Annons:
Etikett09-allmänt
Läst 3553 ggr
Therese.G
2015-11-15 01:08

Går inte ner i vikt!!

Hej, Alltså jag har sån otrolig ångest nu över att jag har sabbat hela operationen. Jag har stått still på vågen i typ 2 veckor nu. Gick ner 10kg på flyt och 5 kg första veckan efter OP (gick upp ett kilo när jag började med fast föda igen) så totalt -14kg från ursprungsvikten. Grejen är att jag äter inget onyttigt (chips, läsk, godis m.m) Jag håller mig till att äta 6 ggr om dagen och då tills jag blir mätt (aldrig mer än en assiett, vanligtvis mindre). Varför går jag inte ner?! Läser om andra som bara rasar i vikt och jag blir så himla stressad över att inget händer än ett hekto hit eller dit. Vad ska jag göra? Gör jag fel? Tack på förhand

- Therese

Annons:
Therese.G
2015-11-15 01:09
#1

Kunde inte redgera från mobilen men har varit opererad i ca tre veckor nu.

- Therese

[Lejonbalsam]
2015-11-15 01:15
#2

Du ska självklart räkna kalorierna du får i dig och räkna vad du kan tänkas göra av med. Gissningsvis äter du inte tillräckligt kalorisnålt.

Therese.G
2015-11-15 01:21
#3

Följer dock rekommendationerna från sjukhuset.

- Therese

[Lejonbalsam]
2015-11-15 01:33
#4

Och hur ska någon kunna komma med synpunkter med hjälp av den lilla info du delar med dig av? Vad är en assiett mat? Vad är inte onyttigt?
Gör du som du ska får du väl prata med sjukhuset eller ha tålamod.

Therese.G
2015-11-15 01:51
#5

En assiett är en liten tallrik .. Dvs jag äter ca 1 1/2 till 2dl mat per gång. Inte onyttigt menar jag att jag inte äter saker som fet mat, snabbmat, snacks eller fika. Dvs jag äter vanlig husmanskost

- Therese

SegerSims
2015-11-15 04:11
#6

Nu är inte jag opererad men har själv gått ner i vikt med hjälp och stöd ifrån sjukhuset och Obesitamottagningen. Levde på flytande föda i 12 veckor och att vikten ändras lite när man börjar äta fast föda är ju bara normalt i vad jag förstår. Sedan kanske din kropp vilar lite nu då den först blev satt på svält med flytande föda och sedan blivit opererad. Ge det lite tid för följer du verkligen sjukhusets uppmaningar till punkt och pricka så gör du förmodligen rätt. Försök att prata med sjukhuset eller den vårdcentral som nu ska följa dig efter operation.

#4 Ts gav verkligen inte för lite information, enligt mig. Tycker du låter lite otrevlig i ditt svar om jag får vara ärlig. Inte konstigt alls om Ts är orolig för att göra fel.

Och assiett är den lilla tallriken de flesta använder till fika som ex tårta. :)

Annons:
[pinkandblue]
2015-11-15 05:11
#7

Ts räknar du kalorier? för även om man äter ur små tallrikar och bra mat kan det bli för mycket kalorier och då resulterar det i att man antagligen inte går ner i vikt. För att vara säker kan du kanske börja räkna kalorier? det är bara att fortsätta kämpa vikten kommer minska till slut, jag personligen tappar lätt motivationen utan resultat men det gäller att inte ge upp. Jag vet dock inte hur det ser ut när man kör viktnedgång efter viktoperation har bara gått ner i vikt utan viktoperation.

Mimis
2015-11-15 08:48
#8

Det låter som att du har nått den klassiska platån. Gör som vanligt. Hört massa människor som har haft samma problem. Det lossnar efter ett par veckor..

gjac
2015-11-15 11:23
#9

Inte alls ovanligt att man stå stilla ganska länge. Kroppen är lite i chocktillstånd. Fortsätt äta enligt dietistens råd, motionera mycket och strunta i vågen. Kroppen kommer att ge sig!

ElinT
2015-11-15 12:17
#10

Det gick trögt för mig också i början och trodde att det inte fungerade för mig alls, men det släppte plötsligt och utan att jag gjorde någon förändring - och det ser ut som om du äter precis på samma sätt som jag gjorde då (och i stort sett fortsatt göra). Jag opererades i maj och är idag 1 hg från att ha gått ned 50 kg totalt med flytet inräknat - bara ca 15 kg kvar till normalvikt för min del, men är mycket belåten redan nu (liksom redan för 20 kg sedan, faktiskt). 🙂

[Lejonbalsam]
2015-11-15 15:38
#11

#4 Inte för lite information? 6 portioner "mat" på en assiett säger absolut noll om energiinnehållet, och det är ju energibalansen man går upp eller ner på inte mängden "mat".

Jo, jag låter säkert en aning otrevlig. Är van vid ett riktigt forum där det är en hård, men även vettig ton och jag återvänder dit. Det här är ju en skyddad tant-verkstad.

Davbjo
2015-11-15 16:59
#12

De första 18-24 månaderna efter operationen går du antingen ner eller står still, i regel, det finns då väldigt lite du kan göra för att sabba operationen ens om du försökte. Det kommer stå still, det kommer rasa fort, detta går växelvis och är fullt normalt.

Du behöver alltså inte räkna kalorier eller oroa dig speciellt över det du äter, det kommer lösa sig ändå.

Så ta det lugnt och sitt ner i båten ska du se att det ordnar sig. :)

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

majala
2015-11-15 17:09
#13

Det är en platå, det är jag övertygad om. Jag själv gick ner 0,3 kg för två veckor sen. Tog det med ro och nu går det nedåt snabbare igen. Äter man bara på ett ungefär som man ska så finns det ingen anledning till att räkna kalorier. Om man inte lagar väldigt kalorität mat (med fullfet grädde, mycket smör etc, för där kan man få i sig mycket).

Annons:
Therese.G
2015-11-16 03:26
#14

Tack för alla svaren!
Känns lite lugnare nu av er svar och framförallt när flera säger att det är en viktplatå och att jag faktiskt måste lugna ner mig.  ;)

Jag blev tillsagd att inte gå ut med hunden förren efter tre veckor så har inte direkt blivit mycket motion heller, men nu har tre veckor gått och jag kan gå ut med den lilla dragmaskinen igen!

Tack igen för svaren och för att ni lyckades lugna ner mig!
Trevlig måndag på er alla. :)

- Therese

Davbjo
2015-11-18 07:46
#15

Det är lugnt, jag vet att det är svårt ibland att slita sig från den där hetsen man är så van vid annars. Men dina fysiska förutsättningar har förändrats totalt, du har helt enkelt inte längre fysiken för att vara överviktig på samma sätt som tidigare.

Nu handlar det mest om att hitta rutiner som passar dig själv, leva som du vill leva och så vidare. Själv kan jag äta i princip vad som helst, och med tanke på de mängder jag kan äta är det aldrig några problem alls. Det hetsas hit och dit om diverse pekpinnar, men jag tycker det funkar bäst att bara ignorera dem helt. Lyssna mer på din dietist, ät dina tabletter och slappna av. :)

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-02-13 19:25
#16

Som alltid är alla människor olika även viktnedgågen för opade,. Kanske gör jag dig besviken men statistiken sager inte att alla opade blir "smala"… vad nu det är.

Varför hetsar du så? Det har inte ens gått ett år sen din op?  Andas lite :-D

hotflower
2016-02-17 07:16
#17

Det är 10 månaders sedan jag gjorde min op (Sleeve) och jsg har gått ner 20 kg (behöve inte flyta innan). Kan tänkas vara lite men jag är nöjd, mår bra och äter vad jag vill (i betydligt mindre portion, vissa saker inte alls). Har också stått still då och då i flera veckor men har faktiskt inte brytt mig så mycket då det kommut igång ugen och jag försökt känna mig fram istället- alltså hur jag mår psykiskt, Och jag mår bra! Det är den största vinsten :) Lycka till! Och tänk inte för mycket. Kramis

Therese.G
2016-03-08 11:42
#18

Liten uppdatering, ca 3-4 månader efter OP och jag har gått ner 30kg totalt och tappat flera cm runtom på kroppen.

Jag har slutat hetsa och tar dagen som den kommer och är ute och leker med vovven massvis! :)
Tack för alla svar och jag hoppas ni har en trevlig dag!

- Therese

hotflower
2016-03-20 07:27
#19

Låter underbart ! Stor kram till dig och bra kämpat :)

hannaake
2016-04-03 16:43
#20

Therese. G. Jag har något som kan hjälpa dig att gå ner i vikt. Använder det själv . Fungerar för mig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: