Skamkänslor!
Hejsan,
Jag är helt ny här men har hunnit med att läsa lite intressanta inlägg.
Jag har under en längre tid funderat över om en viktoperation är någonting för mig men står, som ni alla säkert har gjort och väger för och nackdelar.
Det konstiga är att det som kanske känns mest jobbigt är att jag känner mig så "dålig, lat och otillräcklig" om jag skulle försöka få en viktoperation.
Det känns så skamfyllt och jag blir verkligen ledsen över att känna på det viset 😕! Jag har ännu inte pratat med vårdcentralen mycket pga. skamkänslor.
Mina funderingar ligger mer på "vad ska folk säga" än att jag är rädd för själva operationen och allt vad det innebär.
Jag har bantat med olika resultat under 25 års tid och genom att använda olika metoder.
Jag ligger på gränsen för att vara godkänd för en operation med BMI på 34.9
Är det verkligen så här det är?
It's My Time now!
Jag har precis gjort en sleeveoperation, dvs inte gastric bypass som landstingen erbjuder. En sleeve är en ganska ny och betydligt säkrare operation. Man tar bort ca 80 % av magsäcken och i den delen man tar bort sitter en körtel som reglerar hunger. Man får inga dumpningssymtom, man får heller inte vitaminbrist och annat som är vanligt vid bypass och man riskerar inte att få tarmvred då tarmar och magmunnar lämnas orörda. Det enda som händer är att man inte kan äta mer än mycket små portioner. Man kan äta allt, inga restriktioner. Googla på Vertica Sleeve Gastractomy och läs mer. Jag bekostade detta själv och gjorde ingreppet på cftk i Sthlm, dom är mest erfarna och kunniga i Sverige. Jag är så glad att jag bestämde mig för att jag vill leva resten av mitt liv med en god hälsa och inte släpa omkring på en massa övervikt. Lycka till
Hej!
Jag känner igen mig i mycket av det som du skriver.
Under ca 10-15 år har jag också kämpat med vikten. Problemet har inte varit att gå ner, problemet har varit att hålla vikten. Jag har aldrig funderat över en viktoperation för jag har tänkt att jag är "för liten".
En av mina väninnor gjorde operationen för ett år sedan och hon var inte mycket större då än vad jag är nu. Det var hon som hjälpte mig att skriva en Egenremiss vilket jag tyckte var skönt eftersom man slapp fläka ut sig på vårdcentralen.
Då får man en tid för konsultation om man uppfyller grundläggande krav (BMI).
I mitt fall var det BMI 35, vet att vissa landsting har 40. Det kan du googla.
Jag rekommenderar dig att skriva en Egenremiss.
Kontakta gärna mig i privat meddelande om du vill.
Kram
Tack snälla för era svar 🙂!
Gastric Sleeve låter intressant men innebär det att man måste betala hela operationen själv eller kan man få landstinget att bekosta den operationen?
Jag ska försöka skriva en Egenremiss tror jag, det känns som en långbänkare att försöka gå via vårdcentralen.
It's My Time now!
Gastric Sleeve utförs inte via landstingen (vad jag vet), utan då är det privat, vilket innebär att man får bekosta op själv.
Egenremiss är väldigt behändigt, då en del läkare inte är så positivt inställda till GBP.
Jag råder dig till att skriva en Egenremiss, när du får komma på konsultation så behöver du inte kämpa och slåss utan läkarna är där för att eventuellt hjälpa dig.
Kram!

Jag har också känt skam och det har hindrat mig från att söka i 4 år. Det ångrar jag! för 8 månader sedan gick jag till min husläkare och fick remiss till överviktsenheten. I höst blir min GBP av. Det känns skönt att ha kommit dit jag är nu och ser fram emot ett betydligt mer hälsosamt liv i framtiden. Sök hos din läkare eller skriv en egen remiss. Du kan alltid ändra dig i sista stund och du inte vill genomgå OP.
Jag har också stött på en del negativa reaktioner på mitt beslut. Men det är DITT liv och din hälsa och framtid det handlar om. GBP är ingen genväg, det är ett hjälpmedel. Jag tycker att dem som går ned med hjälp av GBP gör ett precis lika bra jobb som dem som gör det på egen hand. Lycka till!
Vad trevligt att höra :) Grattis.
Jag satt nyss i 25 minuter i telefonkö till vårdcentralen, där en otrevlig sköterska sa att "Nej, vi kan inte ge dig tid hos någon läkare för något sånt. Vi ger bara ut numret till en hälsocoach, så du får lära dig att äta som man ska".
Så här sitter jag med numret till min gamla dietist som jag slutade gå hos då vi inte kom någon vart för 1.5 år sen.
Hopplöst.

dynamitella: fy va trist! Skriv en egen remiss istället.
Oj! Jag skulle ju skriva detta i min egen tråd! Nu det detta jättedumt ut :D Haha. Så blir det kanske ibland.
(tack för tipset).
Det finns ingen skam i att göra en överviktsoperation! Alla människor har olika förutsättningar och alla klarar inte av att gå ner i vikt helt på egen hand. En operation är inget fusk, en operation är ett hjälpmedel. Om du gör en operation och sedan sitter på arslet och struntar i att följa matråden kommer du gå ner i ungefär ett år sedan kommer du gå upp igen. En operation är ingen garanti. Man måste fortfarande kämpa som en dåre för att det ska gå vägen, och det är absolut inte lätt. Varken fysiskt eller psykiskt.
Sedan är det väldigt vanligt att man som överviktig känner skam just pga sin övervikt också. Fråga dig själv om du hellre känner skam för att du är överviktig med alla faror som följer med eller om du hellre känner skam men du är normalviktig och mer hälsosam? :)
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"