Annons:
Etikett10-vårdgarantin
Läst 1421 ggr
arika
2017-09-06 16:20

Remissproblem

Jag är tillbaka på ruta 1 igen, blir så himla irriterad!  De vill att jag ska gå via vårdcentralen, eller "om det inte är relevant för mig" skicka in en NY Egenremiss, men då under hot om att handläggningstiden tyvärr kommer att bli låååång. Rättshaveristen i mig flippar ÖVER. En Egenremiss ska ju bedömas precis som en vanlig, och de erbjuder ju ändå möjligheten att skicka in sådana- så om de nu inte vill ha egenremisser, varför inte bara skrota möjligheten och spara mig några veckors väntetid istället. Nu kommer jag få vänta ytterligare två månader på att få träffa en läkare på VC istället.  Sköterskan jag pratade med på min VC var som tur var jättetrevlig (mot mig) men blev även hon väldigt irriterad över deras handläggning och tyckte det var idiotiskt. Någon som varit med om något liknande?

 Det känns ju helt ärligt som ett fult sätt att hålla köerna nere och kringgå vårdgarantin. Många drar sig säkerligen för att söka hjälp på VC och med all rätta dessutom för så många har enormt dåliga erfarenheter, hörde senast om en tjej som kontaktat flera olika VC för att be om hjälp med remiss och i princip fått svaret "nä du, du får allt träna och äta mindre som alla andra".  Så den vägen är ju inte heller alltid så himla smidig. 😡

Jag har fått fram samma blankett som allmänläkare använder när de remitterar, och ALL information på den finns med i min Egenremiss förutom lipidstatus eftersom det kräver ett blodprov och det kan jag ju av förklarliga skäl inte göra hemma. I övrigt finns det liksom inget att invända mot, vikt, längd, bmi, tidigare viktminskningsmetoder, sjukdomshistorik, medicinering osv framgår ju av egenremissen (har fyllt i en färdig blankett för egenremiss). Jag ringde upp dem igår och frågade exakt varför de inte kunde bedöma min remiss som den är, eller om jag kunde komplettera någon mer information själv… men till slut fick jag efter många om och men veta att det egentligen inte handlade om det utan snarare berodde på att de hade "stramat åt för det är så många som söker hjälp så de vill gärna att man går via VC". Alltså AAAAAHHHH, vad sur jag blir. Det är principiellt fel på så många nivåer!

Annons:
Davbjo
2017-09-07 09:24
#1

Jättedåligt, låter som att de inte följer sina egna rutiner. Vad de "gärna vill" spelar faktiskt ingen roll, det är du som är patient.

Själv så hade jag blivit lite jobbig i det här läget. Jag hade ringt upp dem, bett att få prata med ansvarig och frågat hen om det är OK att använda dennes kontaktuppgifter i din anmälan till IVO, jag skulle gissa att det kanske blir lite mer fart på dem då. Framhäv att deras påhitt drabbar dig negativt som patient och att du finner detta oacceptabelt.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

arika
2017-09-07 12:22
#2

Tack! Jag vill gärna vara lite jobbig men visste inte riktigt vilken väg man bör gå, jag är inte så bevandrad i vården men det kan ju inte vara okej att göra skillnad på remiss och remiss där informationen i den är den samma. Och det är ju helt ostridigt att jag tillhör deras patientgrupp (av uppenbara skäl eftersom jag har ett BMI strax över 44). Vårdcentralen har hjälpt mig med att få tid för provtagning så att jag kan komplettera med resultat från blodprov, men utifrån det jag fick höra av personen jag pratade med på den opererande kliniken så skulle handläggningstiden för mig ÄNDÅ bli mycket längre, typ som att de går efter någon prioritetsordning beroende på hur man remitterats. Det är ju egentligen inte så konstigt eftersom vårdgarantin börjar från att de bedömt remissen och konstaterat att behov för behandling finns, vilket gör att om de skjuter på själva bedömningen så har de en person mindre som måste få komma på besök inom 90 dagar osv. Och jag antar att de precis som alla andra instanser i vården är överbelastade så då får man väl skära i det man kan….

arika
2017-09-15 17:01
#3

Fick precis tillbaka min andra nekade Egenremiss, med samma standardsvar som i det första …. 😭

Davbjo
2017-10-01 01:11
#4

Ring kliniken och fråga vem du ska referera till i din IVO-anmälan.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Upp till toppen
Annons: