Annons:
Etikett01-operationsmetoder
Läst 2896 ggr
Iskall
7/16/16, 8:17 AM

Operation

Jag funderar stark på att göra nån slags viktoperation. Har försökt att gå ner i vikt många gånger, men har bara lyckats gå ner lite i vikt som jag sen har gått upp igen. Undrar vilken slags operation ni har gjort, fördelar och nackdelar med den. Har det bara varit positivt med operation eller finns det något negativt med den? Hur är det när landstinget bekostar operation, får man stå för nån kostnad själv då? Vad krävs av mig för att dom ska bekosta den?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Annons:
trullan
7/17/16, 7:03 AM
#1

För att landstinget ska bekosta krävs att du har ett BMI över 40 alternativt över 35 och överviktsrelaterade sjukdomar/problem. Som tex diabetes eller högt blodtryck. Sen måste jag påpeka att operationen är ju inte på något vis en räkmacka mot viktnedgång. Det krävs för det första att du lever på flyt, dvs pulverdiet i 3-6 veckor före operationen och sedan är det strikta regler efter operationen. Det är inget litet ingrepp och det finns folk som drabbats av fruktansvärda biverkningar. Jag får lite känslan av att du ser en operation som en genväg och det är den inte utan det är en sista utväg för någon med extrem fetma för att rädda livet. Läs på och googla massor är mitt tips. Jag funderade i över tio år innan jag tog steget. Har i dag gått ner 50 kg. Gjorde en gastric bypass 20 oktober. Gick ner 12 kg på min flytperiod.

Iskall
7/18/16, 5:44 PM
#2

#1 Jag har testat alla möjliga sätt att gå ner i vikt, vissa bantningskurer har jag gått ner lite granna på, andra har jag inte gått ner alls. Jag ser inte en operation som en genväg, utan som en sista utväg för att jag har försökt att gå ner i vikt på många olika vis, men går bara upp i vikt.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

trullan
7/21/16, 8:30 PM
#3

Du kan skriva en egen remiss eller gå till en läkare så att de skriver en. Uppfyller du alla kriterier så kan du ju få en operation

Iskall
7/30/16, 11:05 AM
#4

#3 Tack för svaret.

Någon som har gått upp igen efter sin operation?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

trullan
7/30/16, 7:38 PM
#5

Väldigt många gör det. I USA är det bara 5 procent som ligger kvar på normalvikt fem år efter operationen. Det är ngt högre i Sverige men det krävs hårt jobb och personligen tycker jag det är lite för lätt/ går lite för fort att gå operationen i dag. Man får inget direkt stöd varken före eller efter och man får göra gedigen efterforskning själv för att hålla sig på mattan. Det är som vilket missbruk som helst…ett livslångt arbete. Men det går lättare med en operation men det finns ju alltid risker med operationer och jag känner till flera som fått riktigt jävligt problem efter sina. De allra flesta pga de inte skött de kostråd de fått men ibland blir det ju bara fel ändå

Davbjo
8/1/16, 8:55 AM
#6

Vi behöver klargöra lite saker här känner jag.

Enligt ASMBS går i princip samtliga GBP-patienter ner 50% eller mer av sin övervikt efter operationen, och ungefär hälften går upp ca 5% efter viktnedgången. Mig veterligen är GBP den enda dokumenterade metoden för långsiktig viktnedgång, och nej, det är inte speciellt lätt att gå upp i vikt efteråt.

Dock så händer det, jag känner själv till ett sådant fall, men av de tolv jag känner som opererat sig är det då ett enda fall jag känner till. Övriga har stannat på vad jag bara kan anse vara normalvikt.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
Ellen.projekt
8/4/16, 2:25 PM
#7

Hej! Jag vill bara berätta att jag jobbar med ett TV-projekt där vi vill hjälpa överviktiga par att gå ner i vikt, tillsammans med Sveriges främsta experter när det kommer till både kost och hälsa kommer man få otroligt bra hjälp.

skicka ett mail till ellen.lindblad@warnerbros.com om det väcker er nyfikenhet.

Iskall
8/8/16, 11:21 AM
#8

#7 Vad är det för ett projekt?

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Pytteliten
10/9/16, 10:34 AM
#9

#5  skrev "Väldigt många gör det. I USA är det bara 5 procent som ligger kvar på normalvikt fem år efter operationen. "

Ett väldigt konstigt påstående skulle jag säga. Det verkar helt ryckt ur sitt sammanhang. Till exempel förutsätter "kvar på normalvikt" att man till att börja med nådde normalvikt. Normalvikt enligt vem? Normalvikt kan vara en vikt som jag trivs och mår bra med, men i statistik-sammanhang är det nog normalvikt enligt BMI-skalan som avses. Där är inte jag kan jag säga (jag ligger stabilt 4-5 kg över normalvikt enligt BMI). Innebär det att min operation är misslyckad? Inte enligt mig! Jag mår fantastiskt bra och operationen har gett mig chans till ett helt nytt liv 🙂.

Davbjo
10/10/16, 8:47 AM
#10

#9: Det sprids väldigt mycket desinformation om överviktsoperationer, dessvärre.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Paprika12
10/18/16, 6:38 AM
#11

Alla Komuner är olika och har olika krav på BMI m.m för att man ska bli godkänd för en Operation. Nu är det Gastric Sleeve som är vanligast att göra då den anses ha mindre bieffekter. Och även för att man behåller tarmarna intakta anser jag rent personligt att denna Op är snällare är Gastric By Pas. Man behöver inte lida av sjukdomar för att få en Op. Övervikt är det som Dr kollar på. Man bör ha varit i kontakt med dietister via vårdcentralen för att utesluta att man kan gå ner i vikt på annat sätt. Detta är en sista utväg för att bota övervikt. Före Op är det viktigt att gå ner i vikt (en viss procent) Detta är för att avfetta levern så doktorn kan flytta på den under själva operationen. Man kan gå på flytdiet tex Modifast Nutrilette m.m Eller en särskild diet som håller sig under 800kal om dagen. Efter Op är det viktigt att börja äta av flytande föda de första veckorna. Sedan öka sakta konsistensen på maten till Puré, mosad mat osv osv.. Efter ca 6 veckor äter man som vanligt. Det finns inga strikta linjer att hålla sig till gällande maten efter Op. Men man blir rekommenderad att äta mycket protein. Och ta vitaminer livet ut.

Upp till toppen
Annons: