Annons:
Etikett12-presentationer
Läst 2684 ggr
AnneN
2016-04-02 18:46

Min resa mot ett friskare, smalare liv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte i denna tråd dela med mig av hur min resa mot ett förhoppningsvis friskare och smalare liv går.

Väger nu 122,4kg och är 166cm lång och har en massa sjukdomar/funktionsnedsättningar som påverkas negativt av min övervikt:

  • Kotförskjutning i ländryggen

  • En disk i ländryggen som är något reducerad i höjd på ena sidan

  • Psoriasisartrit (och i huden)

  • Adhd

  • Autism (högfungerande)

  • Bipolär

  • Hypothyreos

  • Rosacea

Jag har sedan jag var 18 (nu 34) haft problem med ämnesomsättningen vilket resulterat i kraftig viktökning, fram till jag var 18 så var jag normalviktig. Har under alla dessa år provat oräkneliga koster, dieter, bantningspiller, ja allt och lite till, men inget som fungerat i det långa loppet.

Har de senaste 8-9 åren funderat fram och tillbaka på detta med viktoperation, läst på så gott jag kunnat och funderat ännu mer. För några månader sedan tog jag slutligen beslutet att be min läkare om remiss för operation.

Här om dagen fick jag ett brev där de informerar om att de fått min remiss och att jag kommer att kallas till gruppinformation.
Hur länge kan jag vänta mig att det ska ta innan det mötet? 

Kommer att uppdatera i denna tråd hur det går för mig i fortsättningen för den som vill läsa, alla andra kan scrolla förbi 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Aleya
2016-04-02 19:01
#1

Jag kommer hålla tummarna och tårna för dig. 😁 Och följer denna tråden med spänning. 😊

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

AnneN
2016-04-02 19:03
#2

#1 Tack 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

trullan
2016-04-03 08:09
#3

Gruppinfon tog ungefär 1 månadinnan jag fick komma till. Jag tillhör västra Götaland. remiss skickades i slutet av mars, Gruppinfon 4 maj beslut om operationen i börjanav juni. Gruppinfo på borås sjukhus i augusti..har för mig runt 20e, inskrivni gsmöte i början av september. Flytstart 20 september med mål att gå ner 6,5 kg till operationen Operationen var 20 oktober 2015. Viktförlust så här långt 41 kg varav 12 före operationen

AnneN
2016-04-03 14:23
#4

#3 Tack för svar, kan ju variera en del mellan landstingen (tillhör Norrbotten) men då vet jag på ett ungefär hur det kan se ut med väntetider 👍

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2016-05-13 17:18
#5

Igår fick jag äntligen kallelsen till gruppinformation på Sunderby Sjukhus den 25 maj :-D

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Aleya
2016-05-13 17:44
#6

#5 Grattis. Håller tummarna och tårna. 😁

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
AnneN
2016-05-27 01:33
#7

Igår var jag på gruppinformationen på Sunderby Sjukhus, var inte så mycket ny info för mig som läst på mycket på nätet, men hade min sambo med mig och han blev nästan chockad av att inse hur stort ingrepp det egentligen är även om det är titthålsoperation och vilken livsstilsomställning som behövs, främst med matvanorna. Var nog bra att han följde med och fick all denna viktiga information eftersom vi lever ihop och en operation påverkar ju även vårat liv tillsammans inte bara mig som ska opereras. Men jag är lyckligt lottad som har en sambo som stöttar och ställer upp i allt och familj & vänner både irl och via nätet som stöttar 🙂

Blev bara ännu mer säker på att jag gör rätt, så idag har jag ringt och ställt mig på väntelistan för första läkarbesöket som uppskattas bli någon gång i slutet av juli - augusti. *längtar*

Fick även stränga order om att inte börja någon bantning innan läkarbesöket eftersom det då kan finnas risk att jag hamnar under 40 i BMI och då riskerar att inte bli godkänd för op, så jag kan med gott samvete äta som jag gjort hittills fram tills dess. 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2016-08-17 18:53
#8

Äntligen fått kallelse till läkare på kirurgmottagningen, ska vara där måndag den 29/8 kl 10:30 för ett första besök.

Längtar och är nervös samtidigt…. Nervös för att inte bli godkänd för operation av någon anledning, även om jag har BMI över 40 så finns det ju annat de tar med i beräkningen också, så snälla håll tummarna för att jag ska bli godkänd.

Skönt att älsklingen tar ledigt och följer med mig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2016-10-05 18:19
#9

Tidigare nämnda läkarbesök gick bra och han såg ingen anledning att jag inte skulle få göra operationen om jag bara får klartecken från kuratorn/psykiatrin pga mina diagnoser och mediciner. Idag har jag varit hos kuratorn på Sunderby Sjukhus och pratat om gastric bypass och mina diagnoser. Då jag varit stabil länge nu, har bra stöd från sambo, familj och vänner + har kontakt med psykiatrin sedan tidigare och är väl medveten om riskerna med operationen så såg hon ingen anledning till att jag skulle bli nekad att opereras. Så hon ska skicka svar med klartecken till kirurgen. Så får vi se om de tycker att jag behöver träffa dietisten också innan de kan ge mig ett 100% säkert besked.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Aleya
2016-10-05 20:43
#10

Yay. Lycka till. 😀

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Davbjo
2016-10-07 08:12
#11

Kul att det gått bra, håll oss uppdaterade! Mediciner och annan problematik kan naturligtvis utgöra hinder, men enligt min erfarenhet är det i regel sådant som går att lösa.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Pytteliten
2016-10-09 10:36
#12

Grattis och lycka till. Det blir bra det här 🙂!

Upp till toppen
Annons: