Viktoperation iFokus

Viktoperation

Etikett09-allmänt
Läst 1414 ggr
jensten
0

Fast mellan två stolar

Hej, kul att hitta hit, har väldigt jobbigt med min övervikt som främst är placerad över buken. Har ett bmi på drygt 35, men har förstås valt fel region att bo i :-\ VG regionen hjälper endast de med >40 alternativ >35 om det finns komplikationer i form av diabetes 1/2, hjärt och kärlsjukdomar eller sömnapné. Vänder jag mig åt andra hållet, dvs att endast göra en bukplastik, så ligger jag på för högt bmi, där är kraven >30, samt viktstabilitet 6 mån. Ja, jag är jättefrustrerad, eftersom det innebär en kamp - 15kg för bukplastik, eller vända mynt och "medvetet" lägga på mig 10 kg. Pest eller kolera? ;-) Till saken hör att jag har ett flertal svårigheter som lägger krokben för mig att välja kampmetod, har en konstaterad ADD diagnos som i mitt fall brukar sätta krokben vad gäller fokus och att komma igång. Ifjol opererades jag i huvudet för en Chiari missbildning samt en omfattande ryggmärgscysta som satt sina spår i form av en nedsatt känsel i vänster sida. Helt avdomnad i arm/brösten, vilket ger mig värk 24/7. Jag har efter op drabbats av vad som kallas Hjärntrötthet, dvs hjärnan har en trötter het som visar sig efter mindre ansträngning osv (www.mf.gu.se). Jag är känsligdför stress och har flera kognitiva besvär. Just viktop har jag velat fram och tillbaks mellan, men just nu känns det bara för galet att bo i fel landsting och därför inte få hjälp av något slag. Har genom rehabteamet träffat dietist, men kommer aldrig vidare med en remiss då de anser attmin öövervikt inte är aktuell för min rehab eller skada osv, tog därför kontakt med VC läkaren, som visade sig vara en St läkare på språng. Tillbaks till ruta ett. Noll? För sista förslaget var att besöka Vc dietisten så det kommer på pränt hur min vikterna har sett ut. Den är väl som för de flesta här kan jag tro, som en trapp upp och under 13 års tid sedan första graviditeten. Nådde ursprungsvikten med den men gick förståss sakta upp lite (ca 6-8 kg) innan graviditet nr 2, upp 15 kg, sen ner detsamma. Men efter trean och 14 kg upp och ner, skadade jag först nacken, och sen fick vi veta om skallen och ryggmärgscystan, vilket la på de nyss tappade kg igen. Förstås Som person har jag (såklart) testat allt från mer träning, VV, Lchf, GI, Allevo, samt testat Central ett tag utan större resultat. Alla graviditeter har landat på magen och idag hänger det och ger mig ofantligt ont i ländryggen, jag har svårt att gå i trappor, cykla, ja allmänt röra mig för den förbannade hänbuken! Började promenera under min rehab, men för tog mig alldeles och tar några få enkla rundor när det går. Mina funderingar är: 1. Någon som fått op beviljad i VG regionen pga särskilda skäl, (har hittat en utredning som gjorts kring kriterierna, där kronisk värk (har nervsmärta etc) stod som giltiga skäl, men som inte nämns på VG regionens bedömningsmall. 2. Har tyvärr för ansträngd ekonomi för att kunna bekosta Op med egna medel, Men på den baltiska sidan om dessa operationer, nämner en patient (tror jag) att hon endast behövde sin husläkares remiss för godkänt bmi, för att FK kan ge ersättning vid val av andra kliniker inom EU. Någon som vet mer och kan säga om det finns en möjlighet här? 3. Läste även (mycket info blir det när man är frustrerad) att vissa sjukhus agerar tillsammans, och att man då, bara remissen är godkänd, kan söka till ex Uppsala etc. 4.Eller har någon allmänna tips om hur ex deras värkproblematik, etc, kunde bana väg för en remiss? Vore glad för svar osv ;-) Mvh Jenny

jensten
0

*autocorrect har slagit till i farten! *Centralen =Xenical ;-)

sarahbg
1

Jag har skickat meddelande till dig :)