Annons:
Etikett11-i-väntan-på-operation
Läst 1386 ggr
Lillsnufflan
8/30/17, 8:01 PM

Bollen är i rullning.

Idag skickade jag äntligen in min egen vårdsbegäran till Falu lasarett. Jag har varit överviktig i hela mitt liv, kämpat och fick en gång ner 44 kg och blev normalviktig, sen gick jag upp i vikt igen, och ar med om en olycka 2013 Och hamnade i rullstol i sex månader och vikten sköt i taket, väger sedan dess ca 130 kg till mina 156cm och har gått ner i vikt i perioder när jag kämpat som en galning, sen gått upp igen. Nu är jag less på det här och vill göra en operation, gissar att det är en lång väntan innan man hör något.. Ni som skickat in egen vårdsbegäran, hur gick det för er? Vet inte vad som är bäst, sleeve eller bypass. Ni som valt mellan dem, vad valde ni och varför? Eller går man helt på läkarens rekommendationer?

Annons:
arika
8/30/17, 9:13 PM
#1

Vad roligt! Visst känns det skönt att ha gjort  det.  Jag skickade in min i måndags, enligt vårdgarantin ska man få komma på besök inom 90 dagar från det att de tagit emot/bedömt/accepterat remissen. Skulle tro att risken är ganska liten att man inte blir kallad om man har BMI över 40. 

Jag har också funderat över det med operationsmetoderna. Har läst på en del och funderat över vad jag själv tänker om det, ifall man skulle få frågan. Men över 90% av de operationer som görs här i Sverige är GBP, jag hade sannolikt valt det om inte läkaren rekommenderat något annat. Främst av den anledningen att den än så länge är överlägset vanligast, man har mest erfarenhet av att göra den, finns mer forskning om GBP osv. Samtidigt har jag läst att sleeven har något mindre risk för komplikationer, och den är mindre ingripande eftersom man inte "kopplar om" magen, allt finns fortfarande kvar även om magsäcken är mindre.  Men jag vet inte, jag är ju på samma ställe som dig i processen, jag är öppen för vad än läkaren rekommenderar och kan säkert övertalas åt något håll :)

Lillsnufflan
8/30/17, 10:44 PM
#2

Vad kul med en till i samma situation. Hur mycket väger du och hur lång är du? 😊

arika
8/30/17, 10:56 PM
#3

Ja, detsamma! Jag är 170 cm och väger 128 kg, så BMI på strax över 44.

PiaHumlan
9/4/17, 4:43 PM
#4

Hej! Jag är också i början på min resa mot operation. Skickade in en Egenremiss i början på augusti. Fick remissbekräftelse efter en vecka. Fick sen lite inside-info om att köerna till op. är väldigt långa i mitt landsting. Fick remissen flyttad till ett sjukhus i annat landsting som mitt landsting samarbetar med. Rekommenderar att följa sidan "väntetider i vården". Där kan man följa väntetider till första kontakt och även operation. Om kön är lång, så ta reda på vilka landsting som ert landsting samarbetar med. Åberopa vårdgarantin och be dom flytta remissen. Jag kanske är otålig, men jag vill inte vänta mer än ett år att opereras, för så är läget i mitt landsting just nu. Jag har haft tankar på op i två år nu, har varit kraftigt överviktig i över 10 år, har högt blodtryck och har hjärt- kärlsjukdom på båda föräldrarnas sida. Jag har verkligen provat allt, gå ner i vikt är inte det stora problemet - det svåra är att hålla den. Hur ställer sig era nära och kära till operation? Min man är helt med och stöttar mina beslut.

Upp till toppen
Annons: