Annons:
Etikett09-allmänt
Läst 1744 ggr
Zita96
4/11/17, 2:00 AM

viktoperation som 21åring?

Hej, till att börja med vill jag ursäkta om ett eventuellt rörigt inlägg med många frågor och funderingar.

Jag är 21 år och har ett bmi på 36-37. Hela mitt liv har jag haft ett högre bmi, testat på all möjlig bantning och dietister men inget som hjälpt. Så därför funderar jag nu på en viktoperation då jag på flera olika sätt påverkas negativt av min övervikt och känner att jag inte kan leva det liv som jag önskar, tänk att på sommaren kunna ha shorts eller klänning utan att låren skapar friktion och skavsår, eller att kunna handla kläder i en vanlig avdelning och inte för stora storlekar? Att sluta gömma sig själv och känna att man måste hålla tillbaka?

Det som är mina största bekymmer till om jag ska göra en operation eller inte är ju självklart eventuella komplikationer, tänk om en operation skulle orsaka att kroppen blir ännu sjukare som 21åring, när jag inte ens levt halva mitt liv än? å andra sidan känner jag att jag ändå inte kan leva som en normal 21åring idag…

Sen har jag funderat mycket på hur det blir efter en op med jobbet, jag jobbar idag på en intensivvårdsavdelning, och att kunna få matpaus är ibland helt omöjligt. Hur gör ni på jobbet? Fungerar det med maten? 

Sen till min "sista" fundering, jag skäms så oerhört mycket över min fetma, men jag tycker också det skulle vara jobbigt att berätta om en operation till folk i min närhet, tex kollegor eller mina svärföräldrar. Man kan ju ta valet att inte berätta för dem, men dem kommer ju tro att man är sjuk om man rasar så snabbt i vikt, samt att hur ska dem förstå om man dumpar? 

Det är mycket som oroar mig, men samtidigt vill jag så gärna göra en operation. Kom gärna med tips och peppning, dela gärna med er av egna erfarenheter.

tack så mycket 🙂

Annons:
Trixieh
4/11/17, 5:20 AM
#1

Du kommer aldrig att kunna äta normalt igen, är du beredd att ge upp det?  Tänk dig att du går till en restaurang och bara får äta 2 dl. Du måste även äta väldigt nyttigt för att lyckas få i dig alla näringsämnen trots den lilla mängd du får äta, ta gärna en titt på rekommenderad kost vid gastric bypass!

Försök leva som om du hade genomfört operationen en månad och se hur det känns :) Gastric bypass är allt annat än en "quick fix" och jag hade personligen gjort allt i min makt för att inte bli tvungen att genomgå något liknande.

Sindri
4/11/17, 8:23 AM
#2

Har vårdpersonal informerat dig om att dra ner på kolhydrater, sluta med mjölmat och socker?
Du kan ändra din kost utan att äta "diet". Din övervikt beror sannolikt på överkänslighet för kolhydrater, och att andra funktioner har satts ur spel i din kropp. Våra kroppar utvecklades för så länge sedan innan det fanns en livsmedelsindustri. Vi klarar oftast inte av den moderna kosten. Det är INTE kroppen det är fel på. Det är maten. Övervikt är bara en av många symptom på det. Viktoperation är något av det sorgligaste jag hört talas om.

På den här sidan http://www.kostdoktorn.se/ kan du läsa mycket om hur modern kost kan förstöra, du kan läsa om många människor som sluppit övervikt utan operation, och du hittar massor med bra recept på god mat som får dig att må bra.

Det här är ett forum där du kan hjälp och råd, fråga tusen frågor, och också läsa om andras erfarenheter.
http://kolhydrater.ifokus.se/articles/581c8d1a8e0e743cff00110b-lchf-kryssningen-2017?readstate=false

Zita96
4/11/17, 3:21 PM
#3

#1 Jag är mycket väl medveten om hur man kan äta som opererad då jag har flera i min nära omgivning som har gjort en gbp. Jag är också mycket medveten om att det inte är en såkallad quick fix, jag har testat allt och en operation känns inte roligt att behöva använda sig utav men när man är 21år och känner att man förlorar mer och mer av sitt liv så vet jag inte längre vad jag ska ta till. 

#2 Ja det är klart att jag har testat allt, jag äter bara hemlagad mat och aldrig snabbfabrikat, äter väldigt sällan godsaker osv och jag rör på mig. Jag går ändå upp i vikt, tom på pulverdiet gick jag upp. Jag är väldigt insatt i kost och träning så det är inget man behöver predika om.

Jag hade önskat att jag i detta forum får höra utav dem som gjort en viktoperation, inte utav dem som tycker det är "sorgligt", en genväg osv. Hoppas att det respekteras.

Pytteliten
4/16/17, 8:21 PM
#4

Jag har gjort en gastric bypass. Att ha gjort operationen är (för de flesta) inte alls så handikappande som många vill få det att verka. Jag är uppriktigt glad att jag aldrig mer kan äta som förr! Varför skulle jag operera mig om jag ville att mitt liv skulle vara som innan? 

I början är det viktigt att äta ofta och lite, men det skulle aldrig funka för mig i längden att äta 7 gånger om dagen. Jag blev helt matfixerad, på ett väldigt konstigt sätt, när jag försökte! Jag äter frukost, lunch och middag och ett par mellanmål däremellan. Det kan t ex vara en banan, som man ju mer eller mindre kan äta i farten! Dock inte i början, som sagt, då det är viktigt med flera mål och att det får ta tid att äta. Även senare måste man självklart lyssna på sin kropp, och din arbetsgivare måste även i viss mån kunna anpassa dagarna så att du hinner äta och må bra!

Visst är vi överviktiga bra på kost och motion, men just när det gäller kolhydrater är vi väldigt olika känsliga och stora delar av sjukvården vägrar tyvärr att inse fakta. Jag tycker att ett halvår på relativt strikt lågkolhydratkost med handledning borde vara obligatorisk före operation. Många hittar under den tiden ett helt nytt sätt att leva som fungerar i längden och behöver igen operation! För de som trots allt opereras är ju så att även efter operationen, när vi inte kan få i oss så mycket, så är det viktigt att tänka på vad det är vi stoppar i munnen. Eftersom kolhydrater inte tillför något av värde är det bra att minska intaget av dem kraftigt. 

När det gäller att berätta för omgivningen tänkte jag som du innan. Det var pinsamt! Men efter operationen berättar jag gladeligen och skäms inte ett dugg! Det är fantastiskt hur många man får reda på är opererade bara för att man berättar själv!

Davbjo
5/22/17, 8:00 AM
#5

Inledningsvis så kan jag konstatera att det inte riktigt går att äta som en opererad äter när man inte är det, psyket kräver i regel betydligt mycket mer mat än vad man sedan är totalt nöjd med, och det kan nog kännas avskräckande att testa och sedan misslyckas. Lågkolhydratskost funkar för vissa, men absolut inte alla, jag vågar nog gissa att alla jag känner som opererat sig testat de allra flesta dieter och trender innan man faktiskt gjorde en operation. #1 och #2 har inget i detta forum att göra och kommer fråntas sina skrivrättigheter omedelbart.

Men så till dina funderingar. Komplikationer förekommer, som vid alla operationer, men lyckligtvis är de väldigt ovanliga. Det finns statistik på detta inom sjukvården, och de allra flesta får inga komplikationer alls, endast några få procent får komplikationer som kan anses vara besvärande, exempelvis tarmvred. Detta har dock också minskat drastiskt bara de senaste åren, då man numera syr tarmarna på ett sätt som ska minimera den risken. Jag känner över tio personer som gjort GBP/sleeve, och en av dessa fick tarmvred efter fem år, övriga är så vitt jag vet komplikationsfria. Det gäller även mig.

Rörande kosten så funkar det bra att småäta, exempelvis lite jordnötter, ta en juice att dricka osv. Vissa blir känsligare för socker än andra, men det där lär man sig på nolltid. Man hittar sina egna rutiner, som fungerar för en själv. Det centrala är att hålla blodsockret på en bra nivå.

Många väljer att inte berätta för sin omgivning, och då kan man istället säga att man ändrat kosten, äter mycket mindre och samtidigt börjat jogga, eller vad som. Jag känner också till framgångshistorier inom LCHF som i grunden beror på en GBP, men det är upp till var och en. Min gissning, om jag ska utgå från min egna erfarenhet, är dock den att din omgivning kommer vara mer stöttande och förstående än vad du tror, men du känner det så klart bäst själv!

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Upp till toppen
Annons: