Varning för långt inlägg, hade blivit jätteglad om ni orkar läsa. Jag har idag ett bmi på 43,6 och har sedan ett tag tillbaka funderat på om en operation skulle kunna hjälpa mig. Jag kommer skicka in en egenremiss nu på måndag och sedan får vi se hur lång tid det tar innan den blir bedömd :-)
Jag saknar svar på en fråga dock, det finns säkert någon som känner igen sig och som kan berätta om sin upplevelse efter op för jag tror inte alls att det är ovanligt att känna som jag gör. Jag har varit kraftigt överviktig sedan jag var liten och under större delen av mitt liv (är idag 27). Jag har egentligen inte haft några större problem med att gå ner i vikt, även om det blivit svårare nu. Jag har gjort flera "lyckade" försök och tidigare (visserligen med något lägre startvikt) gått ner 20-30 kg med hjälp av lchf, pulverdiet, kost och stenhård träning. Mitt stora problem är egentligen att jag aldrig lyckas hålla vikten på lång sikt eftersom jag alltid kämpar i motvind, det kräver så otroligt mycket av mig att hålla nere vikten och därför slutar det alltid med att jag går upp igen, ofta lite mer än innan. Jag har aldrig varit helt viktstabil men ändå lyckats hålla mig på en relativt ok vikt i uppåt två år åt gången, men under de här perioderna har jag vigt HELA mitt liv åt kost, vikt och träning till en grad som förhindrar mig från att ägna mig åt NÅGONTING annat. Så fort något annat händer i livet som kräver min tid, energi, engagemang- studier, jobb, relationer, whatever, så halkar jag av banan och går upp i vikt igen.
Nu är jag tyngre än någonsin och känner att jag inte kan fortsätta såhär för resten av mitt liv. Jag har så mycket andra, viktigare saker att göra med mitt liv än att bara ägna mig åt att kämpa med att hålla vikten. Jag vet att det finns en del forskning om genetisk påverkan som förbättras efter GBP, och även det här med att kroppen har som en termostat inställd på en viss vikt som den alltid vill tillbaka till och jag tror verkligen att detta förklarar en stor del av mina enorma problem med att komma ner i normalvikt och stanna där. Jag har hört att GBP kan fungera som att det "nollställer termostaten" och därmed gör det lättare att hålla vikten på sikt.
Finns det någon annan här som har haft liknande problem, inte egentligen med att gå ner i vikt utan att faktiskt bli viktstabil, att hela tiden kämpa i motvind och alltid behöva tänka oändligt mycket MER än "alla andra" på vad man äter osv (det kommer man ju behöva göra efter op ändå, men jag hoppas ni förstår vad jag menar)? Upplever ni att detta blir bättre efter operationen och på vilket sätt har det hjälpt er i så fall? Hade varit evigt tacksam för svar!