Annons:
Etikett09-allmänt
Läst 1402 ggr
[Anata]
2/3/16, 8:30 AM

Intyg från Psyk??

Är de någon här som har fått en bypass operation inom rimlig tid eller har varit utsatt där Psyk måste ha en sägen i de hela?

Jag har inte hört de. Då jag har frågat minst 2 som jag känner som jag gjort operationen. Jag har inte kunnat hitta något om de här på internet.

Så därför frågar jag nu er som har gjort eller ska göra denna operation. Har ni behövt intyg från psyk att ni kan göra operationen?

Annons:
[Lummer]
2/3/16, 8:57 AM
#1

Inte för själva operationen men för att få hjälp att bli av med den överblivna huden. Men jag tror säkert att det förekommer. Dock inte innom rimlig tid då det är en väldig väntetid att få komma till psyk.

trullan
2/3/16, 11:22 AM
#2

Rimlig tid vad är det? I västra götaland är det nätt o jämnt att vårdgarantin hålls. Jag fick godkänt i maj från Sahlgrenska. Möte Borås i augusti med godkänt där. Opererades 20 oktober. Eftersom du är inskriven på psyk måste obesitaskonferensen ha ett utlåtande därifrån innan de ens får godkänna dig i steg ett. Din remiss ska nu skickas, du kommer att inom tre månader kallas till ett informationsmöte på Sahlgrenska där du får fylla i em blankett om vad för hjälp du vill ha (operation, medicin, dietist ) och efter det ska en obesitaskonferens hållas där beslut fattas om du går vidare. Beroende på hur tungt belastade de är och röda dagar o sånt kan det ta upp emot tre månader, för mig tog det tre veckor men köerna var kortare och sen ska ju ditt intyg från psyk in innan de beslutar. Efter det kommer du sättas på kö, du kan önska specifikt sjukhus men då kan väntetid bli längre än tre månader. Efter tre månader kan du åberopa vårdgarantin och i VG är det bara Ersta sjukhus som har avtal med sahlgrenska. Efter att du placerats på kö på sjukhuset kan du fortfarande få ett nej. Du kommer att kallas på ytterligare ett informationsmöte med möte med läkare. Där avgörs om du blir godkänf. Men…på oåerationsdagen kan de neka dig om dina prover är dåliga eller om du inte gått ner det du ska. Rimlig tid är inom sex månader om man går efter vårdgarantin och i dagsläget hörde jag att det var hårt tryck på köerna.

[Anata]
2/3/16, 4:31 PM
#3

#2 tänkte mer att den som opererades för 10 år sen är inte rimlig tid . Då på 10 år ändra mycket haha

trullan
2/3/16, 10:21 PM
#4

Det är många där psyk är inblandade. Är man i kontakt med psyk eller har varit det senaste året är det ett krav. Och det är jäkligt bra står jag fast vid.

[Daisy-Moa-Elsa]
2/13/16, 7:28 PM
#5

En fundering, varför tror du TS att man behöver intyg från psyk?

[Anata]
2/13/16, 11:19 PM
#6

För min husläkare påstår de

Annons:
trullan
2/16/16, 9:26 PM
#7

Är man patient på psyk så behövs ett intyg därifrån att patienten är tillräckligt stabil för operationen.

Upp till toppen
Annons: