

Jag gjorde också en sleeve privat på cftk i Sthlm. Med denna metod så får man inga dumpningar eftersom alla tarmar lämnas orörda. Det finns heller ingen risk för tarmvred som det finns med en gbp. Dock så måste man betala operationen själv vilket kostar ca 80.000:-. Kolla in www.cftk.se

Calcifer
0

Alla dina frågor är så högst individuella att det är svårt att svara. Vissa känner aldrig mer hunger efter en op, men andra gör det. Vissa har noll sug efter sötsaker men andra har det. Vissa dumpar ofta och resten av livet och andra dumpar sällan och under en kort, kort period. 1dl mat ska du inte äta per gång, det är för lite. 1,5-2dl äter man i början enligt rekommendationerna.

Även flyt är högst individuellt hur länge man ska gå på det och exakt vad man ska äta. Det vanligaste är 4 veckor med 4 påsar modifast per dag. Men det skiftar otroligt mycket beroende på vikt och vart man ska opereras.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"